این نشست در حالی برگزار می شود که روز پنجشنبه گزارش جدید آژانس برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای اولین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید کرد که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

به گزارش جماران؛ اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از خروج آمریکا از این توافق هسته ای با حضور نمایندگان پنج کشور در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

پس از خروج آمریکا از برجام که به طور یک جانبه و بدون توجه به دیدگاه کشورهای دیگر عضو گروه ۱+۵ و گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام در ۸ می انجام شد، سه کشور اروپایی به علاوه ­­­چین و روسیه از ایران خواستند تا با این وجود در برجام بماند و از ادامه اجرای این توافق با جدیت حمایت کردند.

ایران نیز اعلام کرد تلاش دارد تا پنجره دیپلماسی برخلاف دیدگاه آمریکا که رویکردی تهاجمی مبتنی بر تهدید و تحریم و تغییر رژیم ایران را در پیش گرفته است، بسته نشود. ایران به پنج کشور به ویژه کشورهای اروپایی که از هم پیمانان آمریکا محسوب می شوند چند هفته فرصت داد تا درباره امکان ادامه اجرای برجام و چگونگی آن منهای آمریکا مذاکراتی میان ایران و سه کشور اروپایی و نیز ایران و پنج کشور در چارچوب کمیسیون مشترک برجام به انجام برسد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در همین راستا و پیش از مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی که به نظر می آید بیشترین تکلیف را برای جبران نبود آمریکا در برجام از نقطه نظر ایران دارند، به دیدار همتایان خود در مسکو و پکن رفت.

معاونان وزیران خارجه روسیه و چین در این دیدارها ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام بر حمایت خود برای ادامه اجرای این توافق منهای آمریکا تاکید کردند. در عین حال این کشور بر مقدورات و محذورات سیاسی و اقتصادی حاکم بر روابط بین الملل تاکید کرده و اعلام کردند که ادامه اجرای برجام باید به شکلی باشد که همه کشورهای باقی مانده در این توافق از منافع آن بهره مند شوند.

مقامات کشورهای چین و روسیه و در برخی موضع گیری ها مقامات اروپایی بر این مساله تاکید دارند، اگر فشارها و تحریم های آمریکا از میزانی قابل جبران و پذیرش فراتر رود و منافع ملی این کشورها را تهدید کند احتمالا امکان حفظ برجام وجود نخواهد داشت.

به گزارش جماران، هیات مذاکره کننده ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه سوم خرداد راهی وین شد و در بدو ورود به طور جداگانه با هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونان وزیران خارجه چین و آلمان دیدار کرد.

هم زمان نیز جلسات کارشناسی مختلف به طور دوجانبه و چندجانبه میان هیات های پنج کشور به علاوه ایران برگزار شد.

مذاکرات کارشناسی میان هیات های ایران و سه کشور اروپایی در ادامه مذاکرات کارشناسی هفته گذشته در بروکسل در طی هفته در جریان بوده است و طی دیروز و امروز نیز دنبال شده و خواهد شد. جلسات کارشناسی در مورد حوزه‌های مختلف تحریم‌ها از جمله انرژی شامل نفت و گاز، بخش صنعت، خودرو، حمل و نقل، مسائل مربوط به هواپیما، مسائل بانکی و بیمه‌ای است.

هم چنین روز جمعه نیز علاوه بر کمیسیون مشترک برجام، دیدارهای دو جانبه دیگر میان هیات ایران و هیات های دیگر برگزار خواهد شد.

این نشست در حالی روز جمعه برگزار می شود که روز پنجشنبه گزارش جدید آژانس برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای اولین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تایید کرد که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا منطبق با برجام است.

سید عباس عراقچی روز پنجشنبه در وین اعلام کرد: ما هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه و این امر بستگی به این موضوع دارد که چگونه دیگر اعضای برجام می‌توانند آثار و تبعات خروج یک عضو برجام را جبران کنند، به خصوص کشورهای اروپایی باید به ما بگویند که چگونه در نبود آمریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور، می‌توانند منافع ایران را در برجام تضمین کنند.

