رئیس جمهور، دادن استقلال به دانشگاه‌ها را بزرگترین هدیه برای این مجموعه دانست و اظهار داشت: اساتید و مسئولین دانشگاه‌ها در برخورداری دانشگاه‌ها از استقلال توقع صحیح و به جایی دارند و باید استقلالی که حق آنها است، به دانشگاه ها برگردانده شود.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و پزشکان، با قدردانی از اقدامات انجام شده در دو بخش علم و بهداشت سلامت جامعه، گفت: از 40 سال پیش تا به امروز جمعیت کشور، حدود 2 برابر افزایش داشته است و اگر مقایسه کوتاهی داشته باشیم روند عادی چنین است که تعداد دانشجویان، اعضای علمی، پزشکان و متخصصین و تخت‌های بیمارستانی کشورمان هم حدود 2 برابر افزایش داشته باشد، اما اقداماتی که در زمینه توسعه انسانی و رشد علم و دانش انجام شده بسیار بالاتر از این رقم می‌ّباشد.

رئیس جمهور افزود: سال 57 حدود 200 هزار نفر دانشجو داشتیم و امروز بیش از 4 میلیون دانشجو داریم یعنی تعداد دانشجویان 20 برابر شده است. در آن دوران حدود 7 هزار هیأت علمی وجود داشت و امروز این رقم بیش از 10 برابر شده است و در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 24 پارک علم و فناوری به پارک‌های علم و فناوری کشور اضافه شده است و در این مسیر فعالیت‌های اصلی را شما اساتید و دانشجویان پرنشاط جامعه انجام داده‌اید.

دکتر روحانی با بیان اینکه از لحاظ علمی و در زمینه کمی و کیفی پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشور بوجود آمده است، گفت: در زمینه ارایه مقالات علمی به مراکز علمی دنیا در ردیف شانزدهم دنیا قرار داریم و در منطقه و حتی در دنیای اسلام، در ردیف اول و دوم هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش سلامت و پزشکی هم از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار بوده‌ایم، خاطر نشان کرد: امروز اگر کسی دچار بیماری شود، بسیار بعید است که در آرزوی شفا و درمان در خارج از کشور باشد و با تلاش پزشکان کشور درمان و شفای انواع بیماری‌ها در داخل کشور انجام می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز برای عمل جراحی بخاطر اعتمادی که به پزشکان ایرانی دارند، به کشورمان مراجعه می‌کنند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم تخت‌های بیمارستانی نسبت به کل دوره‌های گذشته 20 درصد اضافه شده است و دولت در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته است.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها را آزاد بگذارید و به آنها استقلال بدهید، اظهار داشت: دادن استقلال عمل به اساتید و بزرگان دانشگاه حرف درستی است و اصولاً چه کسی بهتر از اساتید دانشگاه و دانشگاهیان می‌توانند و صلاحیت دارند که برای دانشگاه تصمیم بگیرند؟ هیچ‌گاه معتقد نبودم که تصمیماتی که با حضور جمعی در جلسه گرفته می‌شود از تصمیمات بزرگان و اساتید دانشگاه، صائب‌تر باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اساتید کشورمان به دنبال استقلال و دانشجویان عزیز خواهان آزادی هستند، گفت: اگر این دو را به دانشگاهیان عزیزمان بدهیم، بسیاری از مسایل برطرف می‌شود و بی‌تردید اساتید و دانشگاهیان بهتر می‌توانند گزینش‌ها و صلاحیت‌های لازم را تشخیص دهند و جوانان و دانشجویان نیز خودشان دلسوز و آگاه هستند و مسایل را به خوبی تشخیص می‌دهند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: دانشگاه‌های ما در سال‌های گذشته در حوزه کمیت رشد خوبی داشتند، اما از همه مسئولان، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها می‌خواهم که از این پس توجه و تمرکز خود را صرف ارتقاء کیفیت در دانشگاه‌ها کنند. رشته‌هایی که در سال‌های گذشته در آنها دانشجو جذب کرده‌ایم، خیلی با محاسبات دقیق انجام نگرفته و برخی از این رشته‌ها نه تنها برای کشور ضرورت نداشته‌اند، امروز نیز نمی‌توانند برای فارغ‌التحصیلان خود اشتغالی فراهم کنند.

