بزرگترین آسیبی که با شوک اعتراضات اخیر خودش را نشان داد این بود که تلاش شد القا شود این نظام «اصلاح‌پذیر» نیست و چنین نتیجه‌گیری شد که باید از مسیر «براندازی» اقدام کرد در حالی که به هزار و یک دلیل «براندازی» جواب نمی‌دهد در حالی که با روش‌های اصلاحی ولو اینکه زمان‌بر و تدریجی باشد می‌توان هر نوع تغییری به وجود آورد.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی با بیان اینکه امروز هیچ قدرت سلطه‌گر شرقی، غربی، شمالی و جنوبی در عزل و نصب رهبران ایران نقش ندارند، علت هر خوشبختی و بدبختی مردم ایران را حُسن تدبیر و سوء تدبیر برخی مسؤولان و کارگزاران نظام دانست و نسبت به گرفتار شدن و وابستگی برخی مسؤولان به قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای هشدار داد.

این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: باید به گونه‌ای کشور را مدیریت کنیم که شعار «نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی» امام راحل در هر مقطعی از عمر این انقلاب عینیت پیدا کند. باید مراقب باشیم تا خدای نکرده برای نیفتادن در تور آمریکا و انگلیس در دامن روسیه و چین گرفتار نشویم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است راز تداوم انقلاب اسلامی در دهه چهارم عمر خود در این است که خودِ نظام و انقلاب را هدف تلقی نکنیم بلکه آنها را وسیله‌ای برای تحقق اهدافی که برای آن قیام کردیم بدانیم. وی با یادآوری این جمله حضرت امام خمینی(ره) که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» است، گفت: بنده معتقدم حفظ نظام زمانی از اوجب واجبات است که نظام حاکم در چارچوب اهداف، آرمان‌ها و سنت‌های ترسیم شده توسط امام خمینی(ره)  حرکت کند. با این نگاه خودِ نظام نیز وسیله است، نه هدف و مقصد.

این عضو فراکسیون روحانی مجلس با یادآوری فضای اختناق حکومت پهلوی و سلب آزادی‌های مشروع مردم، گفت: امروز هم نباید از آزادی مردم ترس داشته باشیم. آزادی بیان و قلم در حکومت اسلامی باید بیشتر باشد.

وی البته علت بی‌توجهی به آزادی‌های مشروع مدنی جامعه را افراط بخشی از مقامات دانست و متذکر شد: نباید فراموش کرد که اگر تمام فکر و ذکر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی و روحانیت کشور بر بستن راه‌های نفوذ دشمن متمرکز باشد و افراد و جریان‌های رقیب همواره نفوذگر تلقی شوند نتیجه‌ای جز «افراطگرایی» و «حذف» دلسوزان نظام عاید انقلاب نمی‌شود. در حالی که تا وقتی که جریانی در مسیر براندازی قرار نگرفته باشد باید بتواند از حق آزادی بیان و آزادی پس از بیان برخوردار باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس البته اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در کاهش بی‌اعتمادی لایه‌های خاکستری جامعه به نظام مسؤول دانست و متذکر شد: تنها راه تداوم و بقای انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۵۷ و تداوم آرمان‌ها و ارزش‌های ایرانی و اسلامی مدنظر امام خمینی(ره) در بقای «جمهوری اسلامی» است مشروط به اصلاحاتی که در روش‌ها، رویه‌ها، رفتارها، قوانین و مقرراتی که در چارچوب قانون اساسی باید انجام شود.

وی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به آحاد مختلف ملت تبریک گفت و به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی ایران مردمی‌ترین و آخرین انقلاب در قرن بیستم بود. شرایط حاکم بر کشور از نظر استیلای خارجی و تسلط بر شئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از مهمترین دلایل انقلاب مردم در واکنش به وضعیت جاری کشور در آن مقطع بود.

* پدر و پسر هر دو منصوبان آمریکا و انگلیس بودند

ناظر مجلس در ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تبیین چرایی تبدیل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به اصلی‌ترین شعار مردم در انقلاب ۵۷، گفت: در حوزه سیاست مردم ایران هیچ نقشی در انتخاب حاکمان خود نداشتند و رژیم سیاسی خارج از کشور هدایت و کنترل می‌شد و پدر و پسر هر دو منصوبان آمریکا و انگلیس بودند. افرادی که از تاریخ انقلاب اسلامی اطلاع چندانی ندارند هفت جلد یادداشت‌های محرمانه عَلَم نخست‌وزیر و وزیر دربار رژیم پهلوی را که قبل از انتشار، سالها در سوییس نگهداری می‌شد را مطالعه کنند.

