• کدخبر: 690416
  • منبع: وقایع اتفاقیه
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تنها دو روز از پایان سفر محمدجواد ظریف به فرانسه نگذشته بود که دولت فرانسه مجوز گردهمایی در این کشور را برای سازمانی صادر کرد که دستش به خون هزاران ایرانی‌ با انواع عملیات تروریستی و همدستی با صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه مردم ایران آلوده است

به گزارش جماران وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت: نشستی که هم انتقاد مقامات ایرانی و خارجی، هم خشم کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و هم جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در کنار برج ایفل را برانگیخت. 
نشست سالانه منافقین با برخی دولت‌های غربی و عربی
شنبه شب نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با حضور جمعی از مقامات پیشین آمریکا، اروپا و عربستان‌سعودی در پاریس برگزار شد. رودی جولیانی، شهردارسابق نیویورک، جورج تنت، نماینده کنگره آمریکا، میشل دوپولور، نماینده مجلس ملی فرانسه، لیندا چاوز، مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید و ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان‌سعودی و نصرالحریری، عضو هیأت مخالفان سوریه از جمله این شرکت‌کنندگان بودند. نشستی که بدون واکنش و انتقاد ایرانی‌ها نماند. بااین‌حال، گزارش‌ها از اجاره تعدادی از مهاجران و رزرو هتل‌های پنج ستاره برای آنها در پاریس برای شرکت در اجلاس سالانه این گروهک تروریستی حکایت دارد. 
از منافقین متنفریم
شنبه شب همزمان با برگزاری این نشست یک‌روزه، کاربران ایرانی هم بیکار ننشستند و با بالا بردن هشتــگ # از_منافقین_متنفریم، تنفر خود را نسبت به سازمانی که در طول بیش از سه دهه هر آنچه توانسته بر ضد مردم ایران انجام داده است، ابراز کردند و توانستنـــد هشتگ IranHatesMEK# و No2MEK# را به یکی از داغ‌ترین موضوعات توئیتر تبدیل کنند. مرتضی یکی از این کاربران در واکنش به نشست منافقین در پاریس این‌طور نوشت؛ «وطن‌فروشی می‌کردند وقتی وطن‌فروشی مد نبود.» کاربری دیگر با نام «سخن خدا» هم در اعتراض نوشت؛ «منافقین را مژده بده که برایشان عذابی دردناک است. نساء١٣٨» امید توشه نیز در توئیترش نوشت؛ «وقتی زن و بچه‌های ایرانی از ترس موشک‌های عراق می‌لرزیدند، مجاهدین خلق زیر پای صدام، فالوده می‌خوردند؛ چرا نباید متنفر بود؟» کمیل باقرزاده کاربر دیگر هم نوشت؛ «عشق به زیبایی‌ها وقتی صادقانه است که با نفرت از زشتی‌ها همراه باشد. هرکس بیشتر عاشق ایران باشد، از منافقین بیشتر متنفر است.» کاربری با نام رزنانس هم انتقاد خود را این‌طور نشان داد؛ «نتانیاهو پیام داده به مریم رجوی که؛ تو که از منم منفورتری.»
کاربران ایرانی شبکه توئیتر با ثبت این هشتگ‌ها علاوه بر ابراز تنفر به سازمان مجاهدین از حامیان آنها نیز انتقاد کردند. کاربری با نام یک عدد عاشق سیاسی این‌طور نوشت؛ «بالاخره برگزاری اجلاس تروریست‌های منافقین تو پاریس رو باور کنیم؟ یا خاموش کردن چراغ‌های ایفل به خاطر حملات تروریستی تهران رو؟» حسین‌نژاد کاربر دیگر هم نوشت؛ «شریک دزد و رفیق قافله است این فرانسه! نه به این همه قرارداد درشت صنعتی با ایران نه به همایش منافقین در پاریس!» کاربری با نام سردارعلی هم انتقاد خود را این‌طور نشان داد؛ «بعد از پیوند سال گذشته رجوی با آل‌سعود. امسال نوبت به تروریست‌های سوریه رسید. پیوندتان مبارک...»
