نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه وقت را نباید در سفر حج از دست داد و صرف خرید و فروش و امور دنیوی کرد، افزود: با چنین اقداماتی روح معنوی سفر حج از بین می‌رود.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت فرهنگ‌سازی از سوی سازمان حج و زیارت و رسانه ملی برای دور کردن عادت به بازارگردی در عربستان در میان حجاج ایرانی تاکید کرد.

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران حج، تصریح کرد: وحدت بین مسلمانان و فرهنگ حج یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در این سفر معنوی رعایت شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: به فرد مستطیع، مناسک حج واجب است نه تجارت در موسم حج؛ به همین دلیل است که بر اساس احکام اسلامی فرد مُحرم از امور دنیوی فارغ می‌شود.

وی با بیان اینکه وقت را نباید در سفر حج از دست داد و صرف خرید و فروش و امور دنیوی کرد، افزود: با چنین اقداماتی روح معنوی سفر حج از بین می‌رود و حجاج  از یاد خدا غافل می‌شوند که این مسئله از ارزش معنوی این سفر می‌کاهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: با خرید و فروش در سفر خانه خدا دو گناه صورت می‌گیرد اول اینکه وقت عزیزی که می‌توان صرف نمازهای جماعت، زیارت کعبه، مسجدالحرام، مسجدالنبی و ... کرد، صرف امور دنیوی می‌شود و دیگر اینکه این پول و سود اقتصادی آن به جیب وهابیت و جریان تکفیری و داعش می‌رود.

سعیدی با تأکید بر اینکه در این زمینه حتما باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کرد تا حجاج بدانند این پول را کجا هزینه‌ می‌کنند، افزود: سازمان حج و زیارت تنها وظیفه تأمین امنیت و رفت و آمد حجاج به سفر حج را ندارد بلکه باید در این خصوص نیز گام‌های فرهنگی مهمی بردارد.

وی افزود: در حال حاضر ضرورت دارد سازمان حج و زیارت برنامه‌ها و نشست‎هایی را تحت عنوان بصیرت دهی به حجاج برای آگاه‌سازی آنان برگزار و زائران بیت‌الله را از این مسئله باخبر سازد؛ ضمن آنکه اقدامات وسیع و گسترده و در حد ملی نیز برای آگاه‎سازی آحاد مختلف مردم اهمیت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: صدا و سیما نیز وظیفه دارد در این مسیر سازمان حج و زیارت را یاری دهد و برنامه‌های فرهنگی و فرهنگ‌ساز برای آگاه‌سازی مردم تولید و پخش نماید.

وی ابراز امیدواری کرد که حجاج امسال با تغییر رویه‌ای جدی در نوع رفتار خود، فرهنگ سفر حج را به سایر ملل نشان دهند و به امور اصلی حج یعنی به نماز اول وقت و نمازهای جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی، تلاوت قرآن در حرمین شریفین، توجه ویژه به اعمال روز عرفه اهتمام بورزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713661
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.