نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اقدام ترکمنستان در قطع گاز نوعی بدعهدی آن‌ها و زیاده‌خواهی به شمار می‌رود، گفت: بر اساس اطلاعیه آنچه مسئولان اعلام کرده‌اند، با رعایت الگوی مصرف مشکل قطع گاز برای مصارف خانگی نخواهیم داشت. 
 
به گزارش جماران، «علی ادیانی» با اشاره به اقدام دولت ترکمنستان در قطع گاز وارداتی به ایران گفت: این اقدام نوعی بدعهدی شرکت "ترکمن گاز" به شمار می‎رود که بر خلاف چند روز قبل از صبح امروز گاز وارداتی به مناطق شمالی کشورمان را قطع کرده و این مسئله مطالبه‌گری و زیاده‌خواهی آن‌ها را نشان می‌دهد. 
 
وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز اعلام کرده‌اند که مشکل قطعی برای مصارف خانگی وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: اگر الگوی مصرف در کل کشور رعایت شود، مشکل قطعی نخواهیم داشت؛ البته ممکن است تا حدودی واحدهای تولیدی و جایگاه های CNG دچار مشکل شود. 
 
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد انتظار می‌رود دولت با تدبیری که اندیشیده نسبت به تقویت گاز از محور خراسان و گیلان اقدام کند و مازندران امسال با مشکل در این زمینه مواجه نشود. 
 
نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اشاره به اینکه قرارداد گازی ایران و ترکمستان قراردادی ۲۰ ساله است و هر سال در دی‌ماه تمدید می‌شود گفت: بر همین اساس مسئولان شرکت نفت و ملی گاز وارد مذاکره شدند و در بدو امر، طرف مقابل تمکین کرده که واردات گاز به ایران انجام شود و نیاز آن هم براساس نیاز کشور و حدودا روزانه ۴۰ میلیون لیتر است. 
 
«ادیانی» در ادامه اظهار کرد: پیش از این نیز ترکمنستان ۲ بار چنین اقدامی داشته، یک بار در سال ۸۶ که سرمای سختی در کشور حاکم بود گاز مناطق شمالی قطع شد. در همان زمان نیز دولت نهم و دولت دهم تصمیم بر این شد که برای تامین گاز مازندران و استان‌های شمالی خط انتقال گازی از دامغان به ساری هرچه زودتر به بهره برداری برسد. تا کنون نیز ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده و ۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است. 
 
وی در پایان بیان کرد: طی مذاکراتی که با وزیر نفت و شرکت ملی گاز داشتم، مطرح کردم تا قبل از زمستان ۹۶ این خط انتقال گاز آماده بهره برداری خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.