انصاری‌راد تاکید کرد: به هر صورت مسئله فساد اقتصادی ناشی از فساد سیاسی و اعمال قدرت خارج از قانون در انتخابات است.

به گزارش جماران؛ حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم با اشاره به لزوم برخورد با فساد گفت: فساد در کشور کاملا ریشه‌دار است و مسئله صرف فساد در اقتصاد نیست؛ بلکه فساد در عدم اجرای قانون است.

انصاری‌راد با اشاره به صراحت قانون انتخابات تاکید کرد: در قانون انتخابات مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت گفته شده که رسیدگی به صلاحیت داوطلبان باید صرفا براساس دلایل و مدارک مراجع قانونی باشد.

این نماینده مجلس ششم در ادامه درباره دلایل موثر نبودن برخورد با فساد گفت: بنابراین اصل انتخاب و انتخابات مشکل دارد و مشکل آن هم عدم پایبندی به قانون است. طبیعتا انتخابی که انجام می‌شود، براساس قانون نیست. 

او با اشاره به ردصلاحیت‌های مجلس ششم و هفتم گفت: در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی 85 نفر از نمایندگانی که در داخل مجلس مشغول فعالیت بودند و شخصیت‌های پرسابقه و معتبری شناخته می‌شدند ردصلاحیت شدند. حدود 3500 نفر از داوطلبان اصلاح‌طلب ردصلاحیت شدند  و اعتراض و اعتصاب و ... هم کارساز نشد. همچنین مجلس هفتم با شکلی که شورای نگهبان مایل بود تشکیل شد و بعد هم زمینه آمدن آقای احمدی‌نژاد فراهم شد و شد آنچه که دیدید.

انصاری‌راد تاکید کرد: به هر صورت مسئله فساد اقتصادی ناشی از فساد سیاسی و اعمال قدرت خارج از قانون در انتخابات است.

رییس کمیسیون اصل نودم مجلس ششم درباره ناکارآمد بودن مبارزه با فساد در کشور بیان کرد: گزینشی و غیرقانونی عمل کردن موجب می‌شود مجلسی که تشکیل می‌شود از اساس مشکل داشته باشد و این پدیده را در استیضاح وزیر کار هم دیدیم.

او ادامه داد: نمایندگان، نمایندگانی هستند که بخشی از آنها با پول‌های گزافی می‌آیند و بعد این هزینه را باید در مجلس تامین کنند و بعد هم زدوبندهایی را که به دنبال این نوع گزینش انجام می‌شود در پی خواهد داشت. طبیعی است مجلسی که با این شرایط تشکیل می‌شود قادر به انجام بسیاری از وظایف خود نخواهد بود.

انصاری‌راد با اشاره به تاثیرگذار  نبودن نظارت تاکید کرد: تحقیق و تفحص یکی از مهمترین وظایف مجلس است به درستی انجام نمی‌شود، نظارت انجام نمی‌گیرد، نمایندگان در اظهارنظرهای خود ابتدا باید به این فکر کنند که شورای نگهبان در آینده با آنها چه خواهد کرد؛ یعنی نمایندگانی که باید آزاد باشند و در جمیع مسائل کشور آزاد اظهارنظر کنند (که این حق نماینده است) انجام نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبیعتا مطبوعات هم در این شرایط قادر به انجام وظایفشان که نقد سیاست‌ها و مسائل مربوط به اداره کشور است، نخواهند بود.

رییس کمیسیون اصل نودم مجلس ششم درباره کارساز نبودن برخورد با فساد در کشور تاکید کرد: همه قوا و سازمان‌ها به همین مجلس ارتباط دارد، یعنی اگر مجلس بتواند به وظایفی که در قانون اساسی برای او مقرر شده نظارت و در جمیع مسائل و امور کشور اظهارنظر کند و اجازه تحقیق و تفحص داشته باشد، همچنین بی‌‌طرف باشد و عادلانه آنچه در کشور می‌گذرد را مورد نظارت قرار دهد، طبیعتا این اتفاق‌ها کمتر رخ خواهد داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 990406
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.