آنتونیو گوترش توقف عملیات نظامی و ارسال فوری کمک‌ها به مسلمانان روهینجا را خواستار شد.

 

به گزارش جماران؛ دبیرکل سازمان ملل از مقامات میانمار خواست تا فورا به عملیات نظامی که باعث شده بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینجا به بنگلادش فرار کنند، پایان دهد و این بحران را یک فوریت در حال رشد و یک کابوس بشردوستانه و حقوق بشری دانست.

به نوشته روزنامه گاردین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که این بحران بشردوستانه بستری برای افراط‌گرایان، جنایتکاران و قاچاقچیان است.

وی گفت: این بحران وسیع مفاهیم مختلفی برای کشورهای همسایه و کل منطقه دارد که شامل خطر نزاع بین جوامع است.

وی به شورای امنیت سازمان ملل در نخستین نشست علنی‌اش از سال ۲۰۰۹ میلادی حول محور میانمار گفت: مقامات دولت میانمار نه تنها باید اجازه دسترسی نامحدود برای ارسال کمک‌های بشردوستان را صادر کنند بلکه باید بازگشت امن، داوطلبانه، محترمانه و قابل تحمل تمامی افرادی که به خارج از مرز میانمار پناه برده‌اند را تضمین کند.

مسلمانان روهینجا چندین دهه است که با تبعیض و آزار و اذیت از سوی جمعیت بوداییان میانمار مواجه شده‌اند و علی رغم آنکه چندین قرن است ریشه در این کشور دارند، شهروندی آنها انکار می‌شود.

گوترش پیشتر بحران روهینجا را یک پاکسازی قومی توصیف کرده بود،‌ اما وی در این نشست که روز پنجشنبه برگزار شد به این عبارت اشاره‌ای نکرد و گفت: این عملیات نظامی ارتش میانمار یک شیوه آزار دهنده و خشونت آمیز است و باعث می‌شود که یک گروه قومی از خانه‌های خود نقل مکان کنند.

مقامات میانمار تاکید دارند که عملیات امنیتی پنج سپتامبر پایان یافته اما گوترش گفت: آوارگی و بی‌خانمانی ظاهرا ادامه داشته و همچنان گزارشاتی از سوزاندن روستاهای مسلمانان و همچنین غارت خانه‌هایشان و اقداماتی در رابطه با تهدید و ارعاب آنها منتشر می‌شود.

گوترش هشدار داد: ناکامی در رسیدگی به این خشونت نظام‌مند می‌تواند منجر به گسترش آن به مرکز استان راخین شود یعنی جایی که ممکن است ۲۵۰ هزار مسلمان دیگر با بی‌خانمانی و آوارگی مواجه شوند.

گوترش همچنین نسبت به جو کنونی خصومت مقامات میانمار با سازمان ملل و گروه‌های بشردوستانه که کمک‌های لازم را فراهم می‌کنند، هشدار داد.

وی گفت: در چند روز گذشته دولت میانمار بارها اعلام کرده که الان زمان از سرگیری دسترسی نامحدود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه نیست.

گوترش افزود: در حال حاضر لازم و ضروری است که به آژانس‌های سازمان ملل و شرکای غیردولتی ما امکان دسترسی امن و فوری به تمامی جوامع تحت تاثیر این درگیری‌ها داده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.