علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز مردم شهر‌های وان، سلیمانیه، زهک، نیمروز، بصره و میلک مایحتاج خود را از بازارچه‌های مرزی ایران تامین می‌کنند در حالی‌که پیش از این تنها کالایی که برای آن‌ها جذابیت داشت فقط سوخت بود، اما الان هرچیزی که در بازار است می‌خرند.

به گزارش جماران، علی شریعتی در خصوص وضعیت تجارت با کشور‌های همسایه به خصوص عراق و افغانستان که صادر کنندگان به این کشور‌ها از ارایه ارز خود به سامانه نیما معاف شده‌اند، گفت: در آخرین آمار رسمی ارایه شده در ۴ ماه ابتدای سال جاری نسبت به همین زمان در سال قبل آمار کل صادرات ما ۱۴.۶۹ درصد افزایش داشته یعنی ۱۵ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار؛ نکته‌ای که در مورد این دو کشور وجود دارد این است که در افغانستان ۳۰ درصد و در عراق ۲۳ درصد رشد داشته‌ایم یعنی افغانستان یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و عراق نیز ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار بوده که بیشتر شامل میعانات گازی متانول و پل اتیلن است.

عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی در خصوص علل افزایش صادرات به افغانستان گفت: بیشترین صادرات ما به کشور‌های چین و امارات است که شامل نفت و مشتقات آن است، اما به دلیل تنوع صادراتی افغانستان و عراق از قوانین ارزی استثناء شده‌اند که البته حرکت درستی است.

وی ادامه داد: رها شدن صادرکنندگان از ارایه ارز و دردسر‌ها و بوروکراسی اداری سامانه نیما سبب شده که میزان صادرات به این کشور‌ها افزایش پیدا کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: وجود سامانه نیما حرکت مثبتی است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دولت با صادرکنندگان و بخش خصوصی واقعی در این حوزه مشورت نمی‌کند و یک‌سری افراد دولتی و پشت میزنشین به اسم صادر کننده به آقایان مشورت می‌دهند که همین امر سبب شده تا به امروز ۱۰ بخشنامه که متناقض یکدیگر است صادر شود و شاهد مشکلاتی در صادرات به کشور‌های دیگر به خصوصی حوزه CIS باشیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر نرخ برابری دلار و افغانی دچار نوسان شده و ارزش افغانی به شدت کاهش پیدا کرده در مقابل نیز همین موضوع در مورد ریال ایران اتفاق افتاده است و حتی شدت کاهش ارزش آن بیش از افغانی بوده همین امر سبب شده که مصرف کنندگان افغانی به جای کالای چینی و ترکیه‌ای جنس ایرانی بخرند حتی جزئی‌ترین نیاز‌ها را امروز از ایران تامین می‌کنند.

شریعتی افزود: هیچ اتفاقی در حوزه زیر ساخت یا دیپلماسی اقتصادی کشور رخ نداده که صادرات ما در این چند ماه افزایش پیدا کرده است تنها علت آن ما به التفاوت نرخ ارز است.

وی ادامه داد: خطوط العراقیه به دلیل استقبال گسترده عراقی‌ها از سفر به ایران به سبب کاهش ارزش پول ایران و ارزان بودن کالاها، مسیر هواپیما‌های خود را تغییر داده تا تعداد بیشتری مسافر سوار کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: الان حداقل حقوق یک کارگر ساده عراقی ۵۰۰ دلار است در حالی‌که هر دینار عراقی ۹ برابر و هر افغانی ۱۳۸ برابر ریال ایران است.

شریعتی با اشاره به پدیده جدید در مناطق مرزی گفت: یکی از راه‌های درآمد مرزنشینان و کوله‌بران عرضه جنس در بازارچه‌های مرزی است، اما با عوارض خروجی ۴۴۰ هزار تومانی دیگر این راه درآمد به صرفه نیست. حالا هم این مسیر عوض شده و این درآمد برای کوله‌بر‌ها و مرزنشینان آن سوی مرز شده است به طوری‌که الان مردم آن سوی مرز به صورت پیک نیک با خانواده به بازارچه مرزی می‌آیند و تمام مایحتاج خود از قبیل: گوشت و مرغ را از بازارچه تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه مطابق مشاهدات عینی من و دوستان، گمرک ایران نسبت به اتباع ایرانی در خصوص ورود و خروج کالا به مراتب سختگیرانه‌تر از اتباع خارجی رفتار می‌کند، گفت: با شرایط به وجود آمده اینطور می‌توان گفت که به بازار ۸۰ میلیونی ایرانی چند میلیون نفر دیگر که شامل شهر‌های نزدیک مرزی ما هستند نیز اضافه شده است و همه این‌ها به سبب کاهش ارزش پول ما در مقابل افغانستان و عراق است.

شریعتی تصریح کرد: امروز مردم شهر‌های وان، سلیمانیه، زهک، نیمروز، بصره و میلک مایحتاج خود را از بازارچه‌های مرزی ایران تامین می‌کنند در حالی‌که پیش از این تنها کالایی که برای آن‌ها جذابیت داشت فقط سوخت بود، اما الان هرچیزی که در بازار است می‌خرند.

وی گفت: در واقع امروز هزینه زندگی در این شهر‌ها به خاطر مصرف کالای ایرانی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه این شرایط موقتی است می‌تواند در آینده نزدیک کشور را با بحران تقاضا روبرو کند به طور مثال الان شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای فروختن کالا به شرکت‌های صادر کننده آن را مستقیم به مرزنشینان بدهند.

وی ادامه داد: دو ماه بعد که این روند متوقف شود دیگر صادر کننده بازار قبلی خود را ندارد و تولید کننده در این بحران فروش دچار آسیب جدی خواهد شد.

شریعتی گفت: دولت یارانه‌هایی در قسمت‌های مختلف اعم از قوطی کنسرو، PET نهاد‌های دامی و سایر مواد اولیه برای گذار از این شرایط بحران اختصاص داده که الان به صورت غارت وار به مصرف کننده خارجی می‌رسد.

 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.