پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اغذیه فروشی 40 ساله کتابفروشی شد ؛

«چتر دانش» بر سر «ساندویچی پاک»

 در شرایطی که هر از چند گاهی زمزمه تعطیلی کتابفروشی ها در مناطق مختلف کشور به گوش می رسد، شنیدن خبر راه اندازی یک کتابفروشی جدید در حوالی میدان انقلاب تهران، امیدوار کننده است.

به گزارش جماران، تا پیش از این از سبقت مشاوران املاک و پیتزا فروشان از کتابفروشی ها صحبت می شد اما اکنون یک اغذیه فروشی، جای خود را به کتابفروشی داده؛ خبری که برای اهالی نشر و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی، بسیار مسرت بخش است.
راه اندازی کتابفروشی «چتر دانش» در محلی که حدود 40 سال اغذیه فروشی بوده در شرایطی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانه مطالعه در کشور را پایین و وضعیت کتابفروشی ها را نامناسب توصیف کرده و می گوید: روزانه با تعطیلی کتابفروشی هایی مواجه هستیم که بنگاه های املاک، پیتزافروشی، نمایشگاه و آرایشگاه ها جایگزین آنها شده است.
بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در گفت وگویی تعداد ناشران کشور دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حدود 14 هزار نفر عنوان کرده و می افزاید: از این تعداد، حدود چهار هزار نفر فعال و یا نیمه فعال هستند به عبارتی تعداد کتابفروشان کل کشور کمتر از یک هزار نفر است که البته تعدادی از آنها به کاری غیر از فروش کتاب مانند فروش نوشت افزار و یا سی دی و دیگر محصولات مشغول هستند.
سیدعباس حسنی نیک با بیان اینکه تعداد کتابفروشان، یک چهارم تعداد ناشران کشور است، می افزاید: سالانه حدود 70 تا 80 هزار عنوان کتاب منتشر و وارد بازار می شود اما به دلیل کم بودن تعداد کتابفروشی ها و فقر ویترین، ‌این کتاب های جدید به خوبی در معرض دید مخاطب قرار نمی گیرد و ویترین و قفسه کتابفروشی های موجود گنجایش این تعداد کتاب جدید را ندارد.

** کتابفروشی متفاوت از حیت ویترین و دکور 
مدیر مسئول نشر «چتر دانش» که فعالیت خود در حوزه نشر را از سال 89 آغاز کرده است درباره راه اندازی این کتابفروشی به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: تا مدتی قبل کتاب های تخصصی و حقوقی خود را در دفتر مرکزی نشر واقع در خیابان فخر رازی عرضه می کردیم اما به دلیل مراجعه زیاد مخاطبان که بیشتر داوطلبان آزمون های قضاوت، وکالت و دکترای حقوق بودند، تصمیم گرفتم برای معرفی بهتر کتاب ها به قلب کتابفروشی های تخصصی حقوق در حوالی خیابان انقلاب نقل مکان کنم.
فرزاد دانشور که مدیر موسسه آموزش عالی آزاد «چتر دانش» و مجری دوره های آموزشی وکالت، قضاوت و آزمون های آزمایشی هم است، با بیان اینکه وزارت علوم محدودیتی را برای فعالیت این موسسه ایجاد نکرده است، می افزاید: به دلیل علاقه مندی به حوزه حقوق و داشتن تجربه در این زمینه اقدام به راه اندازی این کتابفروشی با هزینه های شخصی بدون کمک از نهاد یا سازمانی کردم.
این فعال حوزه نشر ادامه می دهد: سعی کردم این کتابفروشی به لحاظ ویترین و دکور از دیگر کتابفروشی ها متفاوت و برای مشتریان جذابیت داشته باشد هر چند در این چند روزی که از افتتاح کتابفروشی «چتر دانش» می گذرد، استقبال خوبی هم از آن شده است.
وی با بیان اینکه کتابفروشی «چتر دانش» روز یکشنبه 25 تیرماه امسال افتتاح شده است، اضافه می کند: این فروشگاه دارای 20 متر مربع طبقه همکف و 20 متر مربع زیرزمین در خیابان اردیبهشت جنوبی، پلاک 88 واقع و تابلویی الماسی سر در آن نصب شده، کاری جدید که دارای نوری به رنگ الماس و به صورت ستاره براق است.

**«چتر دانش» به جای ساندویچی پاک
دانشور با بیان اینکه مکان کتابفروشی تا پیش از این در اختیار یک اغذیه فروشی بود که از سال 1343 فعالیت می کرد، می گوید: از سال 91 که مالک این مغازه برای فروش آن اعلام آمادگی کرده بود، منتظر چنین روزی بود که بتوانم آن را خریده و به مکانی برای فروش کتاب آنهم در راسته حقوقی فروشان تبدیل کنم و اکنون بسیار خوشحالم که به این هدف خود رسیده ام.
مدیر نشر «چتر دانش» می گوید: یکی از ویژگی های شخصیتی من این است که وقتی روی هدفی متمرکز می شوم تا به آن نرسم به راحتی آن هدف را رها نمی کنم هرچند بنا ندارم این کتابفروشی را توسعه دهم زیرا به اندازه ای، شبکه های مجازی گسترده شده اند که دیگر مجالی برای فعالیت بیشتر در این عرصه باقی نمی ماند. 
وی می گوید: با 15 سال تجربه فعالیت های آموزشی و با زحمت فراوان از اساتید برای حضور در کلاس های آموزشی دعوت می کنیم اما دقایقی بعد مطالب ارائه شده توسط آنها در کانال و شبکه های تلگرامی پخش می شود؛ اقدامی که هیچ قانونی برای کنترل آن وجود ندارد. 
دانشور با بیان اینکه فروش کتاب هیچ توجیه اقتصادی ندارد و درآمد حاصل از آن کفاف زندگی را نمی دهد، می گوید: فقط به دلیل علاقه به فعالیت های آموزشی و در راستای آموزش دوره های حقوقی به علاقه مندان به این کار پرداختم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.