زنگنه گفت: اینکه ترامپ به کشوری مستقل دستور می‌دهد تولید را بالا ببرید، زیرا من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنم، درست نیست.

به گزارش جماران؛ وزیر نفت گفت: برخی اقدام‌های سیاسی و بی‌ثباتی‌ها، سبب ایجاد نگرانی در بازار نفت و افزایش قیمت می‌شود؛ مانند دستور توهین‌آمیز رییس جمهوری آمریکا به برخی اعضای اوپک که توهین به حاکمیت ملی کشورهای مستقل عضو این سازمان است.

چندی پیش «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، نهم تیرماه در توئیتی نوشت: به تازگی با پادشاه عربستان رایزنی کردم و توضیح دادم به دلیل آشفتگی و ناکارآمدی در ایران و ونزوئلا، درخواست دارم عربستان تولید نفت خود را تا 2 میلیون بشکه افزایش دهد تا این اختلاف (عرضه و تقاضا) را جبران کند. قیمت ها خیلی بالاست و وی موافقت کرد.

ترامپ بامداد چهاردهم تیرماه در توئیت دیگری نوشت: «اوپک انحصارطلب» اقدامی برای کاهش نفت نکرده است. همین حالا قیمت ها را کاهش دهید.

به گزارش تارنمای وزارت نفت، «بیژن زنگنه» امروز (شنبه) سیاست‌ها و توئیت‌های رییس جمهوری آمریکا برای اعمال فشار به برخی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و افزایش تولید را سبب افزایش قیمت های جهانی ارزیابی کرد.

زنگنه افزود: اینکه ترامپ به کشوری مستقل دستور می‌دهد تولید را بالا ببرید، زیرا من با پول اندکی که از شما می‌گیرم از شما محافظت کرده و امنیت شما را تامین می‌کنم، درست نیست.

اوپک و برخی کشورهای غیراوپک بویژه روسیه در چهارچوب توافق کاهش تولید نفت که اواخر سال 2016 امضا شد، از سرجمع تولید خود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاستند تا مازاد عرضه در بازارها از بین برود و قیمت ها افزایش پیدا کند.

وزیران نفت کشورهای اوپک و همپیمانان غیراوپک این سازمان اول تیرماه در وین اتریش توافق کردند رقم کاهش یک ‌میلیون ‌و 800 هزار بشکه ای رعایت شود و کاهش بیش ‌از اندازه عرضه که حدود یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود، جبران شود.

** بازار نفت نباید سیاسی باشد 

وزیر نفت تصریح کرد: اصل و اساس اوپک بر این است که بازار نفت، سیاسی نباشد و عوامل سیاسی در بازار دخالت نکند تا عرضه و تقاضا، قیمت نهایی نفت را تعیین کند.

«یک جنگ تجاری جریان دارد و در این میان، ما نیز کارهای خود را به پیش می‌بریم و تاکنون تغییر عمده‌ای در مقدار تولید و فروش نفت خام ایران حاصل نشده است».

وی درباره افق پیش روی بازار جهانی نفت و صادرات ایران گفت: باید ببینیم در ماه‌های آتی، چه تغییری حاصل می‌شود و بازار به کدام سو می‌رود اما تاکید می‌کنم وزارت نفت و دولت با اقدام‌های آمریکا، مقابله و همه تلاش خود را می کند که بازار خود را حفظ کند.

** وزارت خارجه از پیشنهاد نفتی راضی نبود

وزیر نفت درباره پیشنهاد نفتی ارائه شده در بسته اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای برجام گفت: من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و در ظاهر از جزییات آن چندان راضی نبوده‌اند. 

وی ادامه داد: ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم مسوولیت خود را در حفاظت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام دهد.

هفته گذشته اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری ها با ایران در چارچوب توافق بین المللی برجام که از هجدهم اردیبهشت ماه در پی خروج آمریکا به خطر افتاده است، بسته ای پیشنهاد کردند که به گفته مقام های ایرانی، جزییات آن روشن نبود.

جمعه (پانزدهم تیرماه) نخستین نشست کمیسیون مشترک وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضوع برجام تشکیل شد و با صدور بیانیه مشترک به کار خود پایان داد.

تداوم صادرات نفت، ارتقای روابط اقتصادی در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی، ادامه همکاری های حمل ‌و نقلی، تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران و حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فرامرزی تحریم‌های ایالات ‌متحده با حسن نیت و در یک فضای سازنده از جمله مهمترین موارد این بیانیه بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز پس از پایان نشست در مورد اینکه آیا بسته پیشنهادی قابل اجرا است، گفت: به نظر ما کافی و دقیق نبود. همه می دانند ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است. ما منتظر می مانیم تا ببینیم آیا سایر طرف های برجام نکاتی را که امروز مورد بحث قرار دادیم و درباره آنها توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می کنند یا نه.

** مواضع نفتی روحانی روشن بود

زنگنه همچنین درباره موضع رییس جمهوری در قبال صادرات نفت ایران گفت: سخنان و نظر رییس جمهوری به طور کامل روشن و شفاف بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در سفری سه روزه به سوییس و اتریش رفت.

«حسن روحانی» در دیدار با برخی ایرانیان ساکن سوئیس تصریح کرد: آمریکا گفته ‌است قصد دارد مانع صدور نفت از ایران شود. آنها نمی‌فهمند چه می گویند؛ زیرا بی‌معناست دیگر کشورهای منطقه به صادرات نفت خود ادامه دهند اما نفت ایران صادر نشود. اگر قادر به انجام چنین کاری هستید، آن را انجام دهید تا نتیجه‌اش را ببینید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.