عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس، با انتقاد از نسبت دادن رفتار غیر تشکیلاتی چند عضو این فراکسیون، به کل اعضا، تاکید کرد که این افرا باید به مردم معرفی شوند.

به گزارش جماران؛ فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس، با انتقاد از نسبت دادن رفتار غیر تشکیلاتی چند عضو این فراکسیون، به کل اعضا، تاکید کرد که این افرا باید به مردم معرفی شوند.

سعیدی با بیان اینکه فراکسیون امید فراکسیونی کاملا سیاسی و برنامه دار با ریاست یک فرد اخلاقمدار است که گاهی اخلاقمداری ایشان بر وجه سیاستمداریشان می چربد، گفت: آقای عارف هیچ وقت نظر فردی یا حتی نظر هیات رئیسه را مقدم بر نظر تمام اعضای فراکسیون نمی داند و اینطور نیست که نظر خودشان را اعمال کنند و بگویند خواست فراکسیون بوده، بلکه در تمامی موارد آقای عارف تاکید دارد که تصمیم گیری ها با نظر همه اعضای مجمع عمومی یا شورای مرکزی فراکسیون باشد.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید درباره فرایند بررسی وزرا در این فراکسیون توضیح داد: هیات رئیسه فراکسیون امید مصوب کرده بود بعد از معرفی وزرا، در هر کمیسیون تخصصی مجلس، هر تعداد از اعضای فراکسیون امید که حضور دارند، یک کمیته تشکیل دهند و برنامه ها و سوابق وزیر مربوط به آن حوزه تخصصی را بررسی کنند. این کمیته ها نشستهای تخصصی داشتند و با وزرا هم نشست داشتند و نظرات کمیته های تخصصی جمع آوری شد. اما آقای دکتر عارف به همین اکتفا نکرد و ضمن اینکه گزارش همه کمیته ها درباره ضعف و قوت تمام وزرا در مجمع عمومی ارائه شد، جلساتی هم با حضور تک تک وزرا به صورت جداگانه برای کل مجمع عمومی فراکسیون برگزار شد و آنجا هم نمایندگان نظرات خود را گفتند، سوالاتشان را مطرح کردند و پاسخهای وزرا را شنیدند. در نهایت و پس از این دو مرحله هم باز آقای عارف، جمع بندی و تصمیم گیری را به عهده همه اعضای فراکسیون گذاشتند و روز آخر در یک رای گیری با رای تک تک اعضای فراکسیون، درباره هریک از وزرای پیشنهادی تصمیم گیری شد. من فکر می کنم تنها فراکسیونی بودیم که این اندازه دقت کارشناسی و تکیه به رای اعضای فراکسیون داشتیم و در یک روند کاملا شفاف و با مشارکت همه اعضا تصمیم گیری کردیم.

آقای عارف اهل تحمیل نظرات به اعضا نیست

سعیدی با اشاره به حجم وسیع انتقادات از فراکسیون امید، پس از رای اعتماد به وزرای کابینه هم گفت: من از برخی نقدها متعجب می شوم، چون نشان می دهد یا در جریان فرایند کار فراکسیون در مورد وزرای پیشنهادی نیستند و یا خودشان را به بی خبری می زنند. من معتقدم از ابتدا یک جریان علیه فراکسیون امید شکل گرفته که در هر مقطعی سعی می کند با فضاسازی، مردم را نسبت به این فراکسیون و عملکرد آن ناامید کند. این موضوع البته غیر عادی نیست چون هر وقت یک جریان سیاسی شکل می گیرد و می خواهد اثرگذار باشد، این فضاسازی ها علیه او شکل می گیرد. شما ۱۲۰ رای مخالف آقای آذری جهرمی که کمترین رای را در فراکسیون امید داشت بررسی کنید، مشخص می شود این ۱۲۰ رای از کجا آمده است. ما ادعا می کنیم که بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نماینده عضو فراکسیون امید هستند و از این فراکسیون همین حدود ۱۲۰ رای مخالف به آذری جهرمی و ۱۳۳ رای موافق به بی طرف، طبیعی است. البته موردی که درباره آرای آقای آخوندی به وجود آمد نشان داد که آن ۱۲۰ رای مخالف و ۱۳۳ رای موافق هم بعید نیست چند رای بیشتر باشد، چون هنوز هم تعریف درستی از آرای باطله ارائه نکرده اند. اما به هر حال ما ۱۲۰ الی ۱۳۰ رای اصلاح طلبی موجود در مجلس را تثبیت کرده ایم.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید درباره علت رفتار غیر فراکسیونی برخی از اعضای فراکسیون امید هم تاکید کرد: اینکه چند نفر به هر دلیلی رای غیر تشکیلاتی دادند قابل انکار نیست. علت هم این است که از اخلاق‌مداری آقای عارف برخی از اعضا سوء استفاده می کنند. اگر آقای عارف می خواست سخت گیرانه برخورد کند، ممکن بود، همان چند رای موافق به بی طرف و چند رای مخالف به آذری جهرمی سرنوشت این دو وزیر را تغییر دهد. اما آقای عارف اهل این نیست که به اعضای فراکسیون اجبار کند و به زور از آنها رای مورد نظرفراکسیون را بگیرد. ایین دیگر بستگی به تعهد خود افراد نسبت به تشکیلات و فراکسیونی که عضو آن هستند، دارد.

