غلامرضا منتظری روز دوشنبه به مناسبت گرامیداشت 15 اسفند روز درختکاری در گفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان 765هزار و 373 هکتار در قالب 191 پلاک آماده صدور سند است و 353 هزار هکتار نیز در مرحله تائید نهایی قرار دارند.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حفظ اراضی ملی و موات سرعت بخشی در اجرای طرح حدنگار از جمله ضرورت هایی است که باید بخوبی انجام شود و انتظار داریم مراجع مسئول از جمله اداره کل ثبت اسناد و املاک در این زمینه هکاری لازم را داشته باشد.
منتظری اضافه کرد: در زمان حاضر برای حفظ و حراست از زمین های ملی استان برای یک میلیون و 619هزار و 839 هکتار سند صادر شده است و تنها 8 درصد از این عرصه ها در سطح استان هنوز سند دار نشده و در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: برای حفاظت از عرصه های طبیعی استان بوشهر در سال جاری تاکنون از سطح 737 هکتار از عرصه های طبیعی استان به ارزش 73 میلیارد و 700 میلیون ریال رفع تصرف و خلع ید شده است.
منتظری گفت: استان بوشهر ازجمله استان های ساحلی کشور است که با توجه شتاب توسعه صنایع نفت و گاز در 2 دهه گذشته میزان ارزش اقتصادی زمین دراین استان افزایش یافته و حفاظت از این عرصه ها در مقابل سودجویان از مسئولیت های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: 170 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری و عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی استان تخصیص یافت که از این مجموع 123 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های آبخیزداری و 50 میلیارد ریال برای کاشت و احیا و حفاظت از جنگل و مرتع اختصاص یافته است.
منتظری اضافه کرد: با تصویب این اعتبار 22 پروژه دربخش های آبخیزداری، جنگل و مرتع و سایر بخش های دیگر در چهار شهرستان دیلم، کنگان، دشتستان و دشتی اجرا شده است.
وی یادآور شد: مجموع پروژه های مربوط به اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان بوشهر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخش زیادی از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: 227هزار و 435 هکتار از عرصه های طبیعی این استان معادل 13 درصد را جنگل تشکیل می دهد که از این میزان 93 درصد جنگل های طبیعی و 7 درصد جنگل های دست کاشت است.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر هشت پارک جنگلی به مساحت 671 هکتار وجود دارد که تلاش می شود این پارک ها با هدف ایجاد تفرجگاه طبیعی به بخش خصوصی واگذار شود.
منتظری گفت: 68 درصد عرصه های طبیعی استان بوشهر به میزان یک میلیون و 147هزار و 245 هکتار مربوط به مراتع است واین عرصه ها ظرفیت تولید 88 هزار و 49 تن علوفه خشک دارد و در زمان حاضر یک میلیون و 163هزار و 131 واحد دامی در این عرصه ها تعلیف می شود.
منتظری گفت: 19 درصد عرصه های طبیعی استان بوشهر معادل 331هزار و 682 هکتار را بیابان ها شامل عرصه های شوره زار، تپه ای و ماسه ای است.
وی یادآور شد: ازمجموع عرصه های بیابانی استان بوشهر 240 هزار و 351 هکتار عرصه های فاقد پوشش گیاهی است که تاکنون به میزان 31 هکتار عملیات مدیریت هرزآب و نهالکاری انجام شده است.
منتظری اجرای 140 هکتار عملیات مکانیکی و هلالی آبگیر، انجام عملیات جنگل کاری و توسعه جنگل در سطح 170 هکتار، تجهیز و تکمیل پارک های جنگلی، مراقبت و آبیاری جنگل کاری سنواتی در سطح یکهزار و 796 هکتار، تولید نهال جنگلی، بیابانی و مرتعی به تعداد 213هزار اصله، توسعه جنگل های مانگرو در سطح 30 هکتار و مدیریت روان آب در سطح یکهزار و 480 هکتار را از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد.
وی گفت: قرق مرتع در سطح 12هزار و 100 هکتار، غنی سازی جنگل با بذر در سطح 80هکتار، اجرای کمربند حفاظتی به طول هشت کیلومتر و جایگزینی سوخت فسیلی به تعداد 132خانوار از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.
منتظری افزود: در سال جاری عملیات آبخیزداری در سطح 51 سازه آبخیز به مساحت 59 هزارو 443 هکتار با حجم استحصال 34 میلیون مترمکعب با 433میلیارد و 392 میلیون ریال در استان بوشهر انجام شده است.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.