در این نظرسنجی که توسط موسسه معتبر نظرسنجی فلسطینی PSR صورت گرفته است، اکثریت قاطع پرسش‌شوندگان، نزدیک به ۹۰درصد، رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مورد حمایت غرب را رد کرده‌ و گفته‌اند باید استعفا دهد.

به گزارش جماران؛ دویچه وله گزارش داد: نتایج یک نظرسنجی در میان فلسطینی‌ها در بحبوحه جنگ که روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) منتشر شد، حاکی از افزایش حمایت فلسطینی‌های کرانه باختری از سازمان حماس است. حتی در نوار غزه ویران شده نیز این حمایت افزایش یافته است.

در این نظرسنجی که توسط موسسه معتبر نظرسنجی فلسطینی PSR صورت گرفته است، اکثریت قاطع پرسش‌شوندگان، نزدیک به ۹۰درصد، رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مورد حمایت غرب را رد کرده‌ و گفته‌اند باید استعفا دهد.

در این نظرسنجی ۴۴درصد از مردم کرانه باختری از حماس حمایت می‌کنند، در حالی که در ماه سپتامبر گذشته تنها ۱۲درصد از مردم این منطقه از حماس حمایت می‌کردند.

همچنین در نوار غزه، جایی که گفته می‌شود بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰  نفر جان باخته‌اند و حدود ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند و در اثر حمله نظامی اسرائیل برای نابودی حماس ویرانی‌های عظیمی به بار آمده، محبوبیت حماس، با تفاوت نه چندان زیاد، از ۳۸درصد به ۴۲درصد افزایش یافته است.

در همین حال، محبوبیت محمود عباس، رئیس جمهور میانه‌رو فلسطینی همچنان رو به کاهش است. بر اساس این نظرسنجی ۸۸درصد از پرسش‌شوندگان در نوار غزه خواستار استعفای او هستند.

در پاسخ به این پرسش که آیا حمله دو ماه پیش حماس به اسرائیل درست یا اشتباه بوده است، نظرات در میان فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه متفاوت است: در حالی که ۸۲درصد فلسطینی‌های کرانه باختری از این حمله حمایت کرده‌اند، در نوار غزه که مستقیماً تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته ۵۷درصد طرفدار این حمله هستند.

با این حال، تنها یک درصد از پاسخ‌دهندگان در کرانه باختری و ۱۷درصد در نوار غزه معتقدند که اسرائیل می‌تواند به هدف جنگی خود یعنی نابودی حماس دست یابد. تقریباً دو سوم انتظار دارند که حماس در آینده همچنان بر نوار غزه حکومت کند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که در برابر چشم‌انداز دولت بایدن برای غزه پس از جنگ، مشکلات زیادی وجود خواهد داشت و پرسش‌های زیادی در مورد هدف اعلام‌شده اسرائیل برای پایان دادن به توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس مطرح است.

واشنگتن از تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری که در حال حاضر توسط محمود عباس رهبری می‌شود، خواسته است تا در نهایت کنترل غزه را به دست گیرد و هر دو منطقه را به عنوان مقدمه‌ای برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی اداره کند.

مقامات آمریکا گفته‌اند تشکیلات خودگردان باید احیا شود، بدون اینکه اشاره کنند که آیا این به معنای تغییر رهبری آن است یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.