مازنی اظهار کرد: در این یادداشت‌ها آمده است سفرای آمریکا و انگلیس روزانه با شاه و مقامات دربار ایران دیدار می‌کردند و در امورات کشور دخالت مستقیم داشتند. وقتی محمدرضا در سال ۵۷ کشور را ترک کرد فرماندهان ارتش با ژنرال هایزر برای اداره امور مشورت می‌کردند و یک آمریکایی امورات مردم را رقم می‌زد و جالب آنکه در این یادداشت‌ها تعبیر این ژنرال آمریکایی درباره امرای ارتش کشورمان که به قول خودشان قوی‌ترین ارتش منطقه بود «کودک» و «بی‌اراده» بود و البته سلطه بیگانه محدود به امورات سیاسی کشور نبود بلکه شئون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را هم دربر گرفته بود.

* محمدرضا شاه به شوروی، گاز و به آمریکا، نفت باج می‌داد

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در حالی که شاه برای جلب نظر قدرت‌های غرب و شرق به آمریکا، شوروی و انگلیس‌ باج می‌داد امام خمینی(ره) به دلیل مخالفت با قانون کاپیتولاسیون و اصرار ایشان بر «نفی سلطه بیگانه و استقلال طلبی» مردم تبعید شد. محمدرضا شاه به شوروی، گاز و به آمریکا، نفت باج می‌داد و بلوک غرب وی را بهترین گزینه به عنوان ژاندارم  و حافظ منافع غرب در خلیج فارس انتخاب کرده بود اما این وضعیت برای مردم «تحقیر کننده» و «غیر قابل تحمل» بود.

* مردم ایران نه از بیرون دلِ خوشی داشتند و نه از داخل دلِ خوشی داشتند

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: از سوی دیگر مردم گرفتار استبداد داخلی بودند به عبارت روشن‌تر مردم ایران نه از بیرون دلِ خوشی داشتند و نه از داخل دلِ خوشی داشتند. در آن سالها استبداد داخلی بیداد می‌کرد و چیزی به نام «رای مردم» اصلا مطرح نبود. مردم در تاسیس حزب، آزادی نداشتند، در بیان اعتقادات و باورهایشان آزاد نبودند و در رسانه‌ها آزادی بیان و قلم وجود نداشت. شاه با تاسیس سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) زیر نظر سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) آموزش می‌دید و شکنجه‌گران معروف بسیاری داشت که در شکنجه‌گاه‌های ساواک انسان‌های آزاده، علما، سیاسی‌ها و مردم بسیاری را شکنجه می‌کردند.

وی ادامه داد: چنان ذهنیت امنیتی و سیاسی بر ایران قبل از انقلاب حاکم کرده بودند که مردم حتی نسبت به کارکنان رده پایین دستگاه‌های اجرایی هم بی‌اعتماد بودند و تصور می‌کردند انتقادهایشان از حکومت و شاه به وسیله آنان به ساواک گزارش می‌شود. در آن زمان اصلا امنیت انتقاد به حکومت وجود نداشت.

* وضعیت جاری کشور اصلا با  خفقان قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

