بطحایی گفت: حرکت به سوی مدرسه محوری و کانون اصلی قرار دادن مدرسه طرحی است که بعد از انقلاب با عناوین مختلف توسط مسئولین در دولت های مختلف مطرح شده اما هیچ گاه این امر محقق نشده است.

 

به گزارش جماران؛ وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای نظام کنترل و تضمین کیفیت و سنجش صلاحیت‌ها، در مدرسه تغییرات عظیمی را در آموزش و پرورش ایجاد می کند.

سید محمد بطحایی در حاشیه نخستین کارگاه هم اندیشی تعیین شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه ای مدیران در باشگاه فرهنگیان منطقه 6، اظهارکرد: به کارگیری اندیشه‌های مدیرانی که قرار است در اجرای این طرح سهیم باشند بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: حرکت به سوی مدرسه محوری و کانون اصلی قرار دادن مدرسه طرحی است که بعد از انقلاب با عناوین مختلف توسط مسئولین در دولت های مختلف مطرح شده اما هیچ گاه این امر محقق نشده است.

بطحایی تصریح کرد: تحول از طریق ارسال بخشنامه به مدارس محقق نمی شود بلکه هرگونه تغییر و تحول باید از مدرسه آغاز شود و این تغییر بدون شکل گیری مدرسه به عنوان شخصیتی مستقل و حقوقی امکان پذیر نیست.

وی بااشاره به وجود 700 صفحه مقررات و آیین نامه در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: امروزه مدارس صرفا مجری برنامه هایی است که از ستاد ابلاغ می شود بنابراین جایگاهی برای ظهور و بروز خلاقیت‌ها عملا وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش، اظهارکرد: تا زمانی که مدرسه در نظام تعلیم و تربیت چنین جایگاهی داشته باشد و منتظر حل مشکلات با نسخه‌های ابلاغی از سوی ستاد باشد هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در تصور برخی مدرسه مانند روشندلی است که دائما نیاز به راهنمایی دارد بنابراین مستمراً بخشنامه به مدرسه ارسال می شود.

عضوکابینه تدبیر و امید تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه اصل و سایر بخش های آموزش و پرورش نقش پشتیبانی دارند.

وی اجرای نظام رتبه بندی را نیازمند 2 مقوله تفویض اختیار به مدارس و ارتقای شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای دانست و عنوان کرد: منظور از شایستگی های مدیران، ارتقای مولفه های 1- دانش 2- مهارت3- توانایی هاست، بنابراین ممکن است مدیری دانش و تخصص لازمه را داشته باشد اما مهارت استفاده از آن و توانایی عملی کردن دانش خود را نداشته باشد.

بطحایی افزود: اگر بتوانیم در دولت دوازدهم، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه ای مدیران را دائما مورد سنجش قرار دهیم و آنها را با دانش نوین آشنا کنیم بزرگترین خدمت  را به آموزش و پرورش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورت تحقق نظام ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها نه تنها مدارس قادر به تصمیم گیری خواهند بود بلکه مشکلات مالی نیز کاهش می یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارسال فراخوان هم اندیشی در انتخاب مدیران، اظهارکرد: استقرار نظام شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای، تفویض اختیار به مدارس و طراحی نظام کنترل و تضمین کیفیت و سنجش صلاحیت، تحول عظیمی در آموزش و پرورش به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.