بن کاردین گفت: ما فکر می‌کردیم که این یک تصمیم اشتباه است؛ اما اکنون خواهان اجرای توافق هستیم.

 

یک سناتور برجسته دموکرات از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا در توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، بن کاردین یکی از چند سناتور آمریکایی و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در یک نشست با خبرنگاران حوزه سیاست خارجی با بیان این‌که «واشنگتن باید در توافق هسته‌ای با ایران بماند»، گفت: آمریکا جلوی چشمان جامعه بین‌الملل یک قطعنامه سازمان ملل را نقض کنیم، آیا اعتباری خواهیم داشت. من استراتژی فراهم کردن خروج احتمالی آمریکا از یک توافق هسته‌ای را درک نمی‌کنم.

بن کاردین که یک یهودی است، یکی از چهار سناتور دموکراتی بود که زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژوئیه ۲۰۱۵ با این توافق مخالفت کرد. اکنون وی هشدار داده است، تا زمانی که ایران به توافق عمل می‌کند، دولت آمریکا نیز باید در این توافق بماند.

این سناتور افزود: من در حال صحبت کردن برای مخالفان بسیار این توافق هستم. ما فکر می‌کردیم که این یک تصمیم اشتباه است؛ اما اکنون خواهان اجرای توافق هستیم. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به طور مکرر از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و آن را توافقی بد دانسته است، تمایل دارد راهی برای عدم تأیید دوباره پایبندی ایران به توافق در ضرب‌الاجل ۱۵ اکتبر است. در این صورت کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا دوباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران که به واسطه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لغو شده‌اند، تصمیم‌گیری کند. این بدان معنی است که قانونگذاران باید درباره خروج از توافق تصمیم بگیرند.

سناتور کاردین در ادامه اظهارات خود، انداختن توپ به زمین کنگره را رفع مسئولیت اجرایی دانست و گفت:‌ این یک توافق مربوط به کنگره نیست. این توافقی است که رئیس جمهور وارد آن شده است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر دیپلمات‌های اروپایی در واشنگتن مبنی بر این‌که «اروپایی‌ها تمایلی به پایدان دادن به توافق ندارند»، تصریح کرد: این کاملا رویکردی جهانی است که دوستان ما نمی‌خواهند از توافق‌ خارج شویم.

بن کاردین هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به مقامات دولت خواستار شواهد لازم برای اثبات عدم پایبندی ایران به توافق شد. بازرسان بین‌المللی هسته‌ای تاکنون بارها تأکید کرده‌اند که ایران به تعهداتش در برجام عمل می‌کند.

به گزارش رویترز، مخالفت با خروج از توافق هسته‌ای تنها به دموکرات‌ها محدود نمی‌شود.

ادرویس عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی اوایل ماه جاری (میلادی) گفت که ترجیح می‌دهد توافق با ایران حفظ شود و ترامپ باید آن را اجرا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.