سرپرست سازمان حج و زیارت شروط اصلی ایران برای برقراری حج ۹۶ را اعلام کرد.

به گزارش جماران حمید محمدی؛ سرپرست سازمان حج و زیارت درباره برقراری حج ۹۶ برای زائران ایرانی اظهار داشت: طبق روالی که عربستان هرساله دارد؛ طی نامه‌ای از مسئولان حج کشورها برای امضای توافق‌نامه دعوت می‌کند، ایران هم در همان روند کلی دعوت شده است و تاریخی که برای ایران در نظر گرفته شده، پنجم اسفندماه است.

وی افزود: زمانی که دعوتنامه عربستان به دست ما رسید، ما نیز پاسخ رسمی دادیم، ضمن اینکه در این پاسخ نامه موضوعات مهمی را در چارچوب مصالح نظام و مصلحت حجاج مطرح کردیم که این موضوعات باید در مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح و نظر ایران تامین شود.

سرپرست سازمان حج و زیارت اضافه کرد: علت اینکه این موضوعات را به صورت ویژه ارسال کردیم به این دلیل بود که ما روابط سیاسی و دوجانبه‌ای با عربستان نداریم، بنابراین حجاجی که از ایران به عربستان می‌روند؛ علاوه بر اینکه عزت و کرامت آنها باید حفظ شود، امنیت آنها نیز باید تامین گردد.

محمدی با اشاره به اینکه میانگین سنی حجاج ایرانی تقریباً بالاست، گفت: اگر زائری با بیماری مواجه شود و یا به علت کهولت سن فوت کند، مسائل حقوقی و کنسولی باید در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه کنسولگری ما در جده و سفارتمان در ریاض فعال نیست، بنابراین سازوکار ویژه‌ای برای حمایت‌های حقوقی از حجاج باید در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیگیری فعال شدن دفتر کنسولگری در ریاض در قالب روابط دوجانبه ایران و عربستان برعهده وزارت امور خارجه است، اما موضوعی که ما در کنار این مسائل با عربستان مطرح می کنیم با مشاوره همکارانمان در وزارت امور خارجه است و آن اینکه ما باید روش مشخصی را به سعودی‌ها در رابطه با حمایت‌های حقوقی از حجاج ایرانی پیشنهاد دهیم.

سرپرست سازمان حج و زیارت درباره شروط اصلی ایران برای برقراری حج ۹۶ گفت: چون روابط سیاسی با عربستان نداریم، مهم‌ترین مسئله برای ما حمایت حقوقی و کنسولی از زائران ایرانی است و عربستان باید راهکار مشخصی را در این رابطه بپذیرد، در غیر این صورت چطور ممکن است با کشوری که رابطه سیاسی نداریم و به لحاظ بین‌المللی هیچ دستگاهی (کنسولگری) فعال نسیت از حجاج حمایت حقوقی داشته باشیم؟ اگر اتفاقی برای حجاج بیفتد؛ کدام دستگاه می‌خواهد پیگیر‌های لازم را داشته باشد؟

وی افزود: بحث ایمنی و امنیتی زائران در عربستان از دیگر مسائل حائز اهمیت برای ما به شمار می‌رود. همچنین برخورد مناسب با زائران و عزت و کرامت به آنها مهم است، چرا که در سال‌های اخیر شاهد برخورد بدی در بدو ورود و یا در اماکن زیارتی با زائران ایرانی بودیم.

منبع:ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.