از روزهای پرحاشیه و دشوار مجلس دهم چندان نگذشته است. انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و معرفی نمایندگان جدید، انتخابات پر حرف‌وحدیث هیات رئیسه، بررسی برنامه ششم توسعه و بحث تصمیم‌گیری برای کمیسیون‌ها برای مجلس دهم روزهای پر تنش و پر حرارتی را رقم زد.

 

به گزارش جماران، انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی حسن روحانی به پایان رسید نمایندگان را بیشتر از قبل برای ارتباط با دولت به تکاپو انداخت. در همین حال و هوا بود که حمله تروریست‌ها به مجلس اتفاق افتاد و باعث شد این روزهای نمایندگان مجلس، دشوارترین روزهای مجلس دهم نام بگیرد. سهیلاجلودارزاده درباره این‌ روزهای مجلس با «آرمان» گفت‌وگو کرده‌است که در ادامه می‌خوانید.

انتخابات هیات رئیسه مجلس که برگزار شد، مجلس آماده شروع برنامه‌ها و اقدامات عادی خود بود که حادثه حمله تروریستی رخ داد. آیا مجلس به حالت عادی خود بازگشته است؟

دستور کار مجلس آغاز شده، رسیدگی به طرح‌ها و لوایح ارسالی در پیش گرفته شده و کار ارسال برنامه به دولت هم صورت گرفته است، بنابراین مجلس کارهای عادی خود را از سر گرفته است و باید بحث نظارت بر اجرای برنامه را شروع کنیم. چرا که بسیاری از مسائل باید در بعد نظارتی از همان ابتدا آغاز شود که مصوبات مجلس به تعویق نیفتد. زمان برای اجرای برنامه ششم توسعه، اهمیت زیادی دارد و اگر اجرای آن به تعویق افتد ممکن است برخی مسائل به مرحله اجرایی شدن نرسد و به صورت ناقص پیاده شود. برخی معتقدند که تنها حدود 25‌درصد برنامه توسعه، اجرا خواهد شد و مابقی آن اجرایی نمی‌شود. این موضوع نشان‌دهنده نقص نظارتی مجلس است که هیات رئیسه باید برای آن برنامه‌ریزی کند و کمیسیون‌ها نیز نظارت بر شروع برنامه ششم را بر روی میز خود بگذارند.

سال گذشته انتقاداتی نسبت به عملکرد فراکسیون امید در انتخابات کمیسیون‌ها می‌شد. در دور جدید انتخابات کمیسیون‌ها به چه سمت‌وسویی رفته است و آیا فراکسیون امید موفق شده که انتقادات سال گذشته را جبران کند؟

انتخابات‌های کمیسیون‌ها درحال برگزاری است و ترکیب برخی کمیسیون‌ها مشخص شده است. متاسفانه فراکسیون امید در این موضوع آن‌چنان موفقیتی کسب نکرد.

رابطه دولت با مجلس امر بسیار مهمی تلقی می‌شود، به خصوص اینکه در آستانه معرفی کابینه دوازدهم به دولت قرار داریم. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

انتخاب وزرا در اختیار رئیس‌جمهور است و باید افرادی انتخاب شوند که توانایی انجام وظایف خود را داشته باشند. در حال حاضر از دید من که نماینده مجلس هستم، آنچه را که رئیس‌جمهور بهتر است انجام دهد، مشورت گیری با افراد باتجربه مجلس است. باتجربه‌های مجلس به دنبال این هستند که شرایط کشور بهبود پیدا کند و با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه قرار بگیریم.به همین دلیل اگر آقای روحانی از آنها مشورتی بگیرد، می‌تواند نقش مثبتی در تصمیم‌گیری او داشته باشد تا کابینه کارآمدتری را انتخاب کند.

در مجلس‌های قبلی گاهی شنیده می‌شد که بعضی نماینده‌ها با برخی وزرای دولت وقت ارتباطات خاصی داشته و همین موضوع باعث می‌شد که به کابینه نیز آسیب جدی وارد شود. باتوجه به همین موضوع، اگر آقای روحانی با نمایندگان مشورت کند، تا چه اندازه ممکن است کابینه تحت تاثیر قرار بگیرد؟

البته شنیده می‌شود که بعضی نماینده‌ها منفعت‌طلبانه به دنبال این هستند که هیات وزرا طوری بسته شود که منافع آنها را تامین کنند و با آنها رابطه خوبی داشته باشند. گفته می‌شود این اتفاقات در مجلس نهم از سوی بعضی نمایندگان رخ می‌داد. آقای روحانی باید با توکل برخدا و با نیت پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور، کار را ادامه دهد و رابطه مدیران میانی خود را با آن دسته از نمایندگان که به دنبال پیشرفت کشور و منافع عمومی هستند محکم کند. آنچه آرزوی ماست، حضور وزرایی در کابینه دولت دوازدهم است که کاربلد و به حوزه خود مسلط باشند و با تصمیم‌گیری‌های خود هزینه کمتری را به مردم وارد کنند. افراد متدینی که آخرت را هم در نظر داشته باشند و با فسادهای دستگاه‌های مختلف مبارزه کنند تا بتوانند چالش‌هایی که در کشور رخ داده است را حل‌وفصل کنند. امروز آرزوی ما این است که کابینه آتی آقای روحانی متعهد، متخصص و باتجربه باشد تا روند اجرای برنامه‌های دولت را تسریع کند.

