به گزارش ایرنا، حجت الاسلام هادی صادقی روز یکشنبه درنخستین همایش استانی 'صبر' در بوشهر افزود: سالانه 16میلیون پرونده در دستگاه قضایی تشکیل می شود که از این شمار چهار میلیون و 700 هزار پرونده مربوط به شورای حل اختلاف است.
وی بیان کرد: هرچند سازش این شمار پرونده بسیار مهم و قابل توجه است ولی براساس دستور و برنامه ریزی ها باید با همکاری مردم شمار پرونده های قابل صلح و سازش افزایش یابد.
صادقی اضافه کرد: دبیرخانه ستاد ملی صبر با شرکت مردم، مسئولان دولت و قوه قضائیه درمعاونت فرهنگی این قوه تشکیل شده است که متشکل از سه مفهوم اصلی شامل صلح و سازش و بخشایش و رضایت است.
وی اظهارداشت: هدف اصلی ستاد ملی صبر رواج بیش از پیش صلح و سازش و عفو، بخشش و گذشت و رسیدن به رضایتمندی است.
صادقی تاکید کرد: ایران اسلامی کشور مهربانی، گذشت و جوانمردی و دین مبین اسلام نیز برپایه گذشت، عفو و اخلاقیات بنا نهاده شده است که باید این مفاهیم درجامعه گسترش یابد.
وی ادامه داد: رویکرد دستگاه قضا به سمت صلح و سازش نشانه بلوغ این دستگاه و جامعه است زیرا براساس مفاهیم ایرانی اسلامی صلح و سازش بهتر از جنگ است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: نتیجه صلح و سازش ارتقای رضایت عمومی در جامعه است و تلاش می شود این روحیه ترویج شود.
وی گفت: مهربانی در ذات ایرانی نهفته است این درحالی است که فرهنگ غرب، فرهنگ نامهربانی است و افراد تنها به دنبال احقاق حقوق خود هستند.
این مقام مسئول اضافه کرد: مهربانی در خانواده غربی اصل و ریشه ای ندارد و در آنجا هریک از اعضای خانواده تنها به فکر حقوق خود هستند که به دلیل برخی نامهربانی ها خانواده متلاشی می شود.
وی یادآور شد: امروز این نگاه و فرهنگ غربی به کشور ما نیز هجمه وارد کرده و منجر به کشمش می شود این درحالی است که فرهنگ اسلامی ایرانی انسان را دعوت به صبر می کند.
صادقی گفت: تقلید از فرهنگ غرب منجر به بروز کشمکش و افزایش پرونده های قضایی و فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی می شود.
وی تاکید کرد: یکی از سیاست های دستگاه قضایی پیشگیری است و در این ارتباط تقویت بنیان های ارزشی و فردی که منجر به کاهش پرونده ها می شود از اهداف این دستگاه است.
صادقی افزود: ستاد ملی صبر تنها مربوط به دستگاه قضایی نیست بلکه همه اقشار باید در این ستاد مشارکت داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: صبر ویژگی شخصیتی انسان است که در حوزه روان شناختی به عنوان فضیلت به شمار می رود.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: صبر به معنی استقامت شخصیتی درمقابل بحران های پرفراز و نشیب است.
وی بیان کرد: انسانی که دارای استقامت روحی باشد به تسلط و مدیریت شخصیتی می رسد و حوادث را مدیریت می کند.
صفایی بوشهری افزود: کسی که صبر داشته باشد دارای قوام شخصیت و کسی که صبر نداشته باشد شکننده است و در رفتار اجتماعی دچار حرکت های غیر اصولی می شود.
وی اضافه کرد: عفو نشانه صبر و صبر نشانه ایمان و مایه عزت می شود و جامعه ای که در آن صبر و عفو باشد، به بلوغ و خرد شخصیتی و اجتماعی رسیده است.
استاندار بوشهر گفت: آنچه جامعه به آن احتیاج دارد صبر و تاب آوری است.
عبدالکریم گراوند افزود: جامعه ای که مبتنی بر صبر باشد ناامنی ها در آن از بین می رود و تلخی ها کاهش می یابد و مایه تزریق آرامش و امید در جامعه می شود.
وی بیان کرد: گذشت و صبر می تواند خیر را برای جامه به ارمغان آورد و شوراهای حل اختلاف بهترین راهکار قوه قضائیه برای ترویج صبر، صلح و سازش در جامعه است.
رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: امنیت پایدار در شاخص های فرهنگی، قضایی و اقتصادی یکی از مولفه های مهم در هر جامعه است.
علی جمادی افزود: اگر امنیت قضایی در جامعه ایجاد شود در سایر زمینه ها مشکلی نخواهیم داشت و در بخش بزه، جرم و مقابله با جرائم شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود.
وی بیان کرد: در سیستم قضایی تلاش براین است که در کنار رسیدگی ها ورود افراد را به چرخه جرم نداشته و اگر جرمی انجام می شود تکرار جرم نداشته باشیم.
جمادی با تاکید بر مهار جرم با راهکارهای غیرکیفری افزود: برای تثبیت امنیت در جامعه باید گسترش اعتماد مردم به حاکمیت و مشارکت مردمی در اجرای عدالت را داشته باشیم و این همان عدالت به معنای واقعی است.
وی با اشاره به عدالت ترمیمی ادامه داد: احیای فرهنگ صلح و سازش، ورود در انحراف ها، پیشگیری از وقوع عمل مجرمانه ضروری است.
جمادی اضافه کرد: بهترین گزینه ای که با دستاوردهای نوین حقوق هماهنگی دارد احیای فرهنگ عمومی صلح و سازش است که ناشی از عدالت ترمیمی است.
وی یادآور شد: در 9 ماه امسال 31درصد از پرونده های قضایی در استان بوشهر منجر به صلح و سازش شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 28 درصد بود، افزایش نشان می دهد.
جمادی افزود: همچنین در 9 ماه سال جاری پنج پرونده سنگین قصاص در استان بوشهر منجر به رضایت شد که سال گذشته در این مدت هفت پرونده منتهی به سازش شده بود.
وی یادآور شد: در پرونده های شورای حل اختلاف در 9 ماه سال جاری 81.5درصد از پرونده های مربوط به مهریه بخشیده و تبدیل به 18 درصد شده است.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.