ماجرای نوبت دهی سفارت ایتالیا در تهران و شایعه فروش نوبت به آژانس های مسافرتی و اشخاص سودجو و سرگردانی ده ها دانشجوی ایرانی برای اخذ روادید، در روزنامه های ایتالیایی نیز بازتاب پیدا کرد.

ماجرای نوبت دهی سفارت ایتالیا در تهران و شایعه فروش نوبت به آژانس های مسافرتی و اشخاص سودجو و سرگردانی ده ها دانشجوی ایرانی برای اخذ روادید، به جایی رسید که در روزنامه های ایتالیایی نیز بازتاب پیدا کرد.

به گزارش جماران، روزنامه 'ایل فاتو کوئوتیدیانو' در گزارشی به قلم 'تیتزیانا چاواردینی' با عنوان 'از روادید برای دانشجویان ایرانی عازم دانشگاه های ایتالیا خبری نیست، سال بعد دوباره تلاش بکنید' نوشت: چند هفته پیش نزدیک به سی دانشجوی ایرانی پس از مراجعه به کنسولگری ایتالیا در تهران برای گرفتن وقت، با این جمله مواجه شدند که 'سال بعد دوباره وقت بگیرید'. گروهی از دانشجویان ایرانی به رغم داشتن تمامی مدارک لازم جهت آغاز تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، موفق نشده اند از کنسولگری ایتالیا در تهران جهت اخذ روادید تحصیلی، وقت بگیرند. 
این روزنامه افزود: به گفته این جوانان ایرانی، آنها با در دست داشتن تمامی مدارک لازم جهت اخذ روادید تحصیلی، به پایگاه اینترنتی کنسولگری ایتالیا مراجعه کرده بودند که دسترسی به آن غیرممکن می باشد. به عبارت دیگر این جوانان به رغم ارسال ایمیل های بی شمار به نشانی پست الکترونیکی studi.tehran@esteri.it همواره با یک پاسخ اتوماتیک مبنی بر اینکه امکان دریافت تقاضا وجود ندارد، روبرو می شدند. 
به این ترتیب این جوانان شجاع و خستگی ناپذیر تصمیم گرفتند اعتراض خود را علنی کنند و به این ترتیب روز 25 جولای گذشته در برابر کنسولگری ایتالیا در تهران دست به تظاهرات زدند اما نه تنها هیچ کس به درخواست آنها اعتنایی نکرد بلکه آنها توسط پلیس متفرق شدند. این جوانان چند روز پیش اعتراض خود را به صورت مکتوب خطاب به وزارت علوم ایران نیز ارسال کرده اند. 
آنها به رغم در دست داشتن پذیرش از دانشگاه های ایتالیا، نمی توانند بدون در دست داشتن روادید تحصیلی برای شرکت در امتحان وارد خاک ایتالیا بشوند. تنها جوابی که کنسولگری ایتالیا به تمامی تلاش های آن داده این است که سال بعد دوباره تلاش بکنید. 
این روزنامه نوشت: ماجرای وقت دهی برای اخذ روادید ایتالیا در تهران، تازگی ندارد. وضعیت آن چنان برای ایرانی ها دشوار شده که نزدیک به یک ماه پیش بر روی تارنمای 'Change.org' اعتراض نامه ذیل به صورت آنلاین علیه کنسولگری ایتالیا منتشر شد. 
'سفارت ایتالیا در ایران، وقت‌های سفارت را به آژانس‌های مسافرتی و یا اشخاص سودجوی دیگر می‌فروشد و از این راه درآمد هنگفتی کسب می‌کند. افرادی که قصد دارند به دلایلی از جمله دیدن اعضای خانواده، دوستان یا تفریح به ایتالیا سفر کنند، برای گرفتن وقت ملاقات و ارائه ی مدارک به سفارت، باید مبلغی از 150 تا 900 یورو به آژانس‌های مسافرتی بپردازند. هرچند؛ جای تعجب ندارد که سفارت ایتالیا دخالت سودجویانه‌اش در این موضوع را انکار می‌کند، مدارک مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه فروش وقت‌های ملاقات، با اطلاع کامل سفارت ایتالیا اتفاق می‌افتد. مدت‌هاست امکان گرفتن وقت، مستقیما از سایت سفارت ایتالیا وجود ندارد و تنها راه موجود برای ملاقات با سفارت، خرید وقت است. جدای از رفتار غیرمحترمانه کارکنان و قوانین تبعیض‌آمیزی که در مسیر گرفتن ویزا برای ایرانیان وجود دارد، فروش وقت سفارت، بر اساس قوانین، کلاه‌برداری محسوب می‌شود و قابل چشم‌پوشی نیست. ما؛ شهروندان ایرانی و ایتالیایی، مخالف این‌گونه رفتارهای تبعیض‌آمیز غیرقانونی هستیم و از وزیر امور خارجه‌ ایران، درخواست همکاری برای پایان دادن به این روند را داریم'. 