یکی از انتظاراتی که حامیان آقای روحانی از او دارند مربوط به بحث چابک‌سازی و جوانگرایی در کابینه دولت دوازدهم است که او بتواند برنامه‌های خود را با سرعت بیشتری پیگیری کند. نظر شما در خصوص بحث جوانگرایی هیات وزیران، به عنوان نماینده مردم چیست؟

بحث تجربه بسیار مهم است و باید به خوبی به آن توجه شود. به عقیده من جوانان باید در دایره آموزش و تجربه قرار بگیرند و در کنار افرادی که آزموده شده‌اند فعالیت داشته باشند تا به سطحی از تسلط و تجربه برسند که در آینده مسئولیت‌های مهم‌تری را ایفا کنند. جوانان در کنار وزرای کارآمد و باتجربه قرار بگیرند تا پخته‌تر شوند. مثلا در وزارتخانه‌هایی که در دولت یازدهم عملکرد خوبی داشتند، جوانان می‌توانند به عنوان معاون یا قائم‌مقام قرار بگیرند تا بحث تیم‌سازی و تربیت جایگزین‌ها پیگیری شود. به هرحال از دید رئیس دولت که منتخب ملت است نیز باید وزیرانی انتخاب شوند که می‌توانند با سرعت بالا، برنامه‌های دولت را پیش ببرند.

در ایامی که مجلس و حرم امام(ره) مورد هجوم تروریست‌ها قرار گرفت، انتظار داشتیم که همه این افراد اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند و به دولت برای دفاع از امنیت و منافع ملی کمک‌رسانی کنند، اما دیدیم که از این موضوع هم استفاده جناحی کردند و روحانی را مورد تخریب قرار دادند.

ببینید! نمی‌توان جلوی برخوردهای جناحی و اظهارات این‌چنینی را گرفت. وقتی یک شخصی با توپ پر به میدان آمده، از هر فرصتی برای حمله و هجمه استفاده می‌کند. ما نیز نباید خود را درگیر این تخریب‌ها کنیم. در این میان نقدهایی به دولت و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی می‌شود که به نظر من این دستگا‌ه‌ها باید نقدهای کارشناسانه را بررسی کنند و اگر نقدی به آنها وارد بود، دست به اصلاح خود بزنند. اگر هم شامل حال آنها نشد، توجهی نکنند و فراموش کنند. اذهان مردم مشارکت‌جو است و وقتی مساله‌ای در کشور رخ می‌دهد، اگر اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگیرد، شایعاتی شکل می‌گیرد. اگر اشکالات و ایراداتی وجود دارد، پیدا و سپس اطلاع‌رسانی شود. بنابراین نباید توجه عمده‌ای به تخریب‌ها داشت، چرا که باعث می‌شود کارهای اصلی با سرعت کمتری پیگیری شود.

یکی از مطالباتی که جامعه از روحانی دارد، بحث حضور زنان در کابینه دولت دوازدهم است و اینکه شایسته‌سالاری حرف نخست را در انتخاب و چینش وزیران داشته باشد. شما به عنوان یکی از نمایندگان مردم، تا چه اندازه بر اجرای این مطالبه ملت تاکید دارید؟

من به عنوان یک نماینده مجلس و فعال حوزه زنان و باتوجه به مطالبات مردم، حضور بانوان در کابینه آقای روحانی را لازم می‌دانم. امیدواریم که حداقل یک زن به عنوان وزیر در کنار معاونان آقای روحانی حضور داشته باشد تا آینده برای زنان و دختران جامعه ما ترسیم شود و آنها نیز متوجه شوند که راه برایشان باز است و می‌توانند مسئولیت‌های این‌چنینی را نیز برعهده بگیرند. همین موضوع باعث امید و بالارفتن روحیه زنان خواهد شد که کمک بسزایی به رشد کشور خواهد کرد. در بعد بین‌المللی آن نیز می‌توانیم به دشمنان خود نشان دهیم که در ایران شایستگی، تعهد و کارآمدی زنان عامل ارتقای آنهاست که این موضوع به صورت نمایشی هم نیست. از نظر حقوقی و عدالت نیز زنان این حق را دارند که در عرصه‌های مدیریتی حضور داشته باشند و در ساختن آینده کشور نقش ایفا کنند. نیمی از جمعیت کشور، بانوان هستند که اگر میدان و فرصت کافی داشته باشند به خوبی می‌توانند شایستگی‌ها و توانایی‌های خود را نشان دهند و به رشد و آبادانی کشور کمک کنند. اصل انتخاب مسئولان و مسئولیت‌ها باید بر اساس شایستگی باشد و مساله جنسیت شاخص خوبی برای گزینش افراد نیست. ما پیرو امام خمینی(ره) هستیم که معتقد بود زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. باید اختلاف فاحش حضور زنان با مردان در مدیریت‌ها به اختلافی با شیب ملایم برسد و اگر بانویی توانایی ارتقا و خدمت بیشتر را در جامعه دارد به صرف زن بودن نباید در حاشیه قرار بگیرد. چون 60‌درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و تجربه کافی در بخش‌های مختلف را نیز کسب کرده‌اند، باید از ظرفیت آنان استفاده شود. باید محلی را برای حضور بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه در کابینه دولت باز کنیم و در این مقطع با حضور زنان،‌ بخشی از مشکل ارتقای جایگاه زنان به ویژه در پست‌های مهم حل شود. شمار قابل توجهی از بانوان نیز در پست‌های مختلف مدیریتی از جمله معاونان ریاست‌جمهوری، معاونان وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی حضور دارند و شایستگی‌ خود را نشان داده‌اند.

