عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز هم خطبا، وعاظ و مداحان باید به تاسی از گفتار و سیره نورانی حضرت تا می‌توانند باید در مسیر نجات مردم و آشنایی آن‌ها با نور معارف الهی بکوشند به خصوص در قبال نسل جوان که همه مسئولیت داریم.

به گزارش جماران؛ آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیروز در جمع وعاظ و مداحان قم با ابراز تاسف از این که متاسفانه برخی مداحان، تریبون مداحی را با تریبون وعظ و سخنرانی اشتباه می‌گیرند، بر لزوم بیان هرچه بهتر و عمیق‌تر مطالب از سوی وعاظ و خطبا برای عموم مخاطبان تاکید کرد.

وی با اشاره به این که وعاظ و سخنرانان و مداحان اهل‌بیت(ع) نقش بسیار پررنگی در تبیین و ترویج معارف و شعائر اهل‌بیت(ع) دارند، گفت: به خصوص در شهر مقدس قم که اعتبار و اهمیت ویژه‌ای نسبت به دیگر شهرها دارد باید از ظرفیت عظیم وعاظ، خطبا، مداحان، مرثیه سرایان و سخنرانان نهایت استفاده را در جهت نشر معارف ائمه اطهار(ع) بُرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه‌اطهار علیهم‌السلام افزود: محرم و صفر هر ساله دارای پیام و حرف جدیدی برای محبان و شیفتگان امام حسین(ع) است و البته ما باید بدانیم که چقدر پیوند و ارتباط با این نهضت و دستگاه داریم تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را از این دستگاه بزرگ تربیتی و معرفتی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که بی‌شک یکی از اهداف والای سیدالشهدا(ع) نجات مردم از گمراهی و ضلالت بوده است، گفت: با نگاهی به فرمایشات امام حسین(ع) در روز عاشورا متوجه می‌شویم که در درجه اول ایشان می‌خواست دست مردم گمراه را بگیرد و آن‌ها را نجات دهد و با وجود آن که می‌دانست خود نیز به شهادت می‌رسد اما در موعظه سپاه عمر سعد می‌فرمود که در کشتن من عجله نکنید و لااقل حرفم را بشنوید.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز هم خطبا، وعاظ و مداحان باید به تاسی از گفتار و سیره نورانی حضرت تا می‌توانند باید در مسیر نجات مردم و آشنایی آن‌ها با نور معارف الهی بکوشند به خصوص در قبال نسل جوان که همه مسئولیت داریم.

وی اضافه کرد: به لطف الهی امروز در بین وعاظ و خطبا و سخنرانان به‌خصوص در شهر مقدس قم چهره‌های ارزشمند علمی و مدرسین خارج فقه و اصول حوزه حضور دارند که این مساله برای کشور و حوزه مایه افتخار است که چنین سرمایه‌های گرانقدری را در اختیار دارد. انتظار مردم و مخاطبان از خطبا و سخنرانان محافل دینی این است که سال به سال مطالب قوی‌تر و عمیق‌تری ارائه کنند تا انشاالله به این وسیله محبت و معرفت مردم و نسل جوان به حضرات معصومین(ع) به خصوص سیدالشهدا(ع) بیشتر و عمیق‌تر شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت و شان بالای منبر وعظ و خطابه و مداحی اهل‌بیت(ع) گفت: باید همه بدانیم که این منبر رسول خداست و لذا اگر واقعاً چیزی نمی‌دانیم بیهوده آن را بر زبان نیاوریم.

وی افزود: خوشبختانه در قم مداحان، حرمت خطبا و وعاظ را نگاه می‌دارند و حریم مداحی را با سخنرانی مخلوط نمی‌کنند ولی متاسفانه در خارج از قم بعضاً شاهد هستیم که برخی مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه می‌گیرند که این وضع باید اصلاح شود.

طلاب و فضلای حوزه از تبلیغ در روستاها و شهرها غافل نشوند

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، همچنین دیروز طی سخنانی در درس خارج اصول خود گفت: ما باید در همه ایام به خصوص ایام راهپیمایی بزرگ اربعین برای حفظ انقلاب و مجد و عظمت نظام اسلامی دعا کنیم و انشاء‌الله به برکت این راهپیمایی روز به روز بر عظمت انقلاب و ملت ما در دنیا افزوده شود.

وی افزود: البته در عین این که باید در اربعین حسینی حضور جهانی و میلیونی داشته باشیم، طلاب و فضلای حوزه نیز از تبلیغ در روستاها و شهرها در این ایام که واجب کفایی و در برخی موارد واجب عینی است، غافل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: نباید از یاد ببریم که این نظام و انقلاب رشحه‌ای از انقلاب امام حسین(ع) است و لذا اگر خدایی ناکرده ضعف و آسیبی در آن رخ دهد، ما واقعاً چه جوابی به امام حسین(ع) و شهدا در آن دنیا می‌توانیم بدهیم؛ شهدایی چون محسن حججی که به فرموده رهبر معظم انقلاب واقعاً حجّتی برای همه ما شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 780193
  • منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.