رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از مشکلات در حوزه مسائل اقتصادی به دلیل عدم جسارت درتصمیم گیری کابینه و تیم اقتصادی دولت است، این مشکلات باید درکابینه جدید ترمیم شود.

به گزارش جماران ، محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، اظهار کرد: از حضور مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت تشکر می کنم، حضور مردم در این انتخابات برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی بود و حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای، لبیک به فرمان حضرت امام (ره) بود.

 

وی خطاب به رییس جمهور افزود: در طی چهارسال گذشته تیم اقتصادی جنابعالی علی رغم تلاش هایی که در بخش های مختلف انجام داد، از کاستی های جدی برخوردار بود؛ یکی از موضوعات مهمی که در تیم اقتصادی کاملا مشهود بود، عدم هماهنگی و انسجام میان تیم اقتصادی بود، بارها در اظهارنظرهای اعضای کابینه در حوزه اقتصادی مطالبی مطرح می شد که اظهار نظرها در این بخش ها کاملا مغایر بود.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: صحبتی که رییس کل بانک مرکزی درخصوص نرخ ارز مطرح می کند، با اظهارات وزیر اقتصاد همخوانی نداشته و در این شرایط فعالان اقتصادی نمی توانند تصمیم گیری کنند، اگر وزیر صنعت در حوزه مسائل خود مطالبی مطرح کند که با دیدگاه وزیر اقتصاد همخوانی نداشته باشد؛ این امکان هماهنگی در اقتصاد کشور به وجود نمی آید.

وی همچنین گفت: اولین درخواست از رییس جمهور این است که تیمی که در دولت آینده برای فعالیت های اقتصادی فعالیت می کند، به ویژه ۵ عنصر مهم و اساسی در تیم اقتصادی یعنی وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار رییس کل بانک مرکزی باید هماهنگ فکری باشند. اگر اختلافاتی در شرایطی مانند ۴ سال گذشته ایجاد کند، اقتصاد کشور به جلو نمی رود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: امیدواریم نسل جدیدی از نیروهای توانمند در حوزه اجرا و تخصص در دولت آینده استفاده شود، همچنین وزرا و افراد معرفی شده به مجلس باید با قوه مقننه تعامل داشته باشند؛ به عبارت بهتر هیچ وزیری بدون تعامل با مجلس کارنامه قابل قبولی نخواهد داشت؛ وزرا باید با مجلس تعامل خوبی داشته باشند، از سوی دیگر وزرا باید به عنوان یک رویکرد در حوزه مسائل اقتصادی جسارت در تصمیم گیری داشته باشند.

پورابراهیمی ادامه داد: بخشی از مشکلات در حوزه مسائل اقتصادی به دلیل عدم جسارت در تصمیم گیری کابینه و تیم اقتصادی دولت است، این مشکلات باید در کابینه جدید ترمیم شود، بنابراین درخواست می شود رییس جمهور به این موارد توجه کند، همچنین درحال حاضر نزدیک به ۳ ماه از شروع سال می گذرد، برنامه ششم توسعه باید مبنای عمل دولت در حرکت های اقتصادی باشد؛ احکام مهمی که در برنامه ششم توسعه در این مجلس به تصویب رسید باید هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم ترین بحث آیین نامه های اجرایی بعضی از احکام اقتصادی است که هنوز شروع نشده است، هیچ زمانی وجود ندارد، امروز نیازمند توانمندی در بخش اقتصادی هستیم تا جواب قاطعی به دشمنان دهیم؛ امروز این ظرفیت در حوزه توانمندی های کشور وجود دارد و در کمیسیون اقتصادی این آمادگی برای رفع مشکلات اقتصادی و تعامل با دولت وجود دارد.

پورابراهیمی یادآور شد: دولت باید دغدغه های مقام معظم رهبری را در مسائل اقتصادی حل کند، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۳ سال پیش است اما هنوز اجرایی نشده است؛ در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامه نگاری می شود که صحبت ها دقیق نیست، امروز مجموعه ای از محورهای مهم اقتصادی مبنای مشترک دولت و مجلس است و در گام اول موضوع قانون اصلاح بانکداری باید مد نظر قرار گیرد.

وی در پایان گفت: با تمام وجود در کمیسیون اقتصادی این موضوع دنبال شده است، درخصوص اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده کمیسیون به دنبال رفع مشکل است، از زحمات استاندار درخصوص مسائل استان تشکر  می‌کنم، موضوعات و اولویت های استان کرمان در دستور کار است و این استان باید از سیاسی کاری به دور باشد؛ همچنین از هیات نظارت و اجرایی درخصوص انتخابات تشکر می کنم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.