مروتی فعال حقوق معلولان گفت: طبق ماده ۲۷ این قانون، دولت باید به افرادی که دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل هستند، کمک هزینه معیشتی به اندازه حداقل دستمزد مصوبِ شورایعالی کار پرداخت کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، یک فعال حقوق معلولان گفت: بی‌توجهی به اوضاع معلولان و اکتفا به مصوبات و قوانینِ تزئینی، بحران شدیدی برای افراد دارای معلولیت به وجود آورده است.

بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) در خصوص مصوبه‌ی روز گذشته‌ی مجلس گفت: بند (ب) تبصره ۱۵ سازمان بهزیستی را مکلف می‌کرد که به معلولان شدید و خیلی شدید کمک هزینه معیشتی با استناد به سقف اعتبارات و آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران پرداخت کند. 

وی ادامه داد: نکته‌ی مهم این است که در سال جاری طبق بند (ب) تبصره ۱۲ همین مصوبه را داریم، اما متأسفانه با گذشتِ ۱۱ ماه از سال این مصوبه هنوز اجرا نشده است. این تبصره البته مشمول جانبازان نیز می‌شد که برای آن‌ها اجرا شد و از ۵ تا ۶و نیم میلیون تومان به عنوان کمک هزینه معیشتی به آن‌ها تعلق گرفت. 

مروتی گفت: این مصوبه در حالی به تصویب رسیده که در قانون حمایت از حقوق معلولان تکلیفِ معلولان شدید و خیلی شدید روشن شده است. طبق ماده ۲۷ این قانون، دولت باید به افرادی که دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل هستند، کمک هزینه معیشتی به اندازه حداقل دستمزد مصوبِ شورایعالی کار پرداخت کند. 

 

مروتی

 

فعال حقوق معلولان گفت: مجلس برای آنکه روی بی‌توجهیِ ۴ ساله‌ی خود در حوزه نظارت بر قوانین و ملزم کردنِ دولت به اجرای قوانین سرپوش بگذارد، برای دومین سال این مصوبه را تصویب کرده است و با این کار قصد دارد به جامعه القا کند که به فکرِ معیشتِ افراد دارای معلولیت است. این موضوع در تمام رسانه‌ها منتشر می‌شود و مردم فکر می‌کنند معلولان معیشتِ متناسبی دارند.

مروتی گفت: بی‌توجهی به اوضاع معلولان و اکتفا به مصوبات و قوانینِ تزئینی، بحران شدیدی برای افراد دارای معلولیت به وجود آورده است. کار به جایی رسیده که من به صراحت می‌توانم بگویم که بقای افراد دارای معلولیت به خطر افتاده است. زباله گردی و کارتن خوابیِ افراد دارای معلولیت زیاد شده و این افراد با بحرانِ معیشتیِ بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.