مشروعیت نظام بر اساس رای و پشتوانه مردم است و رئیس جمهوری نیز بر همین اساس با رای و مشارکت آرای مردم انتخاب می شود و در حقیقت مقبولیت پیدا می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه مراسم تحلیف و تنفیذ ریاست جمهوری در ساختار نظام جمهوری اسلامی گفت:در مراسم تحلیف هم مقبولیت مردمی و هم مشروعیت دینی که رئیس جمهوری بر اساس کتاب خدا قسم یاد می کند که ملزم به اجرای احکام اسلام باشد، ظهور و بروز پیدا می کند.

به گزارش جماران، آیت الله محسن غرویان خاطرنشان کرد: سیستم نظام جمهوری اسلامی بر اساس مشروعیت پلکانی و دومرحله ای است، مشروعیت ابتدا بر اساس رای و نظر فقهای دینی در راس آنها رهبر معظم انقلاب است شکل می گیرد.
وی ادامه داد: مشروعیت نظام در پله دوم بر اساس رای و پشتوانه مردم است و رئیس جمهوری نیز بر همین اساس با رای و مشارکت آرای مردم انتخاب می شود و در حقیقت مقبولیت پیدا می کند.
غرویان اظهار داشت: مراسم تحلیف پیوند بین این مشروعیت و مقبولیت نظام است یعنی هم مقبولیت مردمی در آنجا ظهور و بروز پیدا می کند و هم مشروعیت دینی که رئیس جمهوری بر اساس کتاب خدا قسم یاد می کند که ملزم به اجرای احکام اسلام باشد.
وی گفت: با توجه به حضور نماینده کشورهای مختلف ، مراسم تحلیف تا حدودی نمود جهانی پیدا می کند و در مرحله اثبات، رسمیت ریاست جمهور شکل می گیرد و جنبه تبلیغات جهانی را نیز به همراه دارد.
غرویان بیان داشت: برگزاری مراسم تحلیف نشانگر جایگاه نظام سیاسی در دیدگاه دین مبین اسلام است و از نظر عزت و عظمت اسلامی مراسم تحلیف تاثیر بسیار زیادی در صحنه بین المللی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان مجلس، سران سه قوه، مسئولان ارشد نظام و هیات دولت انجام خواهد شد در حقیقت نماد و عینیت وحدت داخلی نظام است و امید است این وحدت برای همیشه پایدار بماند.
مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهوری روز پنجشنبه هفته جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام و مراسم تحلیف نیز روز شنبه 14 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.