رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخاب شوراها در ۱۰ هزار صندوق به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

به گزارش جماران ، محمد محمودی شاه نشین در نشست خبری اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، اظهار داشت: مقرر شده بود تا در ۱۵۰ شهر انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی برگزار شود که تاکنون برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۴۵ شهر قطعی شده است.

 

 

وی افزود: انتخاب شوراها در ۱۰ هزار صندوق به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: از ۴۲ شهر تهران، در ۱۸ شهر پایتخت، انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که تعداد اعضای شورای شهر آن ها بین ۷ تا ۹ نفر است.

محمودی شاه نشین اظهار داشت: سیاست های کلی هیأت نظارت در بررسی صلاحیت کاندیداها موضوع گرایش های سیاسی افراد را مورد توجه قرار نمی دهد و تنها مرّ قانون را مدنظر دارد. هر کسی در سراسر کشور فکر می کند تایید یا رد صلاحیت کاندیداها سیاسی است می تواند به انحای مختلف با کمیته بازرسی ارتباط گیرد.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها بیان کرد: در صورت اعتراض مواردی که سبب رد صلاحیت افراد شده اعلام می شود که در صورت قانع نشدن افراد این موضوع در هیأت مرکزی مطرح می شود که با این روند اجازه نخواهیم داد حقی از کسی ضایع شود و گرایش های سیاسی نیز در این زمینه تاثیری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف و کلاهبرداری افراد می تواند سبب رد صلاحیت آنها شود یا خیر گفت: در این زمینه براساس ماده 46 قانون انتخابات شوراها عمل می شود همچنین هیأت های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات پرونده اعضای مستقر در شوراها را بررسی می کنند و برخورد لازم انجام می شود اگر اعضای شوراها رد نشده باشند و بعد از استعلام ها رد شوند به این دلیل است که شکایات بررسی شده در هیأت های حل اختلاف در سیستم قضایی ثبت نشده و بعد از اینکه این مدارک به دست هیأت نظارت رسیده نسبت به رد صلاحیت آنها اقدام شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه هیأت های استانی 10 روز فرصت دارند تا به اعتراض افراد رد صلاحیت شده رسیدگی کنند گفت: بعد از اتمام این مهلت هیأت مرکزی نیز بررسی های لازم را در موارد خاص انجام می دهند.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه پیش داوری در خصوص رد یا تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها درست نیست گفت: فعلا به صورت خصوصی به افراد اعلام شده و از 18 اردیبهشت ابلاغ می شود.

وی افزود: از اصلاح طلبان معروف و اصولگرایان معروف نیز که برای انتخابات شوراها ثبت نام کرده اند رد صلاحیت شده اند که البته کسی به جرم فعالیت های سیاسی رد صلاحیت نمی شود مگر اینکه مشمول موارد مندرج در مواد 26 و 29 قانون انتخابات شوراها باشد که آن هم به صورت مکتوب به افراد اعلام می شود.

براساس این گزارش فرهاد تجری، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای استانی شهر وروستا که در این نشست خبری حضور داشت گفت: آنچه که در بررسی صلاحیت کاندیداها فصل الخطاب است مرّ قانون است و هیأت های نظارت در سراسر کشور ملتزم به انجام وظیفه قانونی خود هستند.

رئیس کمیته حقوقی و رسیدگی به شکایات انتخابات شوراها با اشاره به شائبه هایی که در خصوص عملکرد هیأت های نظارت مطرح می شود بیان کرد: هر جایی که شاکله هیأت نظارت اصلاح طلب باشد به یک نوع در مضان تردید هستند و در جاهایی که هیأت نظارت شاکله اصولگرا دارد به نوعی دیگر در مضان تردید قرار دارند.

تجری با بیان اینکه غیر از مراجع 4 گانه که در قانون مشخص شده اند ممکن است از سایر مراجع نیز استعلام گرفته شود گفت: برای مثال ممکن است فردی به دلیل مشکلاتی که در مدرک تحصیلی خود دارد رد صلاحیت شده باشد و الزاماً فقط از مراجع 4 گانه استعلام گرفته نمی شود.

براساس این گزارش بهرام پارسایی رئیس کمیته بازرسی و امور استان های انتخابات شوراها با اشاره به نامه ای که اخیراً از سوی دبیر شورای نگهبان در خصوص حضور اقلیت های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر شده است گفت: این مورد از شورای نگهبان به مجلس ابلاغ شده که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دستور اجرای قانون را داده اند و طبق ماده 26 که تا کنون اقدام شده، اقدام می شود.

پارسایی با بیان اینکه این موضوع با تعامل مجلس و شورای نگهبان حل می شود گفت: تا کنون کسی به دلیل اینکه جزء اقلیت های مذهبی بوده رد صلاحیت نشده و بعضاً تایید صلاحیت نیز شده اند.