مازنی با مقایسه این وضعیت با شرایط فعلی کشور، گفت: امروز در دانشگاه، رسانه، تاکسی، خیابان و خانه هر فردی  از افراد جامعه از بالاترین شخصیت سیاسی نظام انتقاد می‌کند اما قبل از انقلاب حداقلِ آزادی هم وجود نداشت به همین دلیل دومین شعار مردم استقلال از سلطه بیگانه و آزادی از استبداد داخلی بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تئوری‌های مختلفی برای انقلاب و اداره جامعه از سوی مارکسیست‌ها، سوسیالیسم و سایر مکاتب مادی مطرح بود که وجه مشترک آنها غیردینی بودن آنها و «افیون» دانستن «دین» برای مردم بود اما مردم ایران بین همه این مکاتب از جهت روش اداره حکومت «جمهوریت» را انتخاب کردند و این در حالی بود که حکومت ایران در زمان رضاشاه فقط سایه‌ای از «سلطنت مشروطه» را با خود داشت که با روی کار آمدن محمدرضا و به تثبیت رسیدن قدرتش هر چه اندیشمند و سیاستمدار پخته و با تجربه و در یک کلام هر چه آدم حسابی بود را به شیوه‌های مختلف کنار زد و همان نظام نیم‌بند «سلطنت مشروطه» پدرش را هم به «سلطنت استبدادی» تبدیل کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس در تبیین علل انتخاب نظام سیاسی مبتنی بر «جمهوریت و اسلامیت» توسط مردم ایران، گفت: مردم از لحاظ محتوایی به دو دلیل «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی خود انتخاب کردند. یکی به دلیل اکثریت مسلمان مردم و دوم باور امام خمینی(ره) و جمعی از علما نسبت به توانایی دین در اداره امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه بود. این بزرگواران معتقد بودند اجرای اسلام بدون حکومت امکان‌پذیر نیست به همین دلیل تئوری «حکومت اسلامی» و «ولایت فقیه» توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جامعه نشر پیدا کرد و  ۹۸.۲ درصد مردم نیز با حمایت از ایشان نظام سیاسی ایران را «جمهوری اسلامی» برگزیدند.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در سایه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، حکومت مردم بر سرنوشت خود، رفاه، آسایش، پیشرفت، موفقیت و پیروزی، آرامش، رشد علمی، توسعه اجتماعی و اقتصادی مستتر بود و اصول و فصول متعدد قانون اساسی نیز  در چارچوب همین شعارها و عینیت بخشیدن به همین اهداف شکل گرفت.

*امروز خوشبختی و بدبختی مردم کشورمان متوجه حُسن تدبیر و سوء تدبیر برخی مسؤولان است

وی گفت: امروز از جهت «استقلال» در نقطه‌ای قرار داریم که هیچ قدرت سلطه‌گر شرقی، غربی، شمالی و جنوبی در عزل و نصب رهبران ایران نقش ندارند، همچون زمان طاغوت، دیگر رهبر سه کشور قدرتمند آمریکا، انگلیس و روسیه در تهران، پدر را از قدرت خلع و پسر را جایگزین نمی‌کنند.

مازنی متذکر شد: امروز چنین چیزی در ایران نداریم. از این پس هر خوشبختی و بدبختی مردم کشورمان متوجه حُسن تدبیر و سوء تدبیر برخی مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در عین حال نسبت به وابسته شدن برخی مسؤولان کشورمان به قدرت‌های منطقه‌ای ابراز نگرانی کرد و افزود: باید در هر برهه‌ای از زمان نگران استقلال کشور باشیم چرا که به طور طبیعی وقتی به حکومتی از سوی یک بلوک قدرت فشار آورده شود احتمال دارد این حکومت به سمت بلوک قدرت دیگری گرایش پیدا کند و این مسئله آرام آرام کشور را به سمتی سوق دهد که از بیرون برای آن کشور نسخه بپیچند. باید مراقب بود این اتفاق بار دیگر در ایران تکرار نشود البته مجلس این دقت را دارد و رسانه‌ها نیز باید بدون ترس و واهمه در چارچوب منافع و مصالح ملی هر نوع کج‌روی مسؤولان را هشدار دهند.

وی ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی نفوذ و سیطره قدرت‌های جهانی بر مردم و کشورهای مختلف به شدت افول کرد و  هیمنه و نفوذ  آمریکا نیز نسبت به قبل از فروپاشی شوروی تا حد زیادی تنزل یافت و سران این کشور نیز دیگر هر آنچه دلشان بخواهد نمی‌توانند بر سر ملت‌ها و کشورها بیاورند.

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پس از خروج جهان از نظام دو قطبی قدرت‌های منطقه‌ای در حال گسترش هستند. روسیه و چین در حال تبدیل شدن به بلوک قدرت سیاسی و اقتصادی جدید جهان هستند و باید حواس‌مان به آنها باشد. نمی‌خواهم بگویم تا به حال حواس‌مان به این مسئله نبوده است. درست است که  بر اساس منافع ملی با همه دنیا به استثنای رژیم صهیونیستی رابطه سیاسی و اقتصادی داریم و اصلا یکی از اهداف شکل‌گیری برجام همین بود اما در عین حال باید مراقب باشیم که خدای نکرده برای نیفتادن در تور آمریکا و انگلیس در دامن روسیه و چین گرفتار نشویم.

