آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

به گزارش جماران؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اقدامی که بسیار به ندرت انجام شده، با استفاده از اختیارات قانونی خود ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل متحد را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد.

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

گوترش در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و استدعا می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری اعلام کند».

او در نامه خود به رئیس فعلی شورای امنیت نوشته که اوضاع در غزه به سرعت رو به وخامت است و امکان دارد که عواقب چنین وضعیتی برای فلسطینیان و همچنین امنیت کل منطقه غیرقابل جبران شود.

 

 عصبانیت اسرائیل از اقدام جدید دبیرکل سازمان ملل برای کمک به غزه

نامه دبیرکل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری برای بحران غزه، بار دیگر خشم وزیرخارجه رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

«دبیر کلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است». این را «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که به شدت از  نامه بی‌سابقه دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش به شورای امنیت در خصوص توقف جنگ در غزه، عصبانی است.

وی طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، بامداد امروز (پنجشنبه، ۷ دسامبر) نوشت: « دبیرکلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است. درخواست او برای فعال کردن ماده ۹۹ [منشور سازمان ملل متحد] و درخواست برای آتش بس در غزه حمایت از سازمان تروریستی حماس و ...است».

 

الی کوهن

 

به نظر می‌رسد که نامه بی سابقه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری برای برقراری آتش بس در غزه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را بار دیگر برآشفته است. 

وزیر خارجه کابینه نتانیاهو، همچنین طی پست دیگری در شبکه ایکس از اخراج نماینده سازمان ملل در فلسطین اشغالی خبر داد و نوشت: «ما دیگر در مقابل تعصب سازمان ملل ساکت نخواهیم نشست و تصمیم گرفتیم ویزای اقامت لین هستینگز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اسرائیل را لغو کنیم.

این نخستین‌بار نیست که گوترش از سوی رژیم صهیونیستی و شخص کوهن مورد حمله قرار می‌گیرد. وزیر خارجه کابینه نتانیاهو در ماه اکتبر گذشته نیز وی را فاقد صلاحیت برای رهبری سازمان بین المللی توصیف کرده و از او خواسته بود که استعفا کند.

کوهن حتی دیدار با گوترش در حاشیه نشست شورای امنیت را لغو کرد زیرا وی نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌الملل در غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه شده بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.