دکتر روحانی طرح آمایش اجرا شده در برخی از رشته‌های دانشگاهی از جمله رشته‌های علوم پزشکی را مطلوب دانست و گفت:  خوب است در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها اجرای این طرح تداوم یابد.

رئیس جمهور اولویت‌ یافتن علم در دانشگاه‌ها را ضروری برشمرد و  اظهار داشت: اگر در دانشگاهی اولویت اول سیاست بود، آن دانشگاه دیگر دانشگاه نیست. دانشگاه‌ها باید از اول به علم توجه کنند و در کنار آن توجه به فرهنگ، سیاست، اشتغال، مهارت‌آموزی و کارورزی را مد نظر قرار دهند.

دکتر روحانی تصریح کرد: این سخن بدین معنا نیست که دانشگاه‌ها سیاست گریز باشند، اما نباید اجازه دهیم که دانشگاه‌های ما سیاست زده شوند، دانشگاه در وهله اول محل علم‌آموزی و دانش‌ورزی است و سیاست مثل نمک غذا است که اگر زیاد شود، حتما زیان می‌رساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از سیاست‌زدگی فاصله بگیرند و رابطه خود با بازار و فناوری و مهارت‌آموزی دانشجویان را تقویت کنند، خاطر نشان کرد: همان‌طور که دانشگاهیان بحق خواستار آن هستند که دولت با همه توان از دانشگاه و دانشجو حمایت کند، دولت نیز توقع دارد دانشگاهیان در مسیر حل مشکلات کشور، دولت را یاری کنند. دولت سال گذشته با وجود همه مشکلات مالی، بودجه دانشگاه‌ها را به صورت صددرصدی پرداخت کرد که این نشان از حمایت دولت از دانشگاه‌ها دارد و در عوض توقع دارد، دانشگاهیان حل مشکلات کشور را در مرکز توجهات خود قرار دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه کشور امروز با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و کم‌آبی نیز به معضلی جدی تبدیل شده است، گفت: دانشگاهیان خیلی جاها از جمله در حل مشکلات کم‌آبی دریاچه ارومیه و برخی مناطق خوزستان، مشغول فعالیت هستند، اما امروز چند رساله دکتری در رشته اقتصاد داریم که به عنوان رئیس جمهور یا اعضای ستاد اقتصادی دولت با خواندن آن بتوانند راه‌حل جدیدی برای حل مشکلات اقتصادی کشور بیابند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز وضعیتی داریم که باید به هم بیشتر از قبل کمک کنیم، افزود: ما سال گذشته با هم عهد کردیم که به عقب بازنگردیم و به عقب هم بازنگشتیم، اما امروز در آمریکا حکومتی روی کار آمده که یک شبه این کشور را به حدود 15 سال قبل بازگردانده و حرف‌های سال‌های 2003 و 2004 را تکرار می‌کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها حرف‌هایی که در دوران بوش پسر زده می‌شد را تجربه کرده و به اشتباه بودن آن پی برده بودند و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشته بودند، اما دوباره عده‌ای آمده‌اند و آن حرف‌هارا تکرار می‌کنند. مگر دنیا می‌پذیرد که آمریکا بخواهد برای همه کشورها تصمیم بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه امور آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

رئیس جمهور گفت: اینها از جنس همان حرف‌هایی است که قبل‌تر هم آمریکایی‌ها گفته‌اند و مردم ایران نسبت به آنها بی‌اعتنا بوده‌اند و حالا هم نسبت به آن بی‌اعتنا بوده و در کنار یکدیگر به راهشان ادامه خواهند داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت دانشگاهیان را بزرگترین یار و کمک خود می‌داند، اظهار داشت: امروز حدود 20 درصد از جمعیت کشور ما یا در حال درس خواندن هستند و یا در حال تدریس و این وضعیت خوبی را در حال حاضر و در آینده پیش روی کشور قرار داده است. دولت روی کمک دانشگاهیان در اداره مسایل حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصاد، محیط زیست، مشکلات اقلیمی و دیگر زمینه‌ها حساب می‌کند و دانشگاهیان را بزرگترین کمک خود و ملت ایران می‌داند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.