مردم حق دارند از عملکرد کسانی که به اسم امید رای گرفته اند، باخبر شوند

سعیدی تصریح کرد: من به عنوان یکی از اعضای فراکسیون که عضو هیات رئیسه هم هستم، معتقدم باید در این باره شفاف سازی شود و ما باید اول تکلیفمان با خودمان مشخص شود. این تشکیلات بارزترین نمود حضور اصلاح طلبان در ساختار حاکمیت و مجلس است و باید اعضای آن مشخص و پای بندی آنها به تشکیلات معلوم شود. افرادی که یا نمی خوهند به تصمیمات فراکسیون پای بند باشند یا اصلا کار تشکیلاتی را قبول ندارند، بهتر است از فراکسیون خارج شوند. ما در مقابل مردم مسئول هستیم. مردمی که به اسم امید به این نماینده ها رای داده اند، امروز سوال می کنند و ما باید به آنها پاسخگو باشیم. خیلی از این آقایان و خانمهایی که به مجلس آمدند، اعم از سی نماینده تهران و بسیاری از نمایندگان شهرهای دیگر، به اعتبار اسم یک تفکر و جریان سیاسی از مردم رای گرفته اند. مردم به همین دلیل انتظار دارند. ولی متاسفانه گاهی اوقات می بینیم در مقاطع مختلف برخی از این افراد، خارج از نظر و تصمیم فراکسیون عمل می کنند و لازم است در هیات رئیسه تصمیم گیری شود و این مسائل برای مردم شفاف سازی شود.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید همچنین افزود: مردمی که به این نمایندگان رای دادند، حق دارند بدانند نماینده آنها در مجلس به تعهداتش پای بند است یا نه؛ این ممکن است منجر به خروج برخی افراد از فراکسیون شود. اما به عقیده من در مجلس، کیفیت نمایندگی بسیار مهمتر از کمیت تعداد نماینده هاست. الان تر و خشک در این فراکسیون با هم می سوزند. بسیاری از افراد الان با تمام وجود در خدمت فراکسیون هستند و شب و روز زحمت می کشند، اما به خاطر عدم تعهد چند نفر، زحمات همه مخدوش می شود و افرادی هم که به دنبال تخریب فراکسیون هستند، در این فضا کل فراکسیون را زیر سوال می برند. این باعث می شود تا افراد دلسوز و پای بند نیز دلسرد شوند. چون چند نفر بدون اینکه هزینه بی تعهدی خود را بدهند، به خاطر لابی های بیرونی، غیر تشکیلاتی عمل می کنند و در مقابل، کسانی که متعهد بوده اند، همه جا از طرف مردم مورد سوال قرار می گیرند و گاهی حتی به کل اعضای فراکسیون، نسبتهای ناروا داده می شود. من بازهم می گویم مردم باید بدانند چه کسانی واقعا در چهارچوب امید و اصلاحات کار می کنند و اگر این موضوع باعث ریزش در تعداد اعضا هم شود اشکالی ندارد. چون حتی ۸۰ نماینده پای بند به تشکیلات و اصلاح طلب واقعی، بهتر از ۱۲۰ نفری است که بخشی از آنها ژله ای هستند و مدام تغییر وضعیت می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 726594
  • منبع: فام نیوز
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.