"حزب اسلامی" به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام کرده که شماری از رهبران سیاسی گروه طالبان و حزب اسلامی برای پیوستن طالبان به روند صلح افغانستان، با هم در تماس هستند.

به گزارش جماران ، قریب الرحمن سعید، مسئول کمیته فرهنگی و مطبوعاتی این حزب به بی‌بی‌سی گفت که تماس گروه طالبان براساس دعوت حزب اسلامی از این گروه، برای پیوستن به روند صلح است.

 

او گفت که از همان روز اول که حکمتیار در سخنرانی خود در ارگ ریاست جمهوری افغانستان طالبان را برادر خطاب کرد و از آنها خواست که به روند صلح بپیوندند؛ شماری از رهبران سیاسی طالبان با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در تماس هستند.

به گفته سعید این رهبران گروه طالبان درباره "اعاده حقوق‌شان و بعضی تضمین‌ها" با رهبری حزب اسلامی صحبت کرده‌اند. سعید درباره اینکه این رهبران سیاسی که با حزب اسلامی در تماس هستند، چقدر صلاحیت برای انجام مذاکره دارند، گفت که "تماس‌ها در سطح بالا است و افرادی که با رهبر حزب اسلامی و ما در تماس می‌شوند افراد با صلاحیت هستند."

او افزود که شرایط گذشته با شرایط فعلی فرق می‌کند؛ وضعیت فعلی ایجاب می‌کند که برای رسیدن به اهداف سیاسی گفت‌وگو کرد.

این عضو حزب اسلامی مدعی است که مسئولان سیاسی و مشاوران گروه طالبان نیز بر این نظر هستند که مسایل افغانستان از طریق جنگ حل نمی‌شود و راه گفت‌وگو و مذاکره را باید در پیش گرفت.

گروه طالبان این ادعای حزب اسلامی را رد کرده است.

درگذشته نیز بارها افرادی از گروه طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکراه شده ولی گروه طالبان هر نوع مذاکره با نمایندگان دولت افغانستان را رد می‌کرد.

دور نخست مذاکرات رسمی صلح در ماه ژوییه سال ۲۰۱۵، میان "گروه طالبان" و هیات رسمی اعزامی از سوی حکومت افغانستان در پاکستان، برگزار شد. نمایندگان چین و آمریکا هم در آن نشست حضور داشتند.

بعد از اعلام خبر درگذشت رهبر طالبان در سال ۱۳۹۴، دومین دور گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌ شده صلح بین دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در پاکستان لغو شد که تاکنون از سرگرفته نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.