• کدخبر: 741960
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تشریح کرد؛

چگونگی محاکمه غیابی خاوری

محمدجواد فتحی گفت: در هر صورت مادامی که پرونده متهم آماده صدور حکم نشده و دلایل و مدارک کافی در پرونده ثبت نشود دادگاه نمی تواند حکم صادر کرده یا اقدام به برگزاری جلسه غیابی کند.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است به‌علت عدم وجود معاهده استرداد مجرمین با کانادا و عدم همکاری اینترپل، بازگردادن خاوری به کشور با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.

محمدجواد فتحی در خصوص اظهارات اخیر دادستان تهران مبنی بر محاکمه غیابی خاوری گفت: روند محاکمه افراد یا حضوری یا غیابی است و اگر وکیل نداشته باشد و خود متهم نیز در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده و لایحه دفاعی نداشته باشد حکم غیابی صادر می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ممکن است دادگاه ضمن رسیدگی به پرونده متهم به این نتیجه برسد که به استناد دلایل و مدارک باید وی را محکوم کرده یا حکم برائت دهد که جزئیات آن در آیین دادرسی آمده است.

وی در ادامه با اشاره به صدور حکم علیه متهم به صورت غیابی یادآور شد: محکوم علیه غیابی بعد از آگاهی از صدور حکم محکومیت ظرف 10 روز فرصت واخواهی در دادگاه نسبت به حکم غیابی خود را دارد که دادگاه به استناد مدارکی که ارائه می شود یا حکم را تأیید کرده، تغییر داده و یا برائت می دهد که نتیجه آن نیز 20 روز قابل تجدیدنظر است.

فتحی ادامه داد: اما در رابطه با این مطلب که بعد از صدور حکم غیابی بتوان اموال محکوم علیه را به نفع محکوم له توقیف و مصادره کرد در اجرا سختی زیادی دارد چرا که طبق قانون آیین دادرسی مدنی باید از طرف ذینفع ضمانتی تحت عنوان وثیقه گذاشته شود که البته در خصوص پرونده خاوری محکوم له جامعه و دادستان بوده و محکوم علیه چند نفر هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تأکید بر اینکه محاکمه غیابی باید طبق آیین دادرسی کیفری انجام شود، درباره تأخیر در تصمیم برای محاکمه غیابی خاوری در دادگاه اظهار داشت: اطاله دادرسی در هر حال در همه پرونده های دادگستری جریان دارد و تا کنون نیز از طریق استحضاریه و آگهی در جراید از متهم برای حضور در دادگاه دعوت شده که مؤثر واقع نشد و در چنین شرایطی دادگاه نباید معطل بازگشت متهم بماند.

وی افزود: در هر صورت مادامی که پرونده متهم آماده صدور حکم نشده و دلایل و مدارک کافی در پرونده ثبت نشود دادگاه نمی تواند حکم صادر کرده یا اقدام به برگزاری جلسه غیابی کند که احتمالا بعد از گذشت این مدت زمان، اقدامات لازم درخصوص پرونده خاوری انجام شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص نحوه پیگیرد قانونی خاوری درصورت صدور احتمالی حکم غیابی خاطرنشان کرد: در شرایطی که معاهده استرداد مجرمین با کشوری نداریم باید از طریق پلیس بین الملل (اینترپل) اقدام کرد که تا کنون درخصوص بازگشت خاوری از کانادا نتوانسته ایم موفق شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 741960
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.