به گزارش ایرنا، جهانبخش سنجابی شیرازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال نیز سه هزار و 500 استاندارد ملی در سطح کشور تدوین می شود و تا 10 سال آینده نیز باید 50 هزار استاندارد ملی در سطح کشور تدوین شود.
وی ادامه داد: تاکنون در کشور 28 استاندارد بین‌المللی تدوین شده و 100 استاندارد جهانی نیز در کمیته‌های مختلف ایزو در دست تدوین است.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید رتبه جهانی سازمان ملی استاندارد در بین 169 کشور عضو 31 بود که در سال 2016 این سازمان به رتبه 23 جهانی ارتقا پیدا کرد.
وی گفت: با هدف گذاری انجام شده تا سال 1400 سازمان ملی استاندارد ایران باید خود را در جمع 20 کشور برتر دنیا ببیند.
سنجابی شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کالاهای وارداتی که به سازمان استاندارد استعلام می‌شود مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و آن دسته از این کالاها که مطابق استاندارد نیستند برگشت داده می شود.
وی با اشاره به اینکه تمامی کالاهای وارداتی باید مشمول استاندارد اجباری قرار بگیرند اظهار داشت: برخی از کالاهای وارداتی از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود که مورد ارزیابی استاندارد قرار نمی گیرد.
سنجابی شیرازی گفت: 20 تا 28 درصد کالاها از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود که بخشی از این کالاها قاچاق و بخشی دیگر شامل کالای همراه ملوان، ته‌لنجی، کوله‌بری و پیله ‌روی است که کالاهای آنها توسط استاندارد اریابی نمی شود.
وی همچنین با تاکید بر نظارت و ارزیابی تمامی کالاهای وارداتی بیان کرد: هر چند هزینه این بخش قدری بالا است ولی برای کنترل همه کالاهای وارداتی، ارزیابی و نظارت آنها باید در دستور کار جدی این حوزه باشد.
وی با تاکید بر فراهم کردن تسهیلات لازم برای تجارت کالاهای وارداتی گفت: باید موانع تعرفه کالاهای وارداتی از مبادی رسمی به حداقل یرسد تا سود قاچاق کالا و شبکه واردات کالا از مبادی غیر رسمی به صرفه نباشد.
سنجابی شیرازی همچنین با اشاره به اینکه واردات بنزین از گمرکات شمال کشور ممنوع شده است گفت: بنزین وارداتی که بر اساس استانداردهای ملی است از مبادی گمرکات جنوبی کشور کاهش یافته و امسال این واردات به هشت میلیون لیتر خواهد رسید.
سنجابی‌شیرازی با بیان اینکه رعایت استاندارد ملی بنزین در 15 شهر اجرایی شده اظهار داشت: با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور در تامین بنزین خودکفا و واردات بنزین از سال 1397 ممنوع می‌شود.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.