انتشار جزییات پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت، بار دیگر سبب شعله‌ور شدن تنش میان لندن با بروکسل و اسپانیا بر سر جبل‌الطارق شده است.

به گزارش جماران، براساس پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت که روز جمعه از سوی 'دونالد توسک' رییس شورای اروپا منتشر شد، توافق‌های آتی میان بروکسل و لندن، شامل جبل‌الطارق که از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت انگلیس است، نخواهد شد، مگر آن‌ که لندن به‌طور جداگانه در این زمینه با اسپانیا به توافق برسد.

بدین ترتیب دولت اسپانیا که همچنان مدعی حاکمیت سرزمینی بر جبل‌الطارق است، به‌طور بالقوه این قدرت را به دست می‌آورد که هر توافق احتمالی میان بروکسل با انگلیس در مورد برگزیت را وتو کند.
انگلیس در صورت بروز این مساله، ناچار خواهد بود علاوه بر مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا، با اسپانیا نیز در خصوص جبل‌الطارق مذاکره کند.
در این میان، نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام هشدار داده‌اند که حق حاکمیت بریتانیا بر جبل‌الطارق مسئله‌ای نیست که قابل‌ مذاکره باشد.
'فابیان پیکاردو'، سر وزیر جبل‌الطارق نیز روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز گفت که بحث سرزمینی ( بریتانیا) جایی در مذاکرات برگزیت ندارد و طرح آن غیرقابل قبول است.
وی گفت مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به ‌اندازه کافی پیچیده است و افزوده شدن مساله جبل‌الطارق به این پیچیدگی‌ها 'نا لازم، توجیه‌ناپذیر و غیرقابل‌قبول' است.
پیکاردو ، دولت اسپانیا را متهم کرد که تلاش دارد تا مساله جبل الطارق را به مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که در حال حاضر نیز بسیار پیچیده است، بکشاند.
وی مدعی شد 'جبل‌الطارق بیش‌ از پیش در حال مرفه و موفق شدن است، و چه هم اکنون و چه بعد از برگزیت نیز کاملا انگلیسی خواهد ماند.'
در همین حال، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز پس از گفت وگو با پیکاردو، روز شنبه گفت که 'بریتانیا مثل همیشه در حمایتش از جبل‌الطارق سرسخت است.'
جبل‌الطارق منطقه‌ای صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومترمربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد و اگرچه از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند.
جبل‌الطارق به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی بریتانیا در این منطقه مستقر است.
95.9 درصد جمعیت این منطقه در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای دادند.
به گزارش منابع انگلیسی، 'خوزه مانوئل گارسیا مارگایو' وزیر خارجه اسپانیا گفته است که این کشور مساله جبل‌الطارق را در کانون مذاکرات خروج بریتانیا قرار نمی‌دهد و اگر جبل‌الطارقی‌ها خواهان ترک اتحادیه اروپا هستند، می‌توانند اتحادیه را ترک کنند.
دولت اسپانیا به دنبال رای مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، خواهان حاکمیت مشترک بر جبل‌الطارق شده بود.
دونالد توسک رییس شورای اروپا، خطوط اصلی مذاکره برای خروج بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی) از اتحادیه اروپا را در چارچوب یک پیش نویس مشخص کرده و راهبرد وی برای برگزیت باید به تصویب 27 عضو این اتحادیه برسد.
از جمله خطوط اصلی مذاکرات جدایی درج شده در پیش نویس راهبرد دونالد توسک می توان به مواردی مانند تعیین تکلیف وضع سه میلیون مهاجر اروپایی مقیم انگلیس، تعیین تکلیف وضع بیش از یک میلیون انگلیسی مقیم کشورهای عضو اتحادیه، حل و فصل مسایل مرزی جمهوری ایرلند یا ایرلند شمالی و تعهدات مالی انگلیس به اتحادیه اروپا که گفته می شود بیش از 50 میلیارد پوند است، اشاره کرد.
دونالد توسک تصریح کرده است فقط زمانی که پیشرفت های محسوسی در مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه حاصل شود، می توان با لندن درباره نوع روابط آینده از جمله درمورد تجارت آزاد مذاکره کرد.
27 کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است در اجلاس 29 آوریل در مورد این راهبرد تبادل نظر کنند تا نقشه راه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نهایی شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.