نشریه واشنگتن‌پست آمریکا ادعا کرده که ده‌ها مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولین اسبق و فعلی آمریکایی و همینطور مقامات اطلاعاتی و امنیتی اروپایی می گویند که اجماع نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران بر این قرار گرفته که تهران «آهسته اما پیوسته پیشروی می‌کند و وسایل لازم را برای یک سلاح در آینده جمع می‌کند. هرچند [در حال حاضر] هیچ حرکتی برای ساخت آن انجام نمی‌دهد.»

به گزارش جماران؛ نشریه واشنگتن‌پست آمریکا به نقل از مقامات سابق و فعلی این کشور ادعا کرده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران برای ساخت دستکم ۳ بمب هسته‌ای کافی است و تهران می‌تواند ظرف مدتی کوتاه از چند روز تا چند هفته غلظت آن‌ها را تا درجه تسلیحاتی برساند!

 واشنگتن‌پست به نقل از این مقامات که اشاره ای هم به اسم آنها نکرده، مدعی شده که تولید نسخه اولیه یک سلاح هسته‌ای پس از تصمیم قطعی برای رفتن به طرف بمب می‌تواند تا شش ماه طول بکشد. در همین حال غلبه بر چالش‌های ساخت کلاهک هسته‌ای قابل نصب بر روی موشک شاید دو سال یا بیشتر به درازا بیانجامد.

 واشنگتن‌پست در ادامه ادعا کرده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش آخرین سفر بازرسان خود به ایران، با اشاره به تجهیزات تازه نصب شده در مرکز فردو آورده بود که تولید اورانیوم‌غنی‌سازی شده ایران در مدتی کوتاه می‌تواند دو برابر شود. امری که به گفته کارشناسان ایران را بیش از هر زمان دیگری در تاریخ این کشور به توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک کرده است.

 نشریه آمریکایی در ادامه ادعا کرده که ده‌ها مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولین اسبق و فعلی آمریکایی و همینطور مقامات اطلاعاتی و امنیتی اروپایی می گویند که اجماع نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران بر این قرار گرفته که تهران «آهسته اما پیوسته پیشروی می‌کند و وسایل لازم را برای یک سلاح در آینده جمع می‌کند. هرچند [در حال حاضر] هیچ حرکتی برای ساخت آن انجام نمی‌دهد.»

 واشنگتن‌پست در پایان ادعا کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  حال حاضر توانایی کمتری برای شناسایی یک «گریز هسته‌ای» از سوی ایران دارد و چنین رویدادی می‌تواند پیامدهایی از مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه گرفته تا درگیری مستقیم اسرائیل و ایران را در پی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.