آمریکایی‌ها هم قاضی شدند هم پلیس!

 مشاور وزیر امور خارجه گفت: هر طور به این حمله نگاه کنیم این کار محکوم است و ما به عنوان نیروی مقتدر زمین در سوریه اجازه نخواهیم داد معادله بعد از حلب در سوریه عوض شود، ممکن است اینها موشک از زمین بزنند ولی زمین است که تعیین کننده است.

به گزارش جماران، پنج شنبه 17 فروردین، آمریکایی ها بین 50 تا 70 موشک را از ناوهای جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» در شرق دریای مدیترانه  به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص شلیک کردند؛ آنها پس از این حمله مدعی شدند که هواپیماهای مستقر در این پایگاه و مخازن سوخت آن را منهدم کرده‌ا‌ند اما گزارش میدانی کارشناسان ارشد منطقه ای حاکی از آنست که بالای 95 درصد فرودگاه و تمامی زیرساخت های فرودگاه شعیرات، اعم از برج مراقبت و باند فرودگاه کاملا سالم هستند. برخلاف ادعای منابع غربی، در میان هواپیماهای مستقر در فرودگاه شعیرات، تنها 9 الی 10 فروند هواپیمای غیر قابل استفاده و مستهلک منهدم شده‌اند.
"خاک بر سر ارتش آمریکا که 30 موشک از حدود 60 موشکی که شلیک کرده، به پایگاه هوایی الشعیرات نخورده است، هم اکنون فرودگاه عملیاتی است و شنبه(19 فروردین) از همین فرودگاه عملیاتی انجام شده است." این جمله را «حسین شیخ الاسلام» مشاور محمد جواد ظریف(وزیر امور خارجه) در واکنش به حمله اخیر آمریکا گفت و افزود: این حمله خلاف قول هایی است که آقای ترامپ داده است و ثانیا ارتش آمریکا را به یک مزدور تبدیل می کند که پول می گیرد تا عملیاتی را انجام دهد.
وی  ادامه داد: سران کاخ نشین عرب و افرادی که روند کار در سوریه و حلب به ضررشان بود بایستی پول این حمله را می پرداختند و شاید هم توافقی با همپیمانان شان داشته اند تا این مبالغ را بپردازند.

 

مشاور وزیر امور خارجه عنوان داشت: این حمله نشان داد ارتش آنها دارای ماموریت ویژه ای نیست و مانند یک مزدور در دنیا می ماند که هرکجا پولی بگیرد، برایشان کار می کنند و این موضوع خیلی برای آمریکایی‌ها بد است.
 
شیخ الاسلام تصریح کرد: نقش آمریکاییها در سوریه کم شده بود و آنها به خصوص پس از ماجرای حلب نمی توانستند تاثیرگذاری ای در آنجا داشته باشند، لذا می خواستند با این حمله نقش بیشتری را داشته باشند و بگویند ما قدرت تخریب داریم.
 
شیخ الاسلام یادآور شد: بعد از ماجرای حلب، ایران، سوریه و روسیه فرصت خوبی یافته، دست بالا را داشتند و نشست آستانه بر اساس همان توازن قوا که بعد از حلب ایجاد شده بود، برگزار شد.
 
وی ادامه داد: کنفرانس آستانه مانند کنفرانس های قبلی نبود که لشکر اعراب و غربی‌ها تعداد 30-40 نفرشان در یک کنفرانس بنشینند و چیزی هم از آن جلسات بیرون نیاید، آستانه اولین جایی بود که توانست یک آتش بسی را برقرار کند و این توازنی بود که بعد از جریان حلب ایجاد شد.
 
وی درباره اینکه آیا امکان دارد تا آمریکا باز هم به این دست اقدامات در سوریه دست بزند یا خیر، اظهار داشت: این موضوع بستگی به این دارد که اروپاییها و برخی از همسایگان سوریه و سایر کشورهایی که از این ضربه، ضرر می بینند چگونه برخورد کنند.
 
مشاور وزیر امور خارجه گفت: حضور تروریستها در سوریه مانند افغانستان نبود که پنهان شوند، در این کشور خرابکاران پایتخت و فرودگاه در دست داشتند و دانشگاه تربیت تروریسم به راه انداخته و مملکت و دولتی برای خود پدیدآورده بودند و از اروپا و سایر کشورهای جهان افراد تروریست در آن تربیت شدند.
 
مشاور وزیر امور خارجه درباره واکنش ایران به این حمله( با توجه به حضور مستشاری ایران در سوریه)تصریح کرد: ما این حمله را محکوم می کنیم و این حمله علیه یک کشور عضو سازمان ملل و دارای کرسی در مجمع عمومی خلاف منشور و خلاف قوانین بین المللی است.
 
وی ادامه داد: علی الخصوص که درخواست شده بود که در این باره تحقیقاتی صورت گیرد که چه کسی این جنایت را در ادلب انجام داده است آمریکاییها خود قاضی و پلیس شده و تنبیه کردند و این کار اصلا مورد قبول نیست.
 
شیخ الاسلام تاکید کرد: هر طور به این حمله نگاه کنیم این کار محکوم است و ما به عنوان نیروی مقتدر زمین در سوریه اجازه نخواهیم داد معادله بعد از حلب در سوریه عوض شود، ممکن است اینها موشک، بزند ولی زمین است که تعیین کننده است.
 
مشاور وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا این حملات می تواند از حضور مستشاری ایران در سوریه بکاهد، عنوان داشت: ما زمانی که برای کمک به سوریه رفتیم وضع خیلی خراب تر از این زمان بود، وقتی آنجا بودیم دمشق داشت سقوط می کرد و همه تروریستها با هم به دمشق حمله کردند و بعد هم با توطئه، مرکز شورای امنیت ملی سوریه را منفجر کردند و دبیر شورا، وزیر دفاع و فرماندهان همه در آن کشته شدند و اما هم اکنون وضع خیلی بهتر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.