دولت یازدهم باتوجه به مشکلات فراوانی که پیش‌روی خود داشت، سهمی را برای بانوان در نظر گرفت و موفق شد به زنان اهمیت بیشتری بدهد.

دکتر روحانی در دولت یازدهم کارهای مهمی انجام داد و برخی مسائل که به تابو شبیه شده بود را توانست از سر راه بردارد و انتظار می‌رود در دولت دوازدهم هم با انتخاب وزرای زن، توجه ویژه دولت به زنان را نشان دهد. انتظار داریم دولت دکتر روحانی که موانع رشد و پیشرفت را در بخش‌های مختلف از سرراه برداشته است، حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه را نیز جدی بگیرد. در ایران بانوان توانمند و دارای قابلیت‌های فراوانی وجود دارد که دولت می‌تواند با انتخاب این افراد،‌ اتهاماتی که به نظام وارد می‌کنند را کنار بزند. رایزنی‌ها و گمانه زنی‌های فراوانی برای انتخاب برخی زنان توانمند به عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم انجام شده است و ما نمایندگان مجلس نیز حتما برای این موضوع تلاش جدی انجام خواهیم داد. نگاهی که در دولت یازدهم به حوزه زنان بوده است، باعث افزایش مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بانوان شد و موجب رضایتمندی این قشر شد و امیدواریم دولت دوازدهم در جهت افزایش این مشارکت همچنان گام‌های اساسی بردارد. البته دولت دوازدهم که در راستای پیشرفت و اعتلای کشور گام‌های اساسی برداشته است به‌طور یقین در این زمینه نیز از هیچ‌کوششی دریغ نخواهد کرد. وجود بانوانی نظیر انوشه انصاری به عنوان یکی از اولین فضانوردان جهان نشان می‌دهد که بانوان ایرانی ظرفیت زیادی برای پیمودن مسیر پیشرفت در دنیا دارند، اما این امر در برخی دوره‌های خاص با اجبار، دورکاری و زورکاری نادیده گرفته شده است و برخی افراد نیز پیش از دولت تدبیر و امید به دنبال خانه نشین کردن بانوان بودند. برخلاف برخی که خواستار جدا شدن غیر معقول زنان و مردان هستند، دکتر حسن روحانی و حامیان او به دنبال داشتن زنان و مردانی با سهم مساوی در اجتماع هستند، زیرا دین مبین اسلام نیز جایگاه اجتماعی مساوی برای این دو قائل است.

انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار شد، اما آمارها نشان می‌دهد که تعداد زنان راه‌یافته به شوراهای اسلامی شهرو روستا حدود 36‌درصد کاهش یافته است. دلیل این امر از نظر شما چیست؟

در این دوره که دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بود، رقابت تنگاتنگی را شاهد بودیم. چون بسیاری از مردم می‌خواستند افراد شواری شهر به صورت لیستی تعیین شوند. در برخی از شهرهای بزرگ این موضوع محقق شد اما بقیه استان‌ها نتوانستند در این زمینه موفق باشند. البته این موضوع نگران‌کننده نیست، این بدان معنی نیست که مشارکت سیاسی کم شده است و دور بعد جبران نخواهد شد، چرا که خیلی تعیین‌کننده نیست اما می‌تواند موجب رشد باشد. برای اینکه در شوراها این کسری را جبران کنیم باید در کمیسیون‌ها از نظر بانوان هم استفاده شود تا جامعه زنان نیز به کمیسیون‌های مختلف شوراهای اسلامی وارد شوند. در برخی شهرها شهردار خانم داریم و در خود تهران که مرکز مدیریت شهرداری است نیز شهردار منطقه و ناحیه داشته‌ایم و این می‌تواند در سراسر کشور هم عملی شود. امیدوارم ‌علاوه بر اینکه زنان توانمند در عرصه مدیریت شهری به کار گرفته شوند، تعدادی از زنان دارای شایستگی و پتانسیل‌های بالا نیز به عنوان شهردار انتخاب شوند. امروز اگر به مسائل کشور نگاه کنیم مخصوصا در مساله زنان مطالبه ما این است که حقیقت زن دیده شود و زنان در عرصه حاصر شوند. آقای هاشمی می‌گفتند مشکل ندارد، زنان هر کاری می‌توانند انجام دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.