معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: درباره حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه بنا به ملاحظات سیاسی، باید دولت سوریه پاسخ دهد و ما اطلاعات لازم در خصوص سفر وزیر امور خارجه را در پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه قرار داده ایم.

به گزارش جماران؛ معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه گفت: ایران بازیگری دارای احساس مسئولیت در سوریه است.

«آرتیوم کوژین» که امروز پنجشنبه در نشست هفتگی این وزارتخانه سیاست های روسیه را برای خبرنگاران تشریح می کرد، این مطلب را بیان کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه ها هدف از سفر سرگئی لاوروف به سرزمین های اشغالی، آلمان و فرانسه را گفت وگو در خصوص سوریه و بحث حضور ایران در این کشور دانسته اند؟ اظهار داشت: درباره حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه بنا به ملاحظات سیاسی، باید دولت سوریه پاسخ دهد و ما اطلاعات لازم در خصوص سفر وزیر امور خارجه را در پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه قرار داده ایم.

کوژین در ادامه گفت: قرار است گفت وگوهای سوری روزهای 30 و 31 ماه جولای (دوشنبه و سه شنبه هفته آینده) در سطح معاونین وزرای خارجه در سوچی روسیه برگزار شود و ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه در آن شرکت دارند.

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که طرف های سوری و ناظرانی از سازمان ملل در نشست سوچی شرکت می کنند و از آمریکا نیز برای حضور در آن دعوت شده است.

کوژین افزود: در آن نشست مسائل انسانی سوریه و مسائل مربوط به تدوین قانون اساسی سوریه در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن موضوعاتی همچون آزادی زندانیان نیز مطرح خواهد شد. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به همراه والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه روز یکشنبه در سرزمین های اشغالی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و روز سه شنبه نیز با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در این کشورها دیدار و درباره مسائل سوریه با آنها گفت وگو کرد.

پیش از این، علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری و نماینده ویژه رئیس جمهوری در سفر به روسیه در نشست سیاسی باشگاه والدای اعلام کرد که ایران به درخواست دولت های مستقل و قانونی سوریه و عراق در این کشورها حضور مستشاری دارد و اگر این دو کشور اعلام کنند که به حضور ایران نیازی ندارند از آنها خارج می شویم؛ اگر کمک ایران و روسیه نبود، امروز رئیس گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه و همچنین ابوبکر البغدادی در عراق حاکم بودند.

** نیروی هوافضای روسیه در سوریه حضور قانونی دارند

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری خاطرنشان کرد که نیروی هوافضای این کشور در سوریه حضور قانونی دارد هر چند که شرکای غربی چند بار حضور این نیروها در سوریه را غیرقانونی خوانده اند اما دولت سوریه بارها فعالیت نیروی هوافضای روسیه در سوریه را تایید کرده است. 

** روسیه حملات تروریستی در سوریه را محکوم کرد

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه کنفرانس مطبوعاتی حمله تروریستی در شهر السویده سوریه را که بر اثر آن بیش از 200 نفر شهید شدند، محکوم کرد.

وی با بیان اینکه این جنایت شایسته شدیدترین محکومیت است، اظهار داشت: این حادثه در حالی رخ داد که وضعیت در سوریه به سوی بهبودی پیش می رود.

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: عملیات ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوافضای روسیه برای سرکوبی تروریست ها در مناطق جنوب غربی این کشور ادامه خواهد داشت.

**روسیه خواهان آزادی ماریا بوتینا شده است

کوژین با بیان اینکه اتهامات آمریکا به ماریا بوتینا شهروند روس دستگیر شده در این کشور ساختگی است، اظهار داشت: اتهامات وارده به این شهروند روس با استناد به اظهارنظرهای وی در شبکه های اجتماعی تنظیم شده است.

وی افزود: بوتینا شکنجه روحی می شود و ماموران امنیتی در هنگام بازرسی از خانه وی نیز وسایل خانه را به هم ریختند.

معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت خارجه روسیه گفت که بوتینا فقط بخاطر اینکه شهروند روسیه بود دستگیر شد چرا که هیچ جرمی مرتکب نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.