هم چنین مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگویی هشدار داد: اگر اروپایی‌ها در چند هفته نتوانند تضمین‌های لازم و عینی را به ما بدهند که منافع ما در برجام تامین می شود قطعاً روش‌های دیگری را اعمال می‌کنیم و مشخص می‌شود که حاضر نیستیم در هر شرایطی در برجام بمانیم.

مجید تخت روانچی با اشاره به محدودیت زمانی گفت: روشن است که چند هفته، چند ماه نیست و اگر کسی فکر کند که مثلا می تواند از طریق فرسایشی کردن مذاکرات، موضوع را لوث کند اشتباه کرده است.

تخت روانچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در مذاکره با طرف های اروپایی در پی چه تضمین هایی هستیم، تاکید کرد: در قبال پایبندی کامل ایران به تعهدات برجام، تحریم ها باید لغو شود و کشورمان بتواند به فعالیت های اقتصادی که قبلاً در چارچوب محدودیت های تحریمی امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت با آن مواجه بود کارهایش را انجام دهد. برای نمونه در فروش نفت، قبل از برجام با محدودیت ها و تحریم هایی مواجه بودیم که پس از برجام این تحریم‌ها رفع شد. اگر تحریم‌های آمریکا برگردد و ما نتوانیم صدور نفت‌مان را مانند الان ادامه دهیم این نقض آشکار برجام و نوعی محدودیت است که نمی‌توانیم قبول کنیم. اگر اروپایی ها ادعا دارند که می توانند از طریق روش هایی که دارند این را تضمین کنند باید به ما بگویند که تضمین‌های عینی چیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرفتن امضا از سران اروپا به عنوان تضمین در دستور کار است؟ گفت: روش های مختلفی هست که درباره آن فکر می کنیم که تضمین هایی که صحبتش هست به چه نحو باشد. در این موضوع هم بحث محتوایی مطرح است و هم بحث شکلی. محتوایی از این منظر که به عنوان نمونه در صدور نفت و دیگر محصولات نفتی یا ارتباطات بانکی ما باید مشخص شود که به چه نحو باشد و مطمئن شویم که اینها انجام شود. از نظر شکلی نیز به روش های مختلف فکر می کنیم و با دیگر اعضای گروه پنج در تماسیم تا به نتیجه ای برسیم که تضمین ها حتما محکم و عینی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه نرسیم اقدام بعدی ما چه خواهد بود و آیا حاضریم به هر قیمتی در برجام بمانیم؟ تاکید کرد: در هر شرایطی در برجام نخواهیم ماند، این را هم مقام معظم رهبری فرمودند و هم رئیس جمهور و سیاست نظام این است که شأن و عزت ملت ایران بالاتر از این چیزهاست.

این دیپلمات ارشد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اقدامات بعدی ما در چارچوب سناریوهای سه گانه اعلامی آقای ظریف در مواجهه با خروج امریکا از برجام خواهد بود؟ اظهار داشت: سناریوهای اعلامی آقای ظریف مربوط به زمان پیش از خروج آمریکا از برجام بود، الان با وضع جدیدی مواجهیم اما انتخاب های مختلفی داریم که آن را بررسی کرده ایم این که در نهایت چه گزینه ای را بخواهیم انتخاب کنیم منوط به تصمیم مسئولان عالی نظام است. اکنون تمرکز ما بر این است که این چند هفته، مذاکرات طبق اصولی که تعیین کردیم به کجا می رسد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم چنین درباره فعالیت های موشکی ایران تاکید کرد: موضع ما درباره برنامه موشکی کاملاً روشن است، این برنامه خط قرمز ماست و با امنیت ملی ارتباط مستقیم دارد؛ اجازه نمی دهیم که دیگران بخواهند در این باره تعیین تکلیف کنند که چه نوع سیستم دفاعی داشته باشیم یا سیاست های دفاعی خودمان را به چه نحو تنظیم کنیم.

تخت روانچی با تبیین مذاکرات برجامی با اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره احتمال معامله پشت صحنه اروپایی ها و آمریکایی ها گفت: اروپایی ها از دی ۹۶ که ترامپ اعلام کرد دور آخری است که لغو تحریم های ایران را تمدید می کند با اتلاف فرصت چهار ماهه تلاش کردند که ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند. پروژه بزرگ کردن موضوعات برجام و اینکه بخواهند موضوعاتی را خارج از برجام داخل آن بگنجانند، شکست خورده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.