سالهاست استقلال حرفه وکالت ، مانند استقلال حرفه روزنامه نگاری در معرض تعرض و تردید است و مجدداً نشانه هایی از این تعرض و تردید در استقلال حرفه وکالت دیده می شود .

"حق دفاع" در زمره مهمترین حقوق اساسی ملت است . دادگاهها نماینده دستگاه قدرتند و همواره دولتها ممکن است از طریق دادگاهها وقدرت آنها به حقوق و آزادی مردم تجاوز کنند . "حق دفاع" ابزارهایی در اختیار ملت قرار می دهد تا بتوانند درفرآیند دادرسی از خود و حقوق خویش در برابر دستگاه قدرت حراست کنند . یکی از مهمترین این ابزارها ، نهاد وکالت است . کارکرد بنیادی این حرفه ، استیفای حق دفاع در دادگاههاست .به همین دلیل اقتضای ذاتی حرفه وکالت ایجاب می کند که از دولت و ساخت قدرت مستقل باشد . لزوم استقلال حرفه وکالت ، بخاطر حمایت ویژه از یک "شغل " نیست . بلکه به دلیل حمایت از حقوق اساسی ملت در مقولۀ "حق دفاع" است . چیزی شبیه "حق آزادی مطبوعات" که دفاع از آن نه بخاطر شغل روزنامه نگاران ، بلکه بخاطر حقوق ملت است.  

 

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی به «شرق» گفت :

در واقع تمایل چندانی برای ثبات و توسعه کانون‌های وکلای دادگستری وجود ندارد و مسئله مقداری رنگ سیاسی گرفته است. سؤال اینجاست چرا کانون‌های وکلای دادگستری نمی‌توانند ظرفیت پذیرششان را بالا ببرند، اما در کنار آن مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه تعداد زیادی وکیل جذب می‌کنند. از این منظر معتقدم این بحث سیاسی است که کانون‌های وکلای دادگستری مستقل اداره می‌شوند....به نظر می‌رسد این استقلال چندان مطلوب برخی نهادها نیست. در نهایت اینکه اکنون این منازعه بر سر افزایش ظرفیت آزمون کانون وکلا از شکل حقوقی تا اندازه‌ای خارج شده و نتیجه کار معترضان در خدمت آن جریان سیاسی‌ قرار گرفته که موافق استقلال نهاد وکالت نیست.

انتقادهای یک مرجع تقلید درباره وکلا

کامبیز نوروزی، ... درمورد بیانات آیت الله مکارم شیرازی در مورد وکلا گفت: به‌نظرم اطلاعات نادرستی به ایشان منتقل شده است. این ملاقات دو چیز را نشان می‌دهد. اول اینکه کانون‌های وکلای دادگستری چقدر در عرصه عمومی منفعل‌اند که قادر به تولید هیچ خبری نیستند ولی یک مؤسسه‌ای که چند نفر در آن کار می‌کنند( و هویتشان هم اعلام نمی شود )قدرت تولید خبرشان بیش از کانون وکلاست. نکته دوم این است که فرمایشات آقای مکارم به‌خوبی نشان می‌دهد که چقدر وکلا در معرفی خودشان در عرصه عمومی ضعیف‌اند تا حدی که شخصیت محترم و شناخته‌شده‌ای مثل جناب مکارم هم از خیلی از مسائل حرفه وکالت آگاهی دقیق ندارند. مثلا ایشان فرمودند فعالیت برخی وکلا با منطق اسلام در تعارض است . درحالی‌که فعالیت برخی پزشکان یا رستوران‌ها یا دیگران هم ممکن است با منطق اسلام در تعارض باشد. نکته دیگر این که فرمودند برخی وکلا از اینکه باطل را حق جلوه دهند خوشحال می‌شوند. بازهم این اختصاص به وکلا ندارد. در تمام صنوف این اتفاق ممکن است بیفتد. مثلاً سخنگوی محترم قوه قضائیه در چند مصاحبه اشاره کردند قضاتی به‌علت تخلف در کار قضائی تحت تعقیب هستند. یا به بحث حق‌الزحمه‌های نجومی وکلا اشاره کرده‌اند. درحالی‌که چند نمونه محدود بیانگر کلیت جامعه وکلا نیست.

انتقاد به کانون وکلا وارد است

نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه یک انتقاد جدی به خود کانون‌های وکلا وارد است گفت: «متأسفانه در طول تمام دو، سه دهه گذشته از یک سو نهادهای رسمی تلاش داشتند بر نهاد صنفی وکالت سیطره داشته باشند و از سوی دیگر نهاد صنفی حرفه وکالت یعنی کانون‌های وکا با یک تفکر غلط و غیرمسئولانه از حضور در عرصه عمومی و پیشبرد حرفه وکالت به‌عنوان نهاد حقوق اساسی استنکاف داشته‌اند». او افزود: «نهاد وکالت با مسائل اجتماعی پیرامونی خودشان اکثرا خیلی منفعل برخورد کرده‌است. این شیوه برخورد و این شیوه مواجهه با امر اجتماعی این نهاد را به یک نهاد منزوی بدل کرده است. به‌نظر من همه این ماجراها نشان می‌دهد انتقاد اصلی باید به خود جامعه وکالت و کانون وکلا بشود که چرا از عرصه عمومی غایب است. چرا مسئولیت اجتماعی برای خودش قائل نیست تا عده‌ای که به‌سادگی مردودین آزمون‌ها هستند چنین نهاد مفصلی را بتوانند تحت تأثیر قرار دهند. یکی از لوازم تحقق حق دفاع، وجود وکالت مستقل و توانمند است و الان خطری که احساس می‌کنم این است که حرکت‌هایی برای تضعیف یا ازبین‌بردن استقلال حرفه وکالت در جریان است .

رئیس جمهور  و دفاع از حق دفاع و استقلال وکالت

تصور می‌کنم آقای رئیس‌جمهور به جهت قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی  باید از مسئولان مربوط به بحث منشور حقوق شهروندی بخواهند در این زمینه نظر بدهند و مانع این بشوند که استقلال حرفه وکالت مخدوش شود یا عده‌ای از آن سوءاستفاده کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.