غلامرضا منتظری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش زمین‌های رفع تصرف شده ۶۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال است که با همت یگان حفاظت منابع طبیعی از دست سودجویان و متصرفان خارج و به دولت بازگشته است.

وی بیان کرد: مبارزه با زمین‌خواری یکی از وظایف اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که با تمام قدرت این کار انجام و تلاش شده به هیچ یک از سودجویان اجازه تصرف زمین‌های دولتی داده نشود.

منتظری با اشاره به احصا حریم ۶۰ متری دریا برای نظارت هرچه بیشتر اضافه کرد: حریم ۶۰ متری دریا با هدف انجام نظارت بیشتر و جلوگیری از دریاخواری انجام و در زمان حاضر کل ساحل بوشهر حریم ۶۰ متری آن انجام شده‌است.

وی با اشاره به اجرای طرح کاداستر (حد نگاری ) در استان بوشهر ادامه داد: این طرح با هدف تثبیت حاکمیت دولت در سطح ۲میلیون و ۱۴۵ هزار هکتار اراضی این استان در قالب ۶۱۲ پلاک ملی با احتساب مستثنیات اجرا و تاکنون کار اصلاح و رقومی سازی نقشه‌های ۴۴۷ رقبه به مساحت یک میلیون و ۷۰۲ هزار هکتار انجام شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: کار حدنگاری ۷۴۰ هزار هکتار از این زمین‌ها معادل ۴۳ درصد امسال  و ۳۵۰ هزار هکتار نیز منجر به صدور سند تک برگ شده‌است.

وی مهمترین هدف اجرای طرح کاداستر و حدنگار را مبارزه با زمین‌خوای و حفاظت از انفال عنوان کرد.

منتظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تملک دارایی، سرمایه‌ای، ملی، استانی و صندوق توسعه ملی و نفت و گاز به استان بوشهر تخصیص یافته‌است، از این میزان ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به اعتبارات صندوق توسعه ملی است که به استان بوشهر تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: برهمین اساس ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری به استان بوشهر به بخش آبخیزداری اختصاص یافته است.

منتظری اضافه کرد: برهمین اساس امسال ۷۳ سازه آبخیزداری سنگی ملاتی در استان بوشهر در دست احداث است که سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب از این سازه‌ها استحصال می‌شود و آب حاصل از بارندگی‌ها و رواناب‌های فصلی که در گذشته به دریا می‌رفت ذخیره می‌شود.

وی گفت: احداث سازه های آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیل و فرسایش دارند به نحوی که استان بوشهر با توجه به شرایط اقلیمی و شدت بارش زیاد در مدت زمان اندک، فعالیت‌های انسانی فرسایش خاک در این منطقه ۱۷ تن در هکتار است که این میزان فرسایش از میانگین کشوری بالاتر است و بااحداث سازه‌های آبخیزداری سفره‌های زیرزمینی تقویت و به پوشش گیاهی منطقه نیز کمک می‌شود.

منتظری درباره اقدام‌های انجام شده در زمینه جنگل‌کاری افزود: براساس سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای کاشت نهال امسال ۷۷۰ هکتار عملیات نهال‌کاری و بیابان‌زدایی و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز کار مراقبت و آبیاری در استان بوشهر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در بخش نهال‌کاری و بیابان‌زدایی تخصیص یافته‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مشارکت محور کردن فعالیت‌های منابع طبیعی در قالب واگذاری فعالیت‌ها به تشکل‌ها و بخش‌ها مرتبط با منابع طبیعی که در این ارتباط این مسئولیت‌ها به۱۳ تعاونی فراگیر و شرکت‌های مرتبط واگذار شده‌است.

وی در مورد واگذاری پارک‌های جنگلی در قالب قانون به بخش خصوصی افزود: تاکنون از هشت پارک جنگلی موجود در استان پارک جنگلی عامری به بخش خصوصی واگذار شده و بزودی دومین پارک جنگلی نیز واگذار می‌شود که با این اقدام مشارکت مردم در حفاظت از جنگل‌ها را خواهیم داشت.

منتظری د باره تخصیص زمین برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی در استان بوشهر گفت: در همین ارتباط ۶۲ فقره پلاک زمین به مساحت ۷۲۸ هکتار به طرح‌های کشاورزی، ۳۸ فقره به مساحت ۶۴ هکتار غیر کشاورزی، ۱۱ فقره به مساحت ۹۵ هکتار برای معدن، در قالب طرح واگذاری زمین به نیروهای مسلح ۲۲ فقره به مساحت ۸۳ هکتار و در قالب ماده ۶۹ (قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت در قالب تغییر بهره‌بردار) ۹ مورد به مساحت ۳۸ هکتار واگذار شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در باره هجوم آفت ملخ صحرایی به این استان گفت: با توجه به اینکه یک میلیون و و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع و ۲۲۷ هزار هکتار رویشگاه جنگلی طبیعی و دست کاشت در این استان وجود دارد بسیار آسیب پذیر هستند و برای در امان ماندن از آفت باید اقدام‌های پیشگیرانه انجام شود.

منتظری اضافه کرد: ملخ صحرایی جزو آفت‌های عمومی است و سازمان حفظ نباتات و در استان‌ها سازمان جهاد کشاورزی وظیفه مبارزه با این آفت را دارد اما نیروهای حفاظت این سازمان تا حد توان با استفاده از نیروی انسانی و خودرویی تلاش کرده در کنار جهاد کشاورزی کار پایش و ردیابی ملخ را انجام بدهد.

وی یادآور شد: افزون براین همانند سال گذشته مرتعداران استان نیز برای مشارکت در سمپاشی مراتع اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همزمان با هفته درختکاری ۳۰ هزار اصله نهال به صورت رایگان و داوطلبانه در اختیار مردم قرار گرفته است.

      

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.