* افتادن در دامن روسیه و چین ممکن است از ناحیه فشارهای اقتصادی داخلی باشد

مازنی به مسؤولان، گوشزد کرد: افتادن به دامن روسیه و چین ممکن است از ناحیه فشارهای اقتصادی داخلی اتفاق بیفتد. ممکن است برای کاستن از فشارهای اقتصادی و معیشتی جامعه نگاه برخی مسؤولان به بیرون از مرزها تغییر کند اما با دقت در احوال  برخی کشورهای منطقه به ویژه عراق، افغانستان،  سوریه و یمن که در همسایگی کشورمان قرار دارند به دلیل ناتوانی در اجماع داخلی، ضعف در حل مشکلات و ناتوانی در اعمال  اصلاحات مدنظر جامعه به خارج از مرزها متوسل شدند و امروز وضعیت خود و کشورشان بر هیچ کس پوشیده نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسئله‌ای که از وضعیت فعلی جامعه استنباط می‌شود این است که گویا بخشی از جامعه حل مشکلات‌شان را به دست خارجی می‌دانند و شائبه گرایش به بیرون مرزها را به وجود آورده‌اند. این مسئله در کنار تمایل برخی مسؤولان به چین و روسیه خطر سُر خوردن به دامن قدرت‌های منطقه‌ای نوظهور را بیشتر می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: بار دیگر یادآور می‌شوم حافظه تاریخی ملت ایران چندان قوی نیست اما بد نیست مردم شرایط سیاسی، امنیتی و اجتماعی قبل از انقلاب را به یاد بیاورند و ببینند به دلیل مشکلات داخلی آن زمان و پناه بردن به آمریکا و انگلیس آیا مشکلات‌شان حل شد یا گرفتار مشکلات پیچیده‌تری شدند؟

*تهمت‌های  عوامل حکومت پهلوی و عناصر مقدس‌مآب حوزه‌های علمیه به امام خمینی(ره)

این عضو فراکسیون امید مجلس به تبیین نقش تبلیغات منفی علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر بی‌اعتمادی افکار عمومی جامعه به کل نظام پرداخت و افزود: تهمت به امام خمینی(ره) از بدو آغاز حرکت ایشان از قم شروع شد و امام از همان ابتدای قیام با تهمت دو دسته یعنی عوامل حکومت پهلوی و عناصر مقدس‌مآب حوزه‌های علمیه روبرو بودند. هر یک از این دو گروه که موقعیت خود را به دلیل اقدام بنیادی امام در خطر می‌دید دست به سیاه‌نمایی، تهمت، افترا و انواع اقدامات آسیب‌زا علیه امام می‌زد که این مشی تا امروز هم ادامه داشته است.

وی این رفتار را ریشه در دوران حکومت معاویه بر شام دانست و افزود: در آن زمان نیز معاویه برای تخریب وجهه حضرت علی(ع) و شیعه نزد اهل سنت شام (سوریه فعلی) به بچه‌های شامی بزغاله می‌دادند و شب هنگام مأموران حکومت بزغاله‌ها را می‌دزیدند و صبح جار می‌زدند علی (ع) بزغاله‌ها را دزدیده است به همین دلیل وقتی خبر شهادت حضرت در مسجد کوفه به مردم شام رسید برای مردم  سوال شده بود که نعوذبالله این دزد در مسجد چه می‌کرد و مگر نماز هم می‌خواند؟ که بعدها نیز با همین نگاه به قیام حضرت حسین(ع) نگاه کردند و به جنگ پاره تن رسول‌الله(ص) رفتند.

