حسینی با اشاره به آمار صادرات ایران به عراق گفت: صادرات ما به عراق سه میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار بوده است و ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. حدود یک سوم صادرات ایران به عراق به اقلیم کردستان است و در یک ماه گذشته یک میلیارد دلار کالا به آن منطقه، صادر کرده‌ایم.

 

به گزارش جماران؛ دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به باز بودن همه مرزها و گمرکات دو کشور بجز سیرانبند گفت: بجز اعمال ممنوعیت در موضوع فرآورده های نفتی، مشکلی در ارسال سایر اقلام به عراق وجود ندارد.

سید حمید حسینی در نشست «رفراندوم کردستان عراق و تاثیر آن بر روابط سیاسی و اقتصادی با ایران»، عمده صادرات ایران به این کشور همسایه را مصالح ساختمانی، سوخت های مایع، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی و مواد غذایی اعلام کرد.

این درحالی است که در پی همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخشنامه‌ای به انجمن‌های صنفی و کانون های حمل‌نقل، ممنوعیت بارگیری فرآورده‌های سوختی به مقصد یا مبدا اقلیم کردستان عراق را ابلاغ کرده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره آخرین شرایط فعالیت‌های اقتصادی ایران در اقلیم کردستان گفت: اکنون در کشور شاهد چند صدایی شدن و موضع گیری‌های مختلف هستیم.

وی تصریح کرد: از شورایعالی امنیت ملی انتظار داریم تمام جوانب امر را در نظر بگیرد و به تصمیم صحیحی برسد؛ انتظار می‌رود بستن مرزها، تحریم و قطع روابط اقتصادی آخرین تصمیم و راه حل ما باشد.

حسینی یادآور شد: ما با الگوی برجام باوجود مشکلات به وجود آمده، می‌توانیم در منطقه فعال باشیم.

به گفته وی، به دنبال همه‌پرسی کردستان عراق گمرک ایران در پی اجرای بخشنامه سازمان راهداری مانع خروج ۶۰۰ کامیون حامل سوخت با ۱۳ هزار تن بار از ایران به مقصد اقلیم کردستان شده است.

تقاضا برای پادرمیانی ایران

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به دریافت پیغام‌هایی در راستای تقاضا برای پادرمیانی ایران، گفت: با این وجود گمان می‌کردیم که برگزاری رفراندوم لغو می‌شود و اتفاق نمی‌افتد، اما این اتفاق افتاد و رفراندوم مساله و کلاف سردرگمی شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر موضوع مورد بحث، برای دیگران معضل است، برای ما فقط یک مساله است؛ درواقع ما نگران دخالت برخی در اقلیم کردستان هستیم.

وی با تاکید براینکه «ایران نباید پیشقراول و کاسه داغ تر از آش شود»، گفت: نباید جلوتر از دولت مرکزی عراق پیش برویم و تندروی کنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید براینکه هیچ یک از گمرکات ایران در مرز عراق بسته نیست و رفت و آمد در جریان است.

حسینی با اشاره به آمار صادرات ایران به عراق گفت: صادرات ما به عراق سه میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار بوده است و ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. حدود یک سوم صادرات ایران به عراق به اقلیم کردستان است و در یک ماه گذشته یک میلیارد دلار کالا به آن منطقه، صادر کرده‌ایم.

وی با اشاره به صادرات ایران توسط ۳۰۰ کامیون در مرز پرویزخان، اظهار کرد: ۱۷۰ کامیون از مرز باشماق و از مرز بانه تردد می‌کنند. کامیون های ترانزیت نیز از عراق به سمت ایران می‌آیند و از طریق خاک کشورمان، صادرات را انجام می‌دهند؛ آنها به خاک کرمانشاه وخاک استان آذربایجان غربی ما برای ترانزیت نیازمند هستند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا از طریق گفتگو مشکلات را حل کنیم، گفت: درصددیم تا بازی باخت ـ باخت بارزانی و تصمیم غلط در زمان نامناسب را خنثی کنیم.

حسینی هشدار داد: کردستان عراق باید یا به گفتگو تن دهد و یا از فتوای مرجعیت تمکین کند؛ در هر صورت ما بر اساس منافع ملی خود تصمیم گیری می کنیم.

تحریم، گزینه روی میز ایران درصورت عدم تمکین اقلیم کردستان به قانون اساسی

همچنین سعید اوحدی، دبیرستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در این نشست، ابراز امیدواری کرد تا مسوولین و عقلای منطقه اقلیم کردستان به قانون اساسی تمکین کنند.

اوحدی اظهار کرد: امروزه روابط اقتصادی با عراق در شرایط خوبی است، از سوی دیگر برگزاری همایش فعالان اقتصادی مشرک با عراق را در تهران در تاریخ ۲۳ مهر ماه پیش رو داریم و در روزهای ۲۹ مهر تا ۸ آبان نیز ۴۴امین نمایشگاه بین المللی عراق در بغداد برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد برطرف شدن این فتنه و توسعه روابط کشورها باشیم و گفت: اگر این فتنه به عنوان آتش جدیدی در منطقه دامن بزند، یکی از اهرم‌های جدی ایران، تحریم و تابع سیاست‌های نظام و سیاست‌های امنیت ملی خواهد بود.

دبیرستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق تصریح کرد: حدود یک سوم صادرات ایران به عراق، به اقلیم کردستان است و ایران امیدوار است که تصمیم گیری منطقی به نفع فعالان اقتصادی ایران و عراق گرفته شود.

تجار تابع تصمیم نظام هستند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این نشست تصریح کرد که روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق بسیار مهم است اما همه فعالان اقتصادی تابع تصمیم نظام هستند.

یحیی آل‌اسحاق گفت: ما مردم کرد را بیشتر فارس و ایرانی می‌دانیم. ملت کرد دوست ما هستند. ما روابط تاریخی با مردم کرد داریم و نمی خواهیم هیچ آسیبی به این ملت وارد شود.

وی افزود: ما به دنبال توسعه روابط هستیم. یک سوم از روابط‌مان با عراق به روابط با اقلیم کردستان مربوط می شود. ما در شش ماه گذشته یک میلیارد دلار صادرات به کردستان عراق داشته ایم. اما مجموع حوادثی که در منطقه پیش می آید بالاتر از مسائلی اقتصادی است و ما به عنوان فعال اقتصادی تابع سیاست های کشور و نظام هستیم و امیدواریم روابط با کردستان عراق توسعه پیدا کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: چنین تصمیماتی به ضرر خود مردم کردستان عراق است. ما از کردستان خودمان نگرانی نداریم و کردستان ما در شرایط بسیار خوبی است، بلکه نگرانی از بابت اقلیم کردستان عراق است.

به اعتقاد وی، مناسب ترین شکل برای حل و فصل این قضیه همان گونه ای است که آیت‌الله سیستانی فرمودند و ظاهرا طرفین هم قبول کردند. امیدوار هستیم این مساله به قانون اساسی ارجاع داده شود و در چارچوب عمل شود. روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق برای ما بسیار مهم است؛ ولی همه فعالان اقتصادی تابع تصمیمات نظام هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 755612
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.