سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: واشنگتن با حمایت از مجاهدین افغان علیه ارتش اتحاد جماهیر شوروی تصور می‌کرد که آن‌ها قادر خواهند بود تا اوضاع را به دست بگیرند. اما این امر سبب ظهور القاعده شد و آمریکا کنترل امور را از دست داد.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه روسیه به سلسله ماجراجویی‌های یک قرن گذشته غرب در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و افزود: سرانجام این اقدام ها به نفع تروریست‌ها تمام‌شده است.

سرگئی لاوروف امروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی کانال 4 انگلیس، پیدایش گروه‌های تروریستی القاعده، داعش و جبهه النصره را محصول دخالت‌های نظامی غرب در منطقه دانست.

وی توضیح داد: واشنگتن با حمایت از مجاهدین افغان علیه ارتش اتحاد جماهیر شوروی تصور می‌کرد که آن‌ها قادر خواهند بود تا اوضاع را به دست بگیرند. اما این امر سبب ظهور القاعده شد و آمریکا کنترل امور را از دست داد.

لاوروف به حمله نظامی ائتلاف به سرکردگی آمریکا به عراق اشاره کرد و ادامه داد: ماحصل آن منجر به ظهور هیولایی به نام داعش شد.

وزیرخارجه روسیه همچنین دخالت نظامی غرب در سوریه را ناکارآمد عنوان کرد و تشکیل گروه تروریستی جبهه النصره را محصول این رویکرد دانست.

وی حضور مسکو و تهران در سوریه را به دعوت رسمی دولت دمشق دانست و یادآورشد که بشار اسد تلاش می‌کند تا تمامیت ارضی کشورش را حفظ و در یک تعریف بزرگ‌تر منطقه را از گسترش تروریسم حفاظت می‌کند. 

لاوروف افزود: این در حالی است که نیروهای خارجی تلاش می‌کنند تا با استفاده از زور و ورود بدون دعوت به سوریه تحولات منطقه را شکل داده و دستور کار خود را پیگیری کنند. اما روسیه با همکاری ایران و ترکیه روند آستانه را تشکیل داد که موردپذیرش سوریه است و در جهت تحقق قطعنامه 2254 گام بر می‌دارد.

لاوروف تاکید کرد که موضع مسکو با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه به‌گونه‌ای که تمام شهروندان این کشور قادر به شرکت در آن باشند، همسو است. 

وی درباره آینده اسد گفت: تصمیم‌گیری درباره این مساله به مردم سوریه بستگی دارد.

لاوروف همچنین تاریخ دقیقی را برای خروج مستشاران روسی از سوریه ارائه نکردو در عین حال توضیح داد که کشورش دائم حضور نظامی خود در سوریه را کاهش می‌دهد و در همین رابطه به تازگی یک هزار مستشار روسی، سوریه را ترک کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اعضای گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره همچنان در سوریه مستقر هستند و مانع اجرای کامل توافق آتش‌بس جنوب سوریه می‌شوند. وی بابیان این مطلب نتیجه گرفت که مستشاران روسی و تجهیزات نظامی این کشور احتمالاً تا مدتی در سوریه مستقر بمانند.

لاوروف به نشست پیش روی رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت که این کشور برای لغو تحریم‌های ضد روسی گدایی نخواهد کرد. 

وی گفت:این مساله به ما ربطی ندارد. آن‌هایی که تحریم می‌کنند بایستی تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند تحریم‌ها را حفظ و یا منطقی برخورد کنند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: در سال‌های اخیر درس‌های زیادی را آموختیم و یاد گرفتیم نبایستی در امور فناوری و مسائلی که به زندگی روزانه مردم مرتبط است به غرب تکیه کنیم اما بدمان نمی‌آید که تحریم‌ها لغو شود.

وی همچنین درباره آینده ادوارد اسنودن (پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است) و احتمال درخواست آمریکا برای استرداد وی اظهار داشت که این مساله به تصمیم اسنودن بستگی دارد. 

لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همه‌پرسی برگزیت و مسمومیت سرگئی اسکریپال (جاسوس پیشین روس)، این اتهامات را رد کرد و گفت: در تمام این موارد تحقیقات هنوز به نتیجه نرسیده اما روسیه محکوم‌شده است. بدیهی است که اوضاع بدین‌صورت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی سپس به سندسازی انگلیس و فرانسه در جریان حملات شیمیایی سوریه اشاره کرد و توضیح داد که در حمله شیمیایی ادعایی خان شیخون، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نمونه تحقیقاتی خود را از کارشناسان انگلیسی و فرانسوی به دست آورده است.

وزیر امور خارجه روسیه این اقدام را برخلاف پروتکل‌های سازمان سلاح‌های شیمیایی برشمرد و اظهار داشت که مسکو اعتماد خود را به این نهاد بین‌المللی از دست‌ داده است. 

لاوروف درباره مسمومیت اسکریپال با گاز شیمیایی در انگلیس،احتمال سندسازی لندن علیه مسکو را رد نکرد و پرسید: چطور است کشوری که می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود راهبرد اروپایی ضد روسی را شکل می‌دهد. 

گفت وگوی کانال 4 انگلیس با وزیر امور خارجه روسیه در آستانه ملاقات رهبران آمریکا و روسیه صورت می گیرد که به گفته رسانه های انگلیسی، لندن را نگران کرده است.

بر اساس برنامه اعلام شده پوتین و ترامپ قرار است پس از اجلاس سران ناتو در بروکسل در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار ‌کنند.

براین اساس، ترامپ با پوتین درباره اوضاع اوکراین و سوریه به‌عنوان دو موضوع مهم گفت ‌وگو خواهند کرد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد و ملاقات و گفت ‌وگوی سران روسیه و آمریکا در دستور کار این دیدار قرار داشت.

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی پوتین پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که دو طرف درخصوص محل و مکان دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا توافق کردند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال 2014 و در رابطه با مساله اوکراین چندین بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.