فرهاد قلی نژاد روز شنبه در نشست بررسی وضعیت دلفین‎ها در آب‎های بوشهر افزود: گروه تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین با حمایت مالی شرکت پتروشیمی نوری از اسفند ماه ۱۳۹۲ تاکنون  جمعیت دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند را با گشت‌های دریایی مستمر در پارک ملی دریایی دی ر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند مشاهده کرده بودند.

وی بیان کرد: در گشت دریایی  ۲۹ بهمن ماه امسال طبق نقشه و برنامه ریزی، بندر رستمی بصورت کامل مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام  ارزیابی‌ها مشخص شد که گونه مشاهده شده دلفین گوژپشت اقانوس هند بوده‌است.

مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت در استان بوشهر اظهارداشت: در این پایش بیش از ۱۵ دلفین مشاهده شد که اعضای تیم تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین گروه‌های مشاهده شده را که شامل مادر و فرزند، نابالغ و بالغ ها در کنار یکدیگر  بودند، ضبط و ثبت کردند.

نازنین محسنیان افزود: پس از بررسی تصاویر گرفته شده از این افراد و مقایسه آن با دلفین‌های منطقه نخیلو و مشاهده نشدن دلفین مشترک در این دو منطقه اعلام شد  که گروه‌های دلفین تازه مشاهده شده جمعیت جدیدی در سواحل استان بوشهر است.

وی اظهار کرد: با این وجود نسبت به جمعیت قبلی دارای آثار تهدید از عوامل انسانی بیشتری روی بدن‌شان دیده شد که برای رسیدن به قطعیت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

محسنیان یادآور شد: این خبر خوشایندی است که نشان از گسترش پراکندگی این گونه در آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر است.

دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال ۲۰۱۵ به عنوان  گونه در معرض خطر انقراض(EN) در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از ۲۵ متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی مانند ادوات صیادی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.