قرار است نزدیک به ۴ دهه از اجرای طرح ترافیک، طرحی جدید جایگزین آن شود که بر اساس آن دیگر طرح سالیانه فروخته نمی شود و هر خودرویی با پرداخت عوارض روزانه می تواند وارد طرح ترافیک شود.

 

قرار است نزدیک به ۴ دهه از اجرای طرح ترافیک، طرحی جدید جایگزین آن شود که بر اساس آن دیگر طرح سالیانه فروخته نمی شود و هر خودرویی با پرداخت عوارض روزانه می تواند وارد طرح ترافیک شود.

به گزارش جماران، قرار است نزدیک به ۴ دهه از اجرای طرح ترافیک، طرحی جدید جایگزین آن شود که بر اساس آن دیگر طرح سالیانه فروخته نمی شود و هر خودرویی با پرداخت عوارض روزانه می تواند وارد طرح ترافیک شود. در حال حاضر ۱۰۰ هزار خودرو می توانند وارد محدود طرح ترافیک شوندو ۲۰ هزار خودرو نیز که دارای کارت شناور ورود به محدوده طرح ترافیک هستند نیز از این امتیاز برخوردارند.به نظر می آید این طرح چند ماهی است که در دستور کار مدیریت جدید قرار گرفته و هنوز دارای ابهامات جدی از جمله نحوه کنترل ورود این خودروها به محدوده طرح ترافیک و همکاری پلیس با طرح جدید وجود دارد.

طرح جدید باعث هرج و مرج می شود

ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران معتقد است نمی توان طرحی ۳۷ ساله را طی سه ماه تغییر داد. این نشان می دهد کار پژوهشی دقیقی بر روی آن انجام نشده است. او پیش بینی می کند با اجرای زودهنگام بدون آنکه تمامی اثرات این طرح بررسی شود با مشکلات ترافیکی روبرو شویم زیرا هنور بحث زیرساخت ها و کنترل هوشمند خودروها در تهران تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه اجرای زودهنگام این طرح ممکن است باعث هرج و مرج شهری شود، گفت: به نظر می آید حذف این طرح و تغییر آن نیاز به یک سال کار کارشناسی داشته باشد و بهتر است هر طرحی با بررسی همه جوانب آن اجرایی شود.

یک کارشناس حوزه ترافیک نیز  با بیان اینکه با حذف آرم طرح ترافیک، عده ای که هر روز وارد این محدوده می شدند به سمت استفاده از موتورسیکلت خواهد رفت، گفت: حتما در صورت اجرایی شدن این طرح نصفه و نیمه با افزایش افسارگسیخته موتورسیکلت ها به محدوده مرکزی شهر روبرو خواهیم بود در حالی که می دانیم هر موتورسیکلت معادل ۶ الی ۸ خودرو آلودگی تولید می کند با حضور این میزان موتورسیکلت به میزان نزدیک به یک میلیون آلودگی در محدوده مرکزی اضافه می‌شود.

او بااشاره به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می کند این طرح شاید اثرات خود را در نیمه اول سال بر ناوگان حمل و نقل عمومی نشان ندهد اما از ابتدای مهرماه که سفرهای آموزشی نیز آغاز می‌شود شاهد چالش اصلی در حوزه حمل و نقل خواهیم بود و این ناوگان جوابگوی نیازها نخواهد بود.

این کارشناس با بیان اینکه در طرح جدید هر کسی پول بیشتری بدهد امکان ورود به محدوده دارد، گفت: این برخلاف ادعای عدالت محوری است و عملا شهروندان به درجه یک و دو تقسیم می شوند.

هدف اولیه از اجرای طرح ترافیک، ایجاد محدودیت برای ورود خودروها به محدوده مرکزی شهر به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا بوده است. آیا آزادی ورود همه خودروها به این محدوده این هدف را تامین می کند؟

در حال حاضر نیز نیروهای پلیس و دوربین های هوشمند، ظرفیت کنترل ورودی های طرح زوج و فرد و طرح ترافیک را ندارند و گواه آن انبوه خودروهایی است که با پوشاندن پلاک خود وارد محدوده طرح ترافیک می شوند. آیا در طرح جدید ترافیک که قرار است ورود به محدوده طرح ترافیک برای همه خودروها آزاد شود، برای کنترل انبوه خودروها چاره ای اندیشیده شده است؟

طرح ترافیک کنونی بدوی است

با وجود این ابهامات اما شهردار تهران همچنان تاکید بر اجرای این طرح بدون پاسخ به برخی ابهامات آن دارد. محمد علی نجفی گفت: در هیچ جای دنیا هم این روش که یک روش بدوی به شمار می رود، خیلی سابقه ندارد. در این راستا ما  طرح جدیدی برای محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک داریم که اگر به تصویب برسد، خیلی مناسب تر خواهد بود؛ همچنین در این طرح تعداد خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد می شوند خیلی کمتر از وضع فعلی خواهد بود.

شهردار تهران درباره سرنوشت سهمیه های طرح ترافیک، گفت: ممکن است به برخی گروه ها تخفیف دهیم چرا که این طرح انعطاف زیادی دارد؛ از این رو برای گروه هایی که باید اولویت و یا امتیاز خاصی برای آنها در نظر گرفته شود، در هنگام ورود به محدوده با سیستم هوشمند تخفیف قائل هستیم.

نجفی تاکید کرد: مقرر شده است که دیگر کسی کارت و آرم ترافیک نداشته باشد از این رو به هیچ کس از جمله خبرنگاران سهمیه نمی دهیم.