*درخشندگی سیره فردی و اجتماعی امام خمینی(ره) عامل عقیم ماندن تهمت‌ها

مازنی یادآور شد: چنین شیطنت‌هایی نیز نسبت به امام خمینی(ره) شد اما زندگی و سیره فردی و اجتماعی ایشان چنان زلال و درخشان است که هیچ احدی نمی‌تواند به ایشان انگ عامل بیگانه بودن یا  قدرت‌طلب یا وابسته فکری به قدرت‌های مادی بودن را بزند. شایعه‌پراکن‌های داخلی و خارجی با این قبیل اباطیل مروج توهم توطئه هستند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: واقعیت ماجرا این بود که انقلاب در ایران  به نام خدا و ارزشهای اسلامی شکل گرفت و پیروز شد. نوع انقلاب‌ها در قرن بیستم یا وابسته به بلوک غرب بود یا وابسته به بلوک شرق و اصلا امکان نداشت که دولت یا کشوری بتواند بدون وابستگی به غرب و شرق برای خود حکومت مستقلی تشکیل دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اسلام راستین قابلیت انطباق با شرایط زمان و مکان را دارد، گفت: انقلاب اسلامی ایران در زمانی که پاپ اعظم معتقد بود «مذهب با سرعت مسیر سراشیبی سقوط را طی می‌کند» جهت «مذهب» را از «سقوط» به «صعود» تغییر داد و موجب رشد ملت‌های مسلمان و دولت‌های مذهبی که به اسلام سیاسی معتقد بودند شد و نگاه جهان به اداره جامعه توسط اسلام را تغییر داد.

*تعبیر زیبای «مردم‌سالاری دینی» از مقام معظم رهبری است

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره «جمهوری اسلامی»، گفت: ایشان جمله زیبایی درباره «جمهوری اسلامی» دارند و آن «مردم‌سالاری دینی» است. در نظام جمهوری اسلامی شرط مقبولیت «رهبر» پذیرش مردم است و مجلس خبرگان رهبری نیز برای تحقق همین مسئله شکل گرفت.

* عامل بیگانه در اصل، فرع، شکل‌گیری و تداوم جمهوری اسلامی هیچ نقشی نداشته است

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از تجربیات سیاسی جهان، نظامی کاملا درون‌زا تشکیل داد و بحمدالله عامل بیگانه در اصل، فرع، شکل‌گیری و تداوم این نظام هیچ نقشی نداشته است. دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از ۱۲ بهمن ۵۷ تا ۳۱ شهریور ۵۹ (زمان شروع جنگ تحمیلی) هر آنچه بلد بودند و در توان داشتند به کار گرفتند تا در داخل ایران کاری کنند تا نظام سیاسی مدنظر خودشان را روی کار آورند  اما با هدایت‌های امام و حضور مردم در صحنه همه اقدامات‌شان بی‌اثر ماند.

مازنی سپس به تشریح مسائلی پرداخت که در تداوم و بقای نظام جمهوری اسلامی در دهه چهارم انقلاب تاثیرگذار است.

*نظام سیاسی وسیله‌ای برای تحقق اهداف انقلاب است

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: به نظر بنده راز تداوم انقلاب در این است که خودِ نظام و انقلاب را هدف تلقی نکنیم. انقلاب وسیله‌ای برای تحقق مجموعه‌ای از اهداف است و از آن مهمتر نظام سیاسی کشور نیز ابزاری برای تحقق اهداف این انقلاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در آن مقطع فرمودند «حفظ نظام از اوجب واجبات است» بنده معتقدم حفظ نظام زمانی از اوجب واجبات است که نظام حاکم در چارچوب اهداف، آرمان‌ها و سنت‌های ترسیم شده توسط امام خمینی(ره)  حرکت کند. با این نگاه خودِ نظام نیز وسیله است، نه هدف و مقصد.

*در حکومت اسلامی نباید از آزادی مردم ترس داشت

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر گفته می‌شود در زمان حکومت پهلوی آزادی بیان وجود نداشت امروز هم نباید از آزادی مردم ترس داشته باشیم. آزادی بیان و قلم در حکومت اسلامی باید بیشتر باشد.

وی متذکر شد: نباید فراموش کرد که اگر تمام فکر و ذکر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی و روحانیت کشور بر بستن راه‌های نفوذ دشمن متمرکز باشد و افراد و جریان‌های رقیب همواره نفوذگر تلقی شوند نتیجه‌ای جز «افراطگرایی» و «حذف» دلسوزان نظام عاید انقلاب نمی‌شود. این وضعیت تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟

مازنی گفت: تا مادامی که جریانی در مسیر براندازی قرار نگرفته باشد باید بتواند از حق آزادی بیان و آزادی پس از بیان برخوردار باشد. آزادی پس از بیان در رد صلاحیت‌ها و گزینش‌ها خودش را نشان می‌دهد.