در این دادخواست که برای وزارت امور خارجه ایران ارسال شده است، کنسولگری ایتالیا در ایران به فروش نوبت برای درخواست ویزا متهم شده است. اما سفارت ایتالیا در تهران با صدور بیانیه ای به شرح ذیل دست داشتن در این قضیه را رد کرد و آن را به ' افرادی در خارج از سفارت' نسبت داد. 
'سفارت ایتالیا در تهران مطالب مندرج در توماری که در فضای مجازی در گردش است را تکذیب نموده و تاکید می کند که هیچ مدرکی دال بر مشارکت کارکنان این سفارت در اتهام تنظیم وقت در قبال دریافت پول وجود ندارد. این سفارت اطلاع دارد که افرادی درخارج از سفارت- کاربران شخصی غیر مجاز- ضمن تلاش در جلب اعتماد متقاضیان، به آنها وعده تنظیم وقت یا سایر تسهیلات واهی در ارتباط با صدور روادید ورود به کشور ایتالیا، را در قبال دریافت مبلغی پول، می دهند. سفارت ایتالیا به سرعت توجه مقامات ذی صلاح جمهوری اسلامی ایران را نسبت به موضوع جلب نموده است و ایشان نیز همکاری لازم را جهت پایان بخشیدن به این وضعیت ناخوشایند مبذول می دارند. این سفارت آنچه در توان دارد را انجام می دهد تا مانع فعالیت کلاهبردارانی شود که مداخلاتشان، سفارتخانه های کشورهای اصلی عضو شنگن مقیم تهران را با مشکلات مشابهی مواجه ساخته است. شیوه کار این زنجیره های غیرقانونی در خارج از سفارت به این صورت می باشد که از طریق سایت اینترنتی سفارت برای کاربران قانونی وقت می گیرند و سپس در ازای دریافت پول وقت ها را به فروش می رسانند. برای چنین کاری نیاز به هیچ گونه ارتباطی با کارکنان داخل سفارت ندارند؛ آنها مرتبا سایت تعیین وقت سفارت را رصد می کنند تا به محض بازشدن آن بلافاصله وقت ها را اشغال نمایند. اکنون برای سخت کردن کار آنها و جلوگیری از این موضوع که تنها واسطه گران غیرقانونی (که 24 ساعته کار می کنند) بتوانند به وقتها دسترسی داشته باشند، سفارت تصمیم گرفته است تا پیشاپیش تاریخ و ساعت بازگشایی وقت ها را بر روی سایت خود اعلام نماید تا بدین ترتیب افراد عادی هم آماده باشند در لحظه اعلام شده، وارد سایت گردیده و نسبت به تعیین وقت اقدام نمایند. 
همچنین به دلیل پدیده واسطه گری غیرقانونی در تعیین وقت، ماه هاست که این سفارت هرگونه ارتباط با آژانس های مسافرتی را برای دادن وقت، قطع نموده است. بدیهی است که سفارت ایتالیا از طریق تمامی ابزار اطلاع رسانی که در اختیار دارد با صدور اعلامیه هایی به زبان ایتالیایی و فارسی مرتبا خاطرنشان می سازد که هیچ گونه واسطه گری برای اخذ ویزا مجاز نبوده و تنها مبلغ قابل پرداخت برای اخذ روادید، تعرفه ای است که در بخش کنسولی هنگام تحویل مدارک پرداخت می گردد. اعلامیه های مشابهی نیز در کنسولگری در معرض دید همگان قرار داده شده است'. 
پس از انتشار این دادخواست در فضای مجازی و انتشار خبر در شبکه های اجتماعی، وزارت امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه ای علیه ' سوداگران روادید' به این ماجرا واکنش نشان داد و اعلام کرد که فروش روادید از طریق آژانسها یا از طریق دلالان غیرقانونی می باشد. لازم است که در مورد ماجرای غم انگیز این جوانان تامل شود. این افراد این فرصت بزرگ را پیدا کرده اند که در خارج از ایران به تحصیل بپردازند و کشور آنها امروز در میانه راه بین سنت و مدرنیسم قرار دارد. بخشی از جمعیت این کشور همچنان پایبند اصول انقلاب اسلامی است اما بخشی دیگر در پی تغییر وضع موجود است. پذیرش نامه های این جوانان ایرانی از دانشگاه های ایتالیا فقط به تحصیل علم مربوط نمی شود بلکه بحث امکان برخورداری از یک زندگی متفاوت نیز مطرح می باشد. نمی توانیم اجازه بدهیم که ندادن وقت و نگرفتن روادید باعث تخریب رویاهای این جوانان بشود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.