برخی وزرای پیشنهادی برای حضور در فراکسیون‌ها و ارائه برنامه و شاید رایزنی‌ها به مجلس دعوت شدند تا اگر قرار باشد جلسه رای اعتماد به وزرا در سه شنبه آتی برگزار شود کارنامه ها بررسی و به عبارتی اتمام حجت شده باشد.

به گزارش جماران؛ روز سه شنبه وقتی اسامی ۱۷ وزیر پیشنهادی از ۱۸ تا وزیر کابینه به مجلس رسید، به رسم دوره‌های قبل بررسی صلاحیت این اشخاص در دستور کار فراکسیون‌های اصلی قرار گرفت تا رای اعتماد یا عدم اعتماد با هماهنگی و یکپارچگی نسبی میان اعضا انجام گیرد و به گونه ای هدفمند رفتار شود؛ حال بماند که افرادی همچون علی ادیانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی رفتار رییس جمهوری را در ارائه لیست ناقص به باد انتقاد گرفتند و با بی‌سابقه دانستن آن در دولت‌های پس از پیروزی انقلاب ابراز نارضایتی کردند. به هر حال از همان روز برخی وزرای پیشنهادی برای حضور در فراکسیون‌ها و ارائه برنامه و شاید رایزنی‌ها به مجلس دعوت شدند تا اگر قرار باشد جلسه رای اعتماد به وزرا در سه شنبه آتی برگزار شود کارنامه ها بررسی و به عبارتی اتمام حجت شده باشد. اگر چه طی این دو روز بیژن نامدار زنگنه و حبیب‌الله بیطرف وزرای پیشنهادی نفت و نیرو در جلسات ۳ فراکسیون اصلی امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی که تصمیم‌های آنها در کنار هم می‌تواند نتیجه رای مجلس به وزرای پیشنهادی را نشان دهد، حضور نداشتند اما با توجه به اینکه از چندی پیش نام این اشخاص برای این دو وزارتخانه مطرح و تا حدودی قطعی شده بود؛ به سراغ برخی اعضای این سه فراکسیون رفتیم تا از آینده سکانداری حوزه انرژی باخبر شویم.

سخنگوی فراکسیون امید: زنگنه شایسته‌ترین گزینه برای وزارت نفت/ درباره بیطرف به جمع‌بندی نرسیدیم

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه جلسه‌ای با این وزرای پیشنهادی نداشته‌اند، تصریح کرد: درباره آقای زنگنه نظر خود و فراکسیون را می‌توانم اعلام کنم اما درباره آقای بیطرف تاکنون در فراکسیون به جمع بندی نرسیده‌ایم و اظهارنظر من شخصی است.

وی در ادامه افزود: به نظر ما آقای زنگنه شایسته ترین گزینه برای وزارت نفت است. دلیل آن هم مشخص است. پس از برجام یکی از وزارتخانه‌هایی که توانست در این دوران بهترین بهره‌برداری از شرایط را برای کشور داشته‌باشد وزارت نفت است. برجام مقدم بود اما مهم بهره برداری پس از آن بود که در حوزه نفت بسیار خوب عمل شد و به آقای زنگنه نمره بسیار خوبی می‌توان داد.

پارسایی به نامه ۲۱۴ نماینده به آقای روحانی اشاره کرد و گفت: قبل از تعطیلات مجلس نامه ای به حمایت از اقدامات ایشان توسط نمایندگان به رییس جمهوری نوشته و امضا شد که از خدمات ایشان تقدیر و تشکر شده و خواستار تداوم حضور ایشان کردیم. این نشانه عملکرد خوب آقای زنگنه و نگاه مجلس به عملکرد اوست. نظر فراکسیون هم درباره آقای زنگنه مثبت است.

سخنگوی فراکسیون امید در ادامه به کارنامه و عملکرد حبیب الله بیطرف اشاره کرد و گفت: ما درباره ایشان در فراکسیون تاکنون به نتیجه نرسیدیم اما از نظر شخصی سوابق آقای بیطرف درخشان و خوب است و تجربیات خوبی از گذشته دارد و آشنا به وزارت نیرو است. به نظر من انسان توانمندی است و امیدواریم بتواند در این حوزه خوب عمل کند چون یکی از بحران های ما که آب است، مرتبط با این وزارتخانه است.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی: فراکسیون تصمیمی نگرفته است اما نظرات نسبت به زنگنه مثبت است

در ادامه برای اینکه از وضعیت وزرای پیشنهادی نیرو و نفت در فراکسیون مستقلان ولایی باخبر شویم به سراغ مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون رفتیم و گفتگویی انجام دادیم؛ بائوج لاهوتی گفت: ما قرار است فراکسیونی عمل کنیم فعلا با وزرای امورخارجه واطلاعات دیدار داشتیم و شنبه هم ۲ تا ۴ با آقایان آخوندی، ربیعی، حجتی و جهرمی دیدار داریم احتمالا پس از آن جلسه با این وزرای پیشنهادی انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: درباره آقای زنگنه اخبار و نظرات مثبت است اما درباره آقای بیطرف باید پس از شنیدن برنامه‌ها تصمیم بگیریم.

اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی: فعلا هیچ نظری نمی‌دهیم

البته پیگیری این موضوع از فراکسیون نمایندگان ولایی کمی متفاوت بود؛ گویا اعضای کمیسیون هم قسم شده بودند اظهار نظر نکنند. نصرالله پژمانفر، از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه من اگر میخواستم مصاحبه کنم جوابتان را می‌دادم گفت: چون به جمع بندی نرسیدیم هیچ اظهار نظری نمی‌کنم و اصلا نظری در این زمینه ندارم. در نهایت حتی  از بیان نظر خود درباره عملکرد وزیر نفت در دولت یازدهم هم اجتناب کرد.  

حسینعلی حاجی دلیگانی، از دیگر اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نیز با بیان اینکه فعلا ورودی به موضوع نکرده‌ام، گفت: من خبری از فعالیت فراکسیون در این زمینه ندارم و تا زمانی که بررسی لازم درباره عملکرد وزرای پیشنهادی و مقایسه برنامه آنها با دوره قبل انجام ندهم اظهار نظر نمی‌کنم.

البته در نهایت مساله را محسن کوهکن، عضو دیگر این فراکسیون حل کرد، او در این زمینه تصریح کرد: ما قرار است این افراد را در فراکسیون دعوت کنیم و پس از اینکه این افراد از برنامه ها و عملکردشان دفاع کردند درباره آنها اظهار نظر کنیم فعلا نه اثباتا و نه نفیا اظهار نظر نمی‌کنیم. البته جلسات شروع شده، اما فعلا تا پایان جلسات نظری نمی‌دهیم.

فارغ از رویه‌ای که فراکسیون نمایندگان ولایی در پیش گرفتند، وضعیت زنگنه تقریبا مشخص است و احتمالا بنا بر همان امضاهایی که در حمایت از او پیش از معرفی برای وزارت، به دست آمده است؛ رای اعتماد مجلس را به دست می‌آورد اما وضعیت بیطرف فعلا مشخص نیست و باید فعلا منتظر بمانیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 717950
  • منبع: انرژی امروز
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.