*یادآوری اصل ۲۷ به وزیر کشور در اعتراضات اخیر

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر در برخی شهرها، گفت: در پی اعتراضات اخیر بنده طی نامه‌ای به وزیر کشور به رحمانی فضلی یادآور شدم طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، راهپیمایی به شرط حمل نکردن سلاح و عدم اختلال در مبانی اسلام، آزاد است. این مسئله «حق» مسلم همه شهروندان جمهوری اسلامی است. چرا این حق مسلم نادیده گرفته می‌شود؟ چرا روزنامه جریان‌های سیاسی بسته می‌شود؟ چرا فضای مجازی و تلگرام فیلتر می‌شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: متاسفانه به نظر بنده از بس که از ابتدای انقلاب از نفوذ خارجی‌ها، جنگ، کودتا و ترور ترسیدیم، امروز آزادی مردم را به هر بهانه‌ای سلب می‌کنیم در حالی که طبق قانون اساسی تحت هیچ شرایطی نمی‌شود «آزادی مردم» را سلب کرد.

وی «برگشت به اصول قانون اساسی» را «موجب تداوم انقلاب اسلامی در دهه چهارم» دانست و اظهار کرد: فضای آزادی بیان و قلم باید به شرایط اوایل انقلاب برگردد طوری که حتی افراد و جریان‌هایی که هیچ اعتقادی به اسلام ندارند بتوانند حرف‌شان را به مردم برسانند حتی  رسانه ملی نیز واقعا ملی شود و دست از حذف و تخریب افراد خدوم و خدمتگزار نظام بردارد تا مردم صدا و تصویر اسلام و جمهوری اسلامی واقعی را بشنوند و ببینند.

*مردم و نظام فدای حفظ افراد به هر شیوه و طریق ممکن می‌شوند

این عضو فراکسیون روحانیت مجلس با ابراز تاسف از دور شدن بخشی از مسؤولان از اهداف و آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: ای کاش حفظ حکومت به هر طریق ممکن، هدف مسؤولان بود متاسفانه امروز شاهد حفظ افراد به هر شیوه و طریق ممکن هستیم و  مردم و نظام برای این افراد، هزینه می‌شوند. بنده هشدار می‌دهم که تداوم این وضعیت غلط و خطرناک است.

*فضای «آزادی» که شعارش را ۴۰ سال قبل دادیم باید بازتر از دوران ستم شاهی باشد

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز فضای «آزادی» که شعارش را ۴۰ سال قبل دادیم باید بازتر از دوران ستم شاهی باشد. پس از چهار دهه از تثبیت قدرت سیاسی و نظامی فضای کشور نباید اینگونه باشد. قابلیت‌های فرهنگ ایرانی و ظرفیت‌های رهبر، مردم و نخبگان سیاسی کشور در حدی است که شش قدرت جهان در برجام حاضر شدند پای میز مذاکره با ایران بنشینند و این یعنی به رسمیت شناخت قدرت جمهوری اسلامی به عنوان قدرت موثر و قابل اعتنا که نقش مهمی در مسائل منطقه و جهان دارد، این موقعیت کم دستاوردی نیست.

وی گفت: باید کاری کنیم تا سرمایه‌گذاران و نخبگان ایرانی به جای آمریکا، اروپا، کانادا، امارات، استرالیا، دوبی و مالزی در  کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنند. 

* در خلاء آزادی حتی با داشتن اقتدار سیاسی، قدرت نظامی و استقلال اقتصادی باز هم نخواهیم توانست نظام را درست حفظ کنیم

رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه فضای آزادی بیان و قلم و امنیت سرمایه‌های انسانی و مالی را در داخل کشور به وجود آوریم، ادامه داد: چرا نباید اجازه دهیم مردم‌مان با لذت و امید به آینده زندگی کنند؟ اگر این وضعیت تداوم یابد حتی با وجود داشتن اقتدار سیاسی، قدرت نظامی و استقلال اقتصادی باز هم نخواهیم توانست نظام را درست حفظ کنیم و اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی را محقق کنیم.

