کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم ‌سالاری گفت: گاهی به وکلا نسبت‌هایی می‌دهند که نادرست است مثلا اینکه وکلا اهل رشوه و ... هستند، شفافیت باید به‌گونه‌ای باشد که اصلا نتوانند این تهمت‌ها را به وکلا نسبت دهند. این یک بحث است ولی بحث دیگر موضع‌گیری در برابر خطاهای قوه قضائیه است، شما به نحوی وکیل هستید، نه وکیل قوه مقننه بلکه وکیل مردم، حتما که نباید قرارداد و مبلغ و... در کار باشد، برای رضای خدا هم می‌شود حرف مردم را منعکس کرد. به طور نمونه ببینید می‌گویند فلان خانم باید بابت فلان کار مدتی را پاکبانی کند؟ اینها را ندیده‌اید؟ آیا در دستگاه قضایی نداریم چنین احکامی؟ آیا این با عقلانیت و احکام حقوقی جور در می‌آید؟ ما به عنوان رسانه می‌گوییم ولی کانون وکلا این حرف‌ها را بزند خیلی خریدار دارد، درست است که ممکن است هزینه هم داشته باشد، این را بعنوان مثال گفتم اما ده‌ها مورد هست که می‌توانید موضع‌گیری کنید.

به گزارش جماران؛ به نقل از مردم سالاری آنلاین؛ جشنواره روابط عمومی کانون وکلای دادگستری با حضور مسئولان کانون‌ها از سراسر کشور و اعضای هیات مدیره اتحادیه اسکودا در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در این مراسم مصطفی کواکبیان، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری به ایراد سخن پرداخت.

کواکبیان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان ویژه این مراسم، با تاکید بر لزوم حفظ استقلال کانون‌های وکلای دادگستری گفت: اهمیت اسکودا و همچنین جایگاه کانون‌های وکلای دادگستری بر هیچ‌کس پوشیده نیست، برهمین اساس باید استقلال کانون‌های وکلا حفظ شود. بدون شک حفظ استقلال هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت اما به نظرم می‌ارزد که این هزینه‌ها در قبال حفظ استقلال داده شود، بلکه بتوان تا آخرین روز، استقلال نهاد وکالت را حفظ کرد.

وی افزود: واقعیت این است که مردم، کانون‌های وکلای دادگستری را از خودشان می‌دانند و کانون‌های وکلا هم مردم و افکار عمومی را پشتوانه و پشتیبان خود تلقی می‌کنند. این مساله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم نقطه اتصال کانون‌های وکلا و افکار عمومی در حقیقت روابط عمومی‌ها هستند. متاسفانه در سال‌های اخیر نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها در کشور تنزل داده شده است و این موضوع باید تصحیح و ترمیم شود. امر بسیار مهم این است که روابط عمومی‌ها هم باید پاسخ دهنده باشند و هم باید دیگران را پاسخگو کنند. روابط عمومی‌ها باید بتوانند بسیاری از نهادها را پاسخگو کنند و از آنها برای تنویر افکار عمومی و شفافیت توضیح بخواهند. این مهم زمانی میسر می‌گردد که ارتباط روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها تعمیق و تعریض شده و حتی این ارتباط باید به فراتر از مرزهای نهاد وکالت کشیده شود.

مدیرمسئول روزنامه مردم ‌سالاری با بیان اینکه کانون‌های وکلای دادگستری و وکلای دادگستری باید به تحلیل و واکاوی بسیاری از مسائل روز کشور ورود کنند، تصریح کرد: در کشور ما موضوعات بسیار زیادی به وقوع می‌پیوندد که اتفاقاً عمده آنها درون‌مایه حقوقی دارند و یا اینکه به حقوق مرتبط است و براین اساس کانون‌های وکلای دادگستری باید به بسیاری از مسائل ورود کنند. به عنوان مثال طی ماه‌های گذشته احکامی از سوی برخی مراجع و محاکم علیه بانوان صادر شده که از جنبه عرفی و حتی شرعی قابل دفاع و پذیرش نیست و در اینجا باید این احکام تحلیل و حتی در جمع‌های هم‌اندیشی به بوته نقد گذاشته شود.

مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری افزود: درباره اهمیت کانون وکلای دادگستری یکی بحث قدمت تاریخی آن است که به سال 1333 و پیش از انقلاب باز می‌گردد و جنبه دیگر آن مردمی و مستقل بودن آن است. شاید دیگران که مرکز وکلای قوه قضائیه را راه‌اندازی کرده‌اند هدفشان خدمت کردن است، اما استقلال ندارند.

وی با اشاره به مستقل نبودن قوه قضائیه و لزوم استقلال واقعی آن اظهارداشت: معتقدم قوه قضائیه ما مستقل نیست، در خود قانون اساسی ما بحث داریم، در کشورهای مختلف، قوه قضائیه یک نهاد مستقل است، آیا قوه قضائیه ما می‌تواند به نهادهای زیرمجموعه رهبری ورود کند؟ درست است که می‌گویند یک بازرسی در نهاد رهبری وجود دارد اما آن بازرسی به کجا پاسخگو است؟

بزرگترین شرافت و افتخار هیات مدیره کانون وکلای دادگستری این است که استقلال این کانون را حفظ کنند. انصافا مردم کانون وکلا را از آن خودشان می‌دانند و هر چه استقلال بهتر باشد یعنی به سمت مردم بیشتر رفته‌اید و هر چه وابستگی‌ها به عناوین مختلف بیشتر شود، یعنی فاصله از مردم بیشتر شده است.

عضو انجمن روزنامه‌های غیردولتی با اشاره به نقش روابط عمومی در سازمان‌ها ادامه داد: گاهی روابط عمومی‌ها فقط شده‌اند مسئول انعکاس کارهای مجموعه بالاسری و ماست مالی کردن اقدامات مدیران، امیدوارم در کانون وکلا نقش برجسته روابط عمومی به معنای واقعی منعکس شود، همه جا روابط عمومی هست اما بیشتر بلندگوی مدیران هستند تا بلندگوی مردم و ارباب رجوع.

وی افزود: گاهی به وکلا نسبت‌هایی می‌دهند که نادرست است مثلا اینکه وکلا اهل رشوه و ... هستند، شفافیت باید به‌گونه‌ای باشد که اصلا نتوانند این تهمت‌ها را به وکلا نسبت دهند. این یک بحث است ولی بحث دیگر موضع‌گیری در برابر خطاهای قوه قضائیه است، شما به نحوی وکیل هستید، نه وکیل قوه مقننه بلکه وکیل مردم، حتما که نباید قرارداد و مبلغ و... در کار باشد، برای رضای خدا هم می‌شود حرف مردم را منعکس کرد. به طور نمونه ببینید می‌گویند فلان خانم باید بابت فلان کار مدتی را پاکبانی کند؟ اینها را ندیده‌اید؟ آیا در دستگاه قضایی نداریم چنین احکامی؟ آیا این با عقلانیت و احکام حقوقی جور در می‌آید؟ ما به عنوان رسانه می‌گوییم ولی کانون وکلا این حرف‌ها را بزند خیلی خریدار دارد، درست است که ممکن است هزینه هم داشته باشد، این را بعنوان مثال گفتم اما ده‌ها مورد هست که می‌توانید موضع‌گیری کنید.

کواکبیان ادامه داد: به قول یک فردی که گفته بود دیه خانم‌ها 450 میلیون تومان است ولی برای آزادی یک خانم خبرنگار باید 10 میلیارد تومان وثیقه گذاشت. این چیزها خیلی معمولی جلوه داده می‌شود و بهتر است کانون وکلای دادگستری ورود کند. درباره طرفداری از حضور خانم‌ها در مسند قضا هم بحث‌های جدی هست حتی در قم همین روزها، یکی از علما گفتند باید قضاوت زنان یک مطالبه عمومی شود البته من شنیدم در کانون وکلا هیچ کدام از روسای کانون از خانم‌ها نیستند، اشکالی ندارد که در بحث کانون از ظرفیت خانم‌ها هم استفاده شود. حتی بالاتر از بحث وکالت می‌توان در مسند قضاوت هم از ظرفیت خانم‌ها استفاده کرد، بنده استاد فقه سیاسی هم هستم و در مباحث فقهی نظر قاطعی نداریم که خانم‌ها نباید قاضی شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.