41 گروه و سازمان مردم نهاد و مدنی فعال در میانمار و شرق آسیا با انتشار بیانیه ای خواستار تحقیق و بررسی مستقل بین المللی در مورد اتهام کشتار، آزار و اذیت و نقض حقوق انسانی مسلمانان میانمار توسط دولت این کشور شدند.

به گزارش جماران ، رسانه های محلی اعلام کردند این سازمان ها با امضا و انتشار بیانیه ای، خواستار فشار به دولت میانمار برای رسیدگی به ادعاهای مطرح شده توسط مسلمانان روهینگیا در مورد نقض حقوق بشر شدند.

 این اقدام بیانگر نگرانی گسترده گروه های مختلف حقوق بشری در داخل و خارج میانمار نسبت به اتهامات مطرح در مورد سرکوب مداوم نظامی مردم بومی در استان راخین توسط نیروهای امنیتی با حمله به روستاهای مسلمان نشین و کشتار و اعمال شکنجه اقلیت مسلمان روهینگیا است.
فعالان حقوق مدنی میانماری در بیانیه خود خواستار تحقیقات ' کاملا واقعی، بین المللی و مستقل' و ارزیابی صحیحی از شرایط کنونی استان راخین شدند و توصیه های روشنی به دولت میانمار برای اتخاذ اقدامات موثر در جلوگیری از بروز مسائل بیشتر انجام دهند.
دولت میانمار به رهبری 'آنگ سان سوچی' که خود از برندگان جایزه صلح نوبل است، تاکنون نتوانسته صلح را در استان راخین محقق سازد. وی تاکنون هر نوع درخواست بررسی های بین المللی در این زمینه را رد و دولت میانمار دسترسی به این استان را نیز مسدود کرده است.
برخی گروه های بودایی و اقلیت های نژادی میانماری از امضا کنندگان این بیانیه بودند. بودایی ها اکثریت جامعه 53 میلیون نفری میانمار را به خود اختصاص داده اند.
راهبان تندرو بودایی متهم هستند هدایت واقعه کشتار صدها مسلمان روهینگیایی در استان راخین در سال 2012 را برعهده داشتند.
در اکتبر 2016 نیز پس از آنکه برخی گروه های شبه نظامی روهینگیایی به عنوان  عامل حمله به نیروهای امنیتی معرفی شدند، حداقل 86 نفر از بومیان این منطقه در اثر سرکوب نظامیان کشته و 66 هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود و تحمل آوارگی شدند.
 پیشتر ده ها برنده صلح نوبل در نامه سرگشاده ای از شورای امنیت سازمان ملل خواستار رسیدگی به اوضاع وخیم مسلمانان روهینگیایی شدند. درپی این موضوع 'یانگ هی لی' فرستاده ویژه این سازمان برای رسیدگی به این موضوع در روزهای 9 تا 20 ژانویه به استان راخین و مناطق غرب میانمار سفر و با طرف های درگیر در منطقه دیدار و گفت وگو کرد.
تعداد زیادی از گروه های مردم نهاد و مدنی زنان، نهادهای دانشگاهی و مدافعان حقوق اقلیت ها درمیانمار و شرق آسیا این بیانیه را امضا کرده بودند. این گروه ها در نشست ویژه هفته گذشته سازمان همکاری های اسلامی در مالزی نیز برای رسیدگی به موضوع مسلمانان میانمار شرکت کردند.
این گروه ها از نماینده سازمان ملل که به منطقه اعزام شده خواستند مانع 'نسل کشی' در میانمار شود.
 بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی در میانمار زندگی می کنند که حقوق شهروندی و هر نوع حقوق اساسی آنها توسط دولت این کشور رد شده و تحت آزارهای گسترده و مداوم قرار دارند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.