مازنی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم انقلاب اسلامی را برای مردم جهان به عنوان الگوی برتر دینی و انسانی حفظ کنیم، گفت: برای جلب رضایت و اعتماد مردم باید با مفسدان و رانت‌خواران جدی‌تر مبارزه شود. نباید فراموش کنیم که در کنار سوء نیت دشمنان جمهوری اسلامی، سوء تدبیر برخی مسؤولان در قوای سه گانه  و اجزای حاکمیت لطمه‌های زیادی به باورهای مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی زده است. اجازه سهیم و شریک شدن همه جریان‌ها و جناح‌های فکری و سیاسی داده نمی‌شود. در ایران جناح شکست خورده در انتخابات به جناح پیروز «وزیر» دیکته می‌کند و اصلا به وزن سیاسی جریان‌های پیروز و شکسته خورده در جریان قدرت توجه نمی‌شود.

* جریان سیاسی حامی نامزد پیروز، هیچ مسؤولیتی بابت عملکرد نامزد مورد حمایتش در دوران مسؤولیت نمی‌پذیرد

نماینده مردم تهران در مجلس در توضیح سخنانش، گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و جبهه جمنا در دو جریان عمده سیاسی کشور شکل گرفتند و تمام رفتارها و قواعد حاکم بر نظام حزبی از داشتن اساسنامه، بدنه اجرایی در سراسر کشور و دفتر و سایر شرایط تحزب را رعایت می‌کنند اما بعد از پیروزی نامزدهای‌شان مثلا در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری، رابطه بین نامزد معرفی شده و جریان پشتیبانی کننده به کلی قطع می‌شود و جریان سیاسی حامی نامزد پیروز، هیچ مسؤولیتی بابت عملکرد نامزد مورد حمایتش در دوران مسؤولیت نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: نمونه آن بی‌مسؤولیتی و کنار کشیدن جریان اصولگرا در پی عملکرد احمدی‌نژاد است در حالی که عملکرد این جریان در به قدرت رسیدن و تداوم ریاست جمهوری وی بر هیچ کس پوشیده نیست. آنان  همه چیز را برای به قدرت رساندن احمدی‌نژاد هزینه کردند و چه تقدیس‌هایی نسبت به وی داشتند اما الان وی را اصولگرا نمی‌دانند و نسبت «منحرف» به او می‌دهند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اشکالی ندارد که جریانی نسبت به عملکرد نامزد مورد حمایتش انتقاد داشته باشد و از یک جایی به بعد از او حمایت نکند اما باید به حدی مرد باشند که مسؤولیت اتفاقات و عملکرد نامزدشان را بپذیرند.

*اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در کاهش بی‌اعتمادی لایه‌های خاکستری جامعه به نظام مسؤولند

این عضو فراکسیون امید مجلس حرکت جریان اصلاحات و اصولگرایان به سمت مسؤولیت‌پذیری حزبی را موجب ایجاد اعتماد در لایه‌های خاکستری جامعه نسبت به کل نظام سیاسی کشور دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس در پیشنهادی خواستار تبدیل شدن «شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و جمنا» به دو جبهه یا حزب رسمی شناسنامه‌دار در دو جریان اصلاح‌طب و اصولگرا شد و افزود: چه خوب است که در کنار این دو حزب، حزب سومی که جریان اصلاحات و اصولگرا را قبول ندارد اما به نظام التزام عملی دارد، تشکیل شود. در این صورت اگر مردم از عملکرد، رفتار و حتی  قیافه مسؤولان این جریان سیاسی خوششان نیامد می‌توانند جریان سیاسی دلخواه خود را آزادانه انتخاب کنند.

*در اعتراضات اخیر نظام «اصلاح‌ناپذیر» نشان داده شد و راه اصلاح  «براندازی» معرفی شد

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس متذکر شد: بزرگترین آسیبی که با شوک اعتراضات اخیر خودش را نشان داد این بود که تلاش شد القا شود این نظام «اصلاح‌پذیر» نیست و چنین نتیجه‌گیری شد که باید از مسیر «براندازی» اقدام کرد در حالی که به هزار و یک دلیل «براندازی» جواب نمی‌دهد در حالی که با روش‌های اصلاحی ولو اینکه زمان‌بر و تدریجی باشد می‌توان هر نوع تغییری به وجود آورد.

مازنی در پایان بار دیگر یادآور شد: تنها راه تداوم انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۵۷ و تداوم آرمان‌ها و ارزش‌های ایرانی و اسلامی مدنظر امام خمینی(ره) در بقای جمهوری اسلامی است البته با اصلاحاتی که در روش‌ها، رویه‌ها، رفتارها، قوانین و مقرراتی که در چارچوب قانون اساسی باید انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.