جرات تغییر را داشته باشیم

شهردار تهران این موضوع را که ممکن است در طرح جدید برخی موارد پیش بینی نشده باشد اما معتقد است باید جرات تغییر آن وجود داشته باشد. او درباره اشکالات و ایرادات احتمالی طرح جدید شهرداری تهران برای کنترل محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: ممکن است بعضی از موارد در این طرح پیش بینی نشده باشد که باید آن ها را پیش بینی کنیم اما مهم آن است که تهران باید متحول شود؛ اینکه طرحی از سال های گذشته تاکنون اجرا می شود و کسی هم جرات تغییر در آن را ندارد، برای تهران بد است.

آزمون و خطا برای اجرای طرح جدید

شهردار تهران به روش ها و برنامه های شهرهای بزرگ دنیا برای کنترل هسته مرکزی شهر اشاره و تاکید کرد: باید از علم و تجربه دیگران و خودمان استفاده کنیم چرا که بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال، هم اکنون وقت تغییر در این طرح فرا رسیده است. در این زمینه کار کارشناسی کمی شده و فرصت داریم تا ۱۵ فروردین ماه آن را اجرایی کنیم؛ حتی ممکن است در یکی - دو ماه اول اجرای طرح با مشکلاتی روبرو شویم اما با مشکلات برخورد کرده و برای آن راه حل پیدا می کنیم اما مهم آن است که ما و شهروندان آماده اعمال تغییر باشیم.

شورا به لیست موافقان پیوست

به نظر می آید شورای شهر تهران نیز مانند گذشته مخالفتی با طرح جدید شهرداری ندارد. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  هم با اشاره به اینکه شورا و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری اعتقاد به حذف طرح ترافیک سالانه دارند گفت: البته این موضوع باید به تایید شورای ترافیک برسد و در واقع یک تصمیم ۳ جانبه خواهد بود.

او  با اشاره به آخرین وضعیت بازنگری طرح ترافیک در سال ۹۷ اظهار کرد: این جلسات به صورت منظم با حضور کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران برگزار شده است. پیشنهاداتی از سوی کمیسیون حمل و نقل به شورای شهر تهران و همچنین معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص روش جدید طرح ترافیک ارائه شده که البته هیچ‌کدام از این نظرات و پیشنهادات مصوب نشده است.

تصمیم درباره طرح جدید ۳ جانبه است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: موضوع بازنگری طرح ترافیک در سال ۹۷ یک موضوع ۳ جانبه است که از طریق شورای شهر، شهرداری و همچنین شورای عالی ترافیک مورد بررسی و نهایتا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

در حال حاضر بخش اصلی بازنگری طرح ترافیک انجام شده است ولی ممکن است با توجه به عدم زیرساخت‌های لازم کل طرح در سال ۹۷ انجام نشود و طرح در فاز اول و دوم اجرا شود و فاز سوم آن در آینده عملیاتی شود.

تهران به ۳ رنگ سبز و آبی و سفید تقسیم می شود

اما ویژگی های طرح جدیدی که قرار است جایگزین طرح قدیم شود چیست؟ در طرح جدید محدوده سابق طرح ترافیک به نام «محدوده سبز» نامگذاری می‌شود. محدوده سابق زوج و فرد که طرح کاهش در آن اجرا می‌شود نیز محدوده آبی نامگذاری می‌شود و کل شهر نیز به عنوان محدوده سفید نامگذاری می‌شود. اجازه ورود به دو حریم سبز و آبی شهر تهران از سال ۹۷ بر اساس ضوابط جدید صادر خواهد شد که به گفته مسئولان شهری، عادلانه تر خواهد بود.

در این طرح ۱۳ ویژگی پیش بینی شده. نخست حق ورود شهروندان به محدوده را با ضوابط مشخص و آشکار نه به تعدادی از خودروهای سهمیه ای دولتی و افراد خاص بلکه به همه شهروندان اختصاص می دهد. همچنین هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک برای عموم مردم به طور متوسط کمتر از وضع فعلی خواهد بود. همچنین در طرح جدید، خودروهایی که قبل از ساعت ۱۶ از منطقه خارج شوند ۳۳ درصد هزینه کمتر پرداخت می کنند. لغو طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه و کاهش قیمت طرح برای خودروهای کم آلاینده و دارای معاینه فنی ویژه از دیگر مواردی است که در طرح شهرداری پیش بینی شده. مدیریت اجرای این طرح به گفته طراحان آن کاملا مبتنی بر ابزارهای جدید اینترنتی و پرداخت آنلاین است. به این صورت که هر فرد یک حساب کاربری برای خود ایجاد خواهد کرد و به میزان دلخواه آن را شارژ می کند و در صورت ورود به محدوده های طرح، هزینه به صورت خودکار کسر و صورتحساب او به روز خواهد شد.

شهرداری تهران  پیش بینی کرده با حذف آرم های سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد تردد در این محدوده کاهش پیدا کند. همچنین خودروهای شهرداری نیز باید عوارضی مشابه عوارض سایر شهروندان بپردازد.بر اساس پیش بینی های شهرداری افتتاح خط ۷ مترو و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه واگن مترو نیازهای این بخش از حمل و نقل عمومی را فراهم می کند. این در حالی است که هنوز تزریق این میزان ناوگان به حمل و نقل عمومی قطعی نشده و مدتهاست وعده افزایش واگن به مترو و خرید اتوبوس به شهرداری ها داده شده است.

این در حالی است که سال هاست وعده تزریق اتوبوس و واگن مترو به شهرداری ها داده شده اما اجرایی نشده است. همچنین خط ۷ مترو نیز در محدوده طرح مرکزی قرار ندارد که بتواند کمکی به مسافران تازه محدوده مرکزی شهر کند.به نظر می آید برای حذف این طرح مدیران شهری نیاز به صبوری و کار کارشناسی بیشتری دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.