شما نیز می توانید سوژه ها، اخبار، مطالبات، تصاویر و پیام های خود را از طریق پست الکترونیکی News@jamaran.ir و در شبکه های اجتماعی فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر برای ما ارسال کنید.

سینا موحدی یکی از مخاطبان جماران با ارسال این عکس ها ( #سخن_مخاطبان ) نوشت:

همزمان با دهمین روز محرم و فرارسیدن عاشورای حسینی، مردم لرستان در عزای سرور و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با برگزاری سنت "گِل مالی" اوج غم و اندوه خود را در عزای از دست دادن سبط پیامبر (ص) به نمایش می گذارند تا نشان دهند 1400 سال گذر زمان هم نتوانسته است اندکی از رنج و اندوه مسلمانان را در مصیبت حسین(ع) بکاهد.

همزمان با طلوع آفتاب، مردان عزادار لرستانی و جوانان و نوجوانان در کنار حوضچه ها جمع می شوند و به نوبت در گِل به عمل آمده و معطر شده با گلاب وارد می شوند و تمامی لباس های خود را به گِل آغشته می کنند، برخی نیز با ماندن در این حوضچه ها سایرین خصوصا کودکان را در گل مالی کردن لباس های خود یاری می دهند تا اجتماع بزرگترین عزاداری خاکی تاریخ شکل گیرد و نشان دهند که داغ حسین تنها داغی است که تا قیام قیامت در دل ارادتمندان به اهل بیت(ع) خاموش نمی شود.

مالیدن گِل به شانه ها در مراسم عزای لرستانی ها رسم بوده و اوج اندوه افراد را در غم از دست دادن عزیز خود نشان می داده که امروزه این رسم کماکان در میان مردم  روستاها و شهرهای آن از جمله الشتر، خرم آباد، دلفان، پلدختر، کوهدشت و ... همچنان پابرجا است.

در زیر تصاویری از آئین گِل‌مالی روز عاشورای حسینی(ع) در الشتر را مشاهده می کنید:

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.