به گزارش ایرنا، این گیاه خودرو که در اوایل زمستان در اراضی بیابانی و گندمزارهای استان های جنوبی بویژه بوشهر و خوزستان برداشت می شود، دارای ارزش غذایی فراوانی است و علاقمندان زیادی در این مناطق دارد.
نرخ این گیاه هم اینک در بازار گناوه بصورت دسته ای کوچک 100 هزارریال و هر کیلوگرم آن تا پنج میلیون ریال به فروش می رسد.
این گیاه همانند سیر بودار و طعم دهنده بسیار خوبی است، خوشمزه و خوش طعم، قوی و طبع بسیار گرمی دارد.
جیکه تنها در سال های پرباران می روید و در 2 سه سال اخیر بدلیل کم بارشی رویشی نداشته است.
برای تشخیص و برداشت این گیاه بدلیل مشابه بودن گیاهان دیگری که ظاهرشان شبیه به آن است سخت و وقت زیادی می گیرد و شناخت آن برای همه امکان پذیر نیست و متخصصان خود را می طلبد.
مردم این منطقه از این گیاه چندین نمونه در سفره غذایی خود استفاده می کنند که به عنوان سبزی، خام خوری با نان و دیگر غذاها، استفاده در ته دیگ به جای پیاز و قاطی کردن با پلو و گمنه ( للک غذای محلی) شبیه سبزی پلو است.
پخت نوعی نان محلی معروف به بلبل ( Babal) جیکه ای از دیگر استفاده های مردم این منطقه از این گیاه است که شهرت و آوازه زیادی دارد.
طرز پخت بلبل جیکه ای بدین صورت است که آن را خرد کرده و با مخلوط کردن با فلفل و ادویه جات در وسط 2 نان ریخته و بعد آنها را می پزند و پس از چرب کردن با روغن مصرف می کنند.
جیکه بدون ساقه است و به صورت 2 تا 3 برگ باریک و بلند از خاک سر می زند و بطور معمول برگ های آن مواج است و صاف رشد نمی کند.
این گیاه بوی خاصی دارد و در محل اتصال آن به زمین، دارای پوسته سفید و نازکی است که برگ ها را محافظت می کند.
جیکه، ساقه ای نیزه مانند از دل خود بیرون می دهد که در پوسته کیسه مانند که مثل نوک نیزه و گنبدی شکل است، تخم های خود را نگه می دارد.
ملو و خشو دو نمونه از گیاه جیکه است که ملو بوی تند تری دارد و بر برگ های آن پرزهای نازکی است و خشو ( خوشو ) بهتر و قیمتی است.
مردم این منطقه و کارشناسان غذایی معتقدند این گیاه خواص و مزایای فراوانی برای انسان دارد.
دارابودن آهن و فولیک اسید، ایمن کردن و بهبود سیستم بدن در برابر بیماری ها، کاهش احتمال بروز بیماری قلبی، حفاظت از سلامت پوست و استخوان و بافت های نرم از عمده خواص این گیاه است.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6043/6164
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.