اعتراض مقامات ایرانی به نشست منافقین در پاریس
این تنها کاربران شبکه اجتماعی توئیتر نبودند که نسبت به گردهمایی منافقین در پاریس واکنش نشان دادند. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه پیش از برگزاری این نشست و در واکنش به آن گفت: «اجازه دادن به فعالیت گروهی که نزد مردم ایران منفور است، سوابق تروریستی دارد، همکاری با رژیم صدام در سابقه خیانت‌آمیزش نسبت به مردم ایران وجود دارد و همچنین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد حملات تروریستی آنها و تلاش‌هایشان برای حمله تروریستی در کشور بودیم، تنها لکه سیاهی است بر سابقه کشورهایی که با این گروه‌ها همکاری می‌کنند.» بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نیز در واکنش به این اقدام فرانسه با بیان اینکه نشست منافقین در فرانسه ربطی به سفر اخیر ظریف به پاریس ندارد، گفت: «نسبت به این اقدام فرانسه در دادن مجوز به این گروه تروریستی اعتراض لازم انجام شده است و بی‌شک در این خصوص طرف فرانسوی دچار یک خطای جدی در مورد این گروه تروریستی است.» علاوه بر انتقاد وزارت امورخارجه، برخی از مقامات ایرانی نیز به به برگزاری نشست پاریس واکنش نشان دادند. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دیروز در جلسه علنی مجلس با انتقاد از حضور عوامل آمریکا و اسرائیل در همایش منافقین گفت: «عجیب است که عوامل آمریکا و اسرائیل در همایش منافقین در پاریس با هدف به دست گرفتن حکومت در ایران شرکت می‌کنند اما باید بدانند که بدجایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که جز ضرر چیزی برای آنها ندارد.»
اعتراض جداشدگان از سازمان
همزمان با نشست روز شنبه گروهک منافقین در منطقه ویلپنت در حومه پاریس تعدادی از جداشدگان این سازمان در نقاط مختلف پاریس از جمله میدان تروکادرو در کنار برج ایفل تجمع کردند. آن‌طور که خبرگزاری صداوسیما گزارش کرده است تجمع‌کنندگان شعارهایی از جمله «داعش جنایت می‌کند رجوی حمایت می‌کند» و «رجوی تروریست» سرداده و با پخش بروشور و اطلاعیه علیه جنایات منافقین اطلاع‌رسانی کردند. 
واکنش‌های بین‌المللی به نشست پاریس
نشست پاریس با واکنش کشورهایی که نمایندگانشان در آن شرکت کرده بودند نیز مواجه شد. آن‌گونه که المیادین خبر داده است، رئیس پارلمان مصر پنج نماینده خود را به‌دلیل سفر به پاریس و شرکت در کنفرانس ضدایرانی احضار کرده است. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که پیش از آن احمد سعدالدین، دبیرکل پارلمان مصر گفته بود: «تعدادی از اعضای پارلمان به صورت شخصی و غیر‌رسمی برای مشارکت در کنفرانس گروهک ضدانقلاب ایران در پاریس دعوت شدند اما دفتر پارلمان با حضور این نمایندگان در کنفرانس مخالفت کرد و هیچ‌یک از اعضای پارلمان مصر در این کنفرانس سالانه، در فرانسه شرکت نخواهد کرد.» در انتقاد به نشست گروهک منافقین در فرانسه شورای رهبری مرکزی ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین با انتشار بیانیه‌ای مشارکت نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس ضدایرانی منافقین در پاریس را محکوم کرد. به گزارش العالم در بخشی از این بیانیه آمده است؛ «ما این مشارکت فلسطینی و عربی در نشست منافقین را که با حمایت آمریکا و هم‌پیمانانش برگزار شد، محکوم می‌کنیم و آن را خیانت به مبانی ملت فلسطین و انقلاب فلسطین و جبهه‌بندی تشکیلات خودگردان در کنار دشمنان امت اسلامی می‌دانیم که تشکیلات خودگردان از این اقدام خود جز ناامیدی و رسوایی چیزی برداشت نخواهند کرد و این سیاست آنها که انحراف و تسلیم شدن در برابر دشمنان مسأله فلسطین است، بیش‌ازپیش برملا خواهد شد.»
چوب دوسر سوخته
هر چند شواهد نشان می‌دهد برخی دولت‌های غربی و عربی با حضور در نشست‌های سالانه سازمان منافقین و اظهارنظرهای گاه‌به‌گاه از این گروهک تروریستی حمایت می‌کنند اما خود آنها هم در تحلیل‌هایشان به نبود جایگاه این سازمان در جامعه ایرانی اذعان دارند. موضوعی که روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز در گزارش اخیر خود به‌درستی به آن اشاره کرده است. این روزنامه که سال گذشته نیز در گزارشی از دریافت پول در ازای شرکت مقامات در نشست‌های منافقین در پاریس خبر داده بود با انتشار گزارشی جدید درباره همایش اخیر منافقین در پاریس بار دیگر به این مسأله پرداخته و از تردیدها درباره محبوبیت منافقین در میان ایرانی‌ها نوشته است؛ «این رویداد در شمال پاریس برگزار شد آن هم توسط شورای ملی مقاومت ایران گروهی از تبعیدیان ایرانی وابسته به منافقین. آنان دهه‌هاست که مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای را دعوت می‌کنند تا علیه جمهوری‌اسلامی سخنرانی کنند. جولیانی در این نشست گفت که دیدگاه رئیس‌جمهوری تازه آمریکا متفاوت از اوباما است او با قاطعیت گفت که ترامپ از آنچه «آزادی ایران» خواند حمایت می‌کند. این درحالی است که علی‌رغم حضور او در این نشست هیچ‌یک از مقام‌های رسمی کابینه ترامپ در همایش حضور نداشتند. گینگریج سخنگوی سابق جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان نیز در سخنانی مداخله‌جویانه گفت که ایران باید آزاد شود و جمهوری‌اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر کرد. ظاهر شدن ترکی‌بن‌فیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان‌سعودی مهم‌ترین بخش این نشست بود، او گفت که عربستان‌سعودی به‌طور آشکارا از تغییر نظام سیاسی در ایران حمایت می‌کند. حضور او این گمانه‌زنی را مطرح کرد که عربستان‌سعودی تأمین مالی نشست را انجام داده است. تظاهرات روز شنبه منافقین در اکثر رسانه‌های جریان اصلی غرب بازتاب گسترده‌ای نداشت احتمالا به‌دلیل تاریخ آشفته‌ای که منافقین با اتحادیه اروپا و واشنگتن داشته‌اند. این گروه سال‌ها توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داشت. این گروه در اواخر دهه ۷۰ میلادی در مبارزه علیه رژیم شاه ظاهر شد. پس از آن مرتکب اقدامات تروریستی در دهه ۸۰ میلادی در ایران شد. پس از آن کارزار لابی‌گری و صرف پول فراوان از سوی منافقین برای خارج شدن از فهرست سازمان‌های تروریستی آغاز شد. آن گروه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ میلادی از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا خارج شد. مریم رجوی رهبری منافقین سخنان پرخاشگرانه‌ای را در نشست اخیر ایراد داشت و علیه رهبران سیاسی ایران صحبت‌های مداخله‌جویانه کرد.» این روزنامه همچنین به نقل از آریان طباطبایی، پژوهشگر در دانشگاه جورج تاون نیز به اینکه منافقین در دید مردم داخل ایران جایگزین مناسبی برای جمهوری‌اسلامی نیستند اشاره می‌کند و می‌گوید: «منافقین مرتکب اقدامات تروریستی شده‌اند و در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی جانب صدام را گرفتند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 690416
  • منبع: وقایع اتفاقیه
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.