به گزارش ایرنا، محمدتقی نظرپور چهارشنبه شب در نشست شورای اداری دانشگاه خلیج فارس در بوشهر افزود: دانشگاه ها با استفاده صرف از بودجه های دولتی نمی توانند براحتی روی پای خود بایستند.
وی بیان کرد: درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها باید متنوع و در حوزه پژوهش نیز این درآمدزایی بخوبی فعال شود.
نظرپور ادامه داد: اکنون نسبت درآمد اختصاصی به عمومی در دانشگاه های سطح یک و دو به ترتیب 37.41 و 13.49 درصد است و در دانشگاه های سطح سه و چهار نیز این شاخص 10.65 درصد است.
وی افزود: اکنون در حوزه اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چگونگی افزایش درآمدها، متنوع سازی منابع مالی، نحوه تخصیص بهینه منابع به شکل مناسب در داخل دانشگاه ها و مدیریت آنها و اینکه دانشگاه چگونه با امکانات موجود علاوه بر حفظ استقلال سازمانی از پس مسئولیت اجتماعی خود برآیند از چالش های اصلی محسوب می شود.
نظرپور بیان کرد: بحث مادی نباید دانشگاه ها را از مسئولیت اجتماعی خود باز دارد و در این شرایط اقتصادی نباید کاری انجام گیرد که بعد نتوان بدرستی آن را هدایت کرد.
وی گفت: درچنین شرایطی تهدیدها همواره وجود داشته ولی باید به فرصت تبدیل شود.
نظرپور اظهار داشت: در این ارتباط کارگروه های متعددی تشکیل شده که شامل جهت گیری برای افزایش درآمدهای پژوهش و فناوری به جای درآمدآموزشی، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، راهکار استفاده از ظرفیت خیران و تنوع بخشی و ایجاد منابع پایدار درآمدی است.
وی در ارتباط با وام مسکن اعضا هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم گفت: این وام یک میلیارد ریال بود که به 2.5 میلیارد ریال افزایش یافته است.
نظرپور ادامه داد: پیشنهاد وزارت علوم سه میلیارد ریال بوده که در نهایت با 2.5 میلیارد ریال آن موافقت شده است.
وی گفت: دلیل اصلی این نیم میلیارد کاهش در تسهیلات پیشنهادی برای وام مسکن اعضای هیات علمی، تسهیل سازی در بازپرداخت آن است.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.