خبرگزاری 'آل افریکا' امروز / سه شنبه/ از ابیجان گزارش داد که سربازان و نظامیان شورشی ساحل عاج روز سه شنبه بر سر حقوق و مزایا خود با دولت به توافق رسیدند.

به گزارش جماران؛ این دسته از سربازان و شورشیانی که مدت ها جاده ها و خیابان های شهرهای بزرگ به ویژه بواکه دومین شهر و ابیجان پایتخت را مسدود می کردند موافقت کردند تا بعد از پیشنهاد جدید دولت از اقدامات خرابکارانه خود دست بردارند.
دولت نیز در مقابل به آنها قول داد کمک های مالی را در قالب بُن به مبلغ 5 میلیون فرانک و کمک نقدی به مبلغ 2 میلیون فرانک در پایان ماه ژوئن به آنها پرداخت کند.
این دسته از سربازان و نظامیان که تعدادشان به 8 هزار و 400 تن می رسد جمعه گذشته پیشنهاد تقریبا مشابهی را رد کرده بودند.
آنها از آن زمان با تیراندازی هوایی و سد معابر و نیز تهدید شهروندان به اعتراضات خود را ادامه دادند .
دولت ساحل عاج نیز با کمی تسامح امروز تصمیم گرفت بین خواسته خود و دو آنها تعدیل ایجاد کرده و با ارایه پیشنهاد جدید به بحران چند ماهه در کشور خاتمه دهد.
البته دولت ساحل عاج پیش از این نیز وعده داده بود به هر سرباز حدود ۲۰ هزار دلار بدهد اما آنها نپذیرفتند و به تیراندازی ها در پادگاهان های شهر کورهوگو، بواکه و آبیجان ادامه دادند.
شنبه گذشته با بالا گرفتن شورش سربازان معترض به حقوق معوقه شان، آنها به سوی مردم معترض آتش گشودند و دست کم پنج نفر را زخمی کردند.
البته همین سربازان ساحل عاجی در به قدرت رسیدن 'الحسن واتارا' رئیس جمهوری این کشور نقش داشته اند.
پایین آمدن قیمت کاکائو که مهم ترین محصول صادراتی ساحل عاج به شمار می آید باعث کاهش بودجه جاری این کشور و در نتیجه به تعویق افتادن حقوق سربازان شده است.
در حالی که دولت ساحل عاج تاکنون از برخورد با شورشیان امتناع کرده بود، کاروان نظامی بزرگ از سربازان وفادار به شهر 'تیبیسو' در 60 کیلومتری جنوب بوآکه رسیده است.
در شهرهای دیگر ساحل عاج نیز تظاهرات مردمی علیه سربازان شورشی روی داده که با خشونت شورشیان مواجه شده است.
اکثر نظامیان متمرد ساحل عاج شورشیان سابق هستند که در ارتش ساحل عاج ادغام شده اند.
شورش این گروه از نظامیان به بیم از تکرار جنگ داخلی و خشونت ها در ساحل عاج دامن می زند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.