رئیس کمیته بازرسی و امور استان های انتخابات شوراها گفت: مراجع 4 گانه نمی توانند کاندیدایی را رد صلاحیت یا تایید کنند بلکه این مراجع صرفا می توانند نظر خود را اعلام کنند.

وی افزود: تلاش ما رعایت قانون و حقوق شهروندان است و تایید یا رد صلاحیت ها نیز طبق قانون انجام می شود که براساس مستندات مراجع 4گانه بررسی ها انجام می شود.

پارسایی گفت: در کنار هیأت های استانی نظارت بر انتخابات شوراها بازرسی ها به صورت فعالانه انجام می شود.

محمودی شاه نشین با اشاره به روند رسیدگی به تخلفات اعضای شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: یک هیأت بدوی در استانداری ها برای رسیدگی به این موضوع تشکیل می شود که استاندار، مدیرکل دادگستری، دو نماینده استان که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و یک نماینده از شورای عالی استان ها در این هیأت شرکت می کنند و مسائل لازم را مورد بررسی قرار می دهند.

وی افزود: بعضاً اعضای شوراها که ترک وطن می کنند یا تخلفاتی را انجام می دهند با آنها برخورد می شود که برخی از برخوردهای این هیأت قابل اعتراض و برخی نیز غیرقابل اعتراض هستند.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با اشاره به اعضای هیأت رسیدگی کننده به اعتراضات بیان کرد: رئیس شورای عالی استان ها، دو نماینده مجلس که در صحن انتخاب شدند، نماینده قوه قضائیه، نماینده دادستان کل کشور و دو نماینده از شورای عالی استان ها، هیأتی را تشکیل می دهند که به اعتراض ها رسیدگی می کنند.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه متاسفانه در قانون انتخابات شوراها نواقصی وجود دارد که اصلاح خواهند شد گفت: باید سوابق افرادی که در این هیأت ها مورد برخورد قرار می گیرند در سابقه قضایی آنها درج شود زیرا این سوابق در زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراها دیرتر به هیأت های نظارت استانی شهرستانی می رسند.

وی افزود: در حال حاضر هیچکس جز خود افراد نمی دانند که رد صلاحیت شده اند و هنوز جای تجدیدنظر نیز باقی است از سوی دیگر برای احراز دو تابعیتی بودن کاندیداها با وزارت خارجه هماهنگ شده ای و استعلام گرفته می شود.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اظهار داشت: مصادیق مجاز و غیر مجاز تبلیغات را با وزارت کشور مشخص کردیم و افراد می توانند از امکانات دولتی استفاده کنند ولی هزینه آن را باید بپردازند ولی در صورتی که استفاده غیر مجاز از امکانات دولتی داشته باشند به آن موضوع رسیدگی می شود.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه 289 هزار و 777 نفر در انتخابات شوراها ثبت نام کردند که قبل از اعلام نتایج 5 هزار و 749 نفر انصراف دادند بیان کرد: 55 هزار و 20 نفر در شهرها و 234 هزار نفر در روستاها ثبت نام کردند.

وی افزود: تا امروز که نتایج اعلام شده به صورت نهایی 46 هزار نفر در شهرها تأیید شده اند که 86 درصد از افرادی که ثبت نام کرده اند را شامل می شود و لازم به ذکر است افرادی که تایید شده اند دیگر رد صلاحیت نخواهند شد.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: در روستاهانیز 186 هزار و 500 نفر تایید شدند که نشان می دهد 80 درصد از افراد ثبت نام کننده تایید شده اند، به صورت کلی 82 درصد از مجموع شرکت کنندگان در انتخابات شوراهای شهر و روستا تأیید شدند که در این آمار افراد انصراف داده نیز جزء رد صلاحیت شدگان محسوب شدند.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه سوم اردیبهشت ماه کسانی که در شهرستان ها رد صلاحیت شدند به هیأت های استان و افرادی که در روستاها رد صلاحیت شدند به هیأت شهرستان ها مراجعه کنند و شکایات خود را تسلیم نمایند.

وی با بیان اینکه از 7 تا 16 اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی نیز جلسه ای ندارد گفت: روسای هیأت های عالی استان ها در محل حاضر می شوند تا در این مدت 10 روزه نسبت به اعتراض ها اعلام نظر نمایند.

محمودی شاه نشین با بیان اینکه از روز 17 اردیبهشت ماه نتایج رسیدگی به شکایات به فرمانداری ها اعلام می شود و از 18 تا 20 اردیبهشت فرمانداری ها موظف هستند با صدور آگهی اسامی افراد تایید شده را اعلام کنند گفت: روز 21 اردیبهشت تبلیغات انتخابات شوراها به مدت 7 روز آغاز می شود و ساعت 24 روز 27 اردیبهشت ماه پایان می یابد.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه 28 اردیبهشت ماه تبلیغات ممنوع است و در محل قرار گرفتن صندوق ها نیز هرگونه نشانه تبلیغاتی باید برطرف شود گفت: روز 29 اردیبهشت ماه همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها نیز برگزار می شود./

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 626600
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.