حسین انصاریان با اشاره به ماجرای نخست وزیری یکی از یاران امام کاظم(ع) در دولت بنی عباس، عنوان کرد: علی بن یقطین نامه‌ای به حضرت موسی بن جعفر(ع) نوشت با این مضