پارلمان ترکیه با اصرار حزب حاکم عدالت و توسعه، دو توافقنامه نظامی با قطر را تایید کرد که اجازه اعزام نیرو به قطر را به آنکارا می‌دهد.

 بر اساس این توافقنامه‌ها که با درخواست فوری دولت ترکیه و تایید 240 نماینده تصویب شد، ارتش ترکیه می تواند به قطر نیروی رزمی اعزام کند.

به گزارش جماران ، به نقل از شبکه الجزیره، بر این اساس همچنین قرار شده دولت ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی ایجاد کند و علاوه بر استقرار نیروی رزمی در این پایگاه، به آموزش ارتش قطر نیز بپردازد.

تصویب با فوریت این توافقنامه‌ها که در واقع کار تنظیم و تهیه آنها به سال 2014 و 2015 بر می‌گردد در پی تنش‌های اخیر میان قطر و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات بر می‌گردد که زمزمه‌های احتمال حمله نظامی به قطر برای تغییر خاندان حاکم این کشور نیز از آن به گوش می‌رسد.

بر اساس توافق نظامی مشترک میان قطر و ترکیه تعداد نیروهای اعزامی به قطر را ارتش ترکیه مشخص خواهد کرد و مدت زمان ماندن آنها در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس نیز بر عهده ترکیه خواهد بود.

قطر و ترکیه که هر دو از حامیان سرسخت جریان اخوان المسلمین هستند مواضع مشترکی درباره برخی مسائل منطقه‌ای از جمله درگیری‌های لیبی، تنش‌ها در مصر و تحولات سوریه دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.