پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ورود سران به پرونده پلاسکو

همه آمدند، ولی دیر آمدند!

انهدام پلاسکو هنوز نیز ترکش‌های خود را دارد. حادثه ای که بعد از اندکی به بحران تبدیل شد، سران قوا و مسئولان کشور را به میدان آورد تا بر روی خاکسترهای این ساختمان عظیم، به بررسی دلایل وقوع فاجعه بپردازند. آن‌ها آمده بودند که مقصران را به میدان بکشانند و از برخورد با آن‌ها سخن بگویند. یکی مجلس و دیگری شهرداری را زیر نقد برد ولی آیا همه مقصران این پرونده حاضر هستند خود را نیز در این واقعه سهیم بدانند؟آیا بعد از فروکش شعله و هیاهوی پلاسکو، بازهم پاسخگوی نقد‌ها و ایرادهای موجود هستند؟ سابقه که نشان داده است همواره در زمان رخ‌دادن این‌گونه فجایع، برخی وارد میدان شده، اظهاراتی را بیان می‌کنند و قول پیگیری و حل مشکلات را می‌دهنداما اندکی بعد، همه چیز به فراموشی سپرده می شود!

به گزارش جماران ،روز گذشته اولین شخصیتی که در محل پلاسکو حاضر شد،رییس جمهور بود. روحانی درباره این فاجعه، گفت: « بسیار متاسفم از حادثه ای که اینجا پیش آمد هم برای جان هموطنان‌مان و هم برای اموال کسبه و مشکلاتی که در این منطقه به وجود آمده است. این یک درس و هشداری برای همه مسئولان بود و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد.روحانی با بیان اینکه اقدامات زیادی باقی مانده که باید انجام گیرد گفت: کسبه ای که اموال خودشان را از دست داده اند آن‌هایی که بیمه هستند از طریق بیمه اقدام شود و آن‌هایی که بیمه نیستند کمک هایی که باید در این زمینه انجام شود صورت بگیرد، دولت، شهرداری و شورای شهر و همه مقامات مسئول دست به دست هم خواهیم داد برای اینکه این خسارت ها و آثار مخرب که این حادثه به وجود آورده حداقل کمتر و از آلام آن کاسته شود».نکاتی امیدوار‌کننده که از زبان روحانی خبری شد ولی باید منتظر ماند و حال خسارت‌دیدگان این فاجعه را چند ماه بعد از آن مشاهده کرد و از آن‌‌ها پرسید که وعده محقق شد یا خیر؟

قوانینی بعد از مرگ سهراب

اما دیروز علی‌لاریجانی،رییس مجلس شورا نیز به چهارراه استانبول رفت و بر حل و فصل مشکلات حادثه پلاسکو در اسرع وقت تاکید کرد. لاریجانی، گفت:« این حادثه دردناک است و ما کمیسیون‌های بهداشت، اجتماعی و عمران مجلس را مسئول پیگیری ابعاد این حادثه کرده‌ایم.وی با بیان اینکه معتقدیم این غائله هرچه سریع‌تر باید به جایی برسد تا مشکلات منطقه حل و فصل شود، افزود: نظامات ایمنی برای مناطق تجاری در قانون برنامه ششم توسعه مدنظر قرار داده شده است.وی در همین زمینه تصریح کرد: در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه آمده است که تمام مراکز تجاری باید به سیستم‌های استاندارد ایمنی مجهز شوند که بر این اساس، شهرداری‌ها مکلفند آن‌ها را ساماندهی کنند تا در آینده استانداردی برای ایمنی بخش‌های تجاری ایجاد کنیم». گنجاندن بندهایی در برنامه ششم برای بالابردن ایمنی مراکز تجاری از نکات مثبت سخنان آقای‌لاریجانی است ولی باید پرسید که اگر بندهای قانونی فوق زودتر از سوختن پلاسکو تصویب می شد،آیا بازهم شاهد این فاجعه بودیم؟ باید پرسید که چه عرصه‌های دیگر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کشور وجود دارد که منتظر برخورد صحیح و اتخاذ تصمیماتی قانونی است؟آیا نباید قبل از ایجاد بحران، جلوی آن گرفته شود؟

وعده‌های جذاب و دلگرم کننده

اما شخصیت بعدی که پلاسکو او را به میان جمهوری کشاند، سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفین بود. از آن‌‌جایی که بسیاری در فضای مجازی بنیاد را مالک اصلی این ساختمان معرفی می‌کردند، رییس‌ آن نیز وادار به پاسخگویی شد. رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود عنوان کرد:« بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم. وی نیز وعده‌ای خاص به کسبه پلاسکو داد و گفت: امروز می‌خواهم خطاب به کسانی که اینجا کسب و کار داشتند اعلام کنم که این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دوسال خواهیم ساخت و پس از آن این واحدها را طبق ضوابطی به ذی‌نفعان واگذار خواهیم کرد».اصل کار و اظهاراتی که توسط سعیدی‌کیا صورت گرفت، قابل احترام و تقدیر است ولی باید به او نیز گوشزد کرد، در این روزگاری که اوضاع ویژه پیش می رود، متوجه وعده‌های خود باشد، زیرا در این دوران افکار عمومی با وجود پیشرفت فضای مجازی همواره خواسته‌های خود را پیگیری خواهد کرد و فرق شعار و حقیقت را به خوبی تشخیص می‌دهند.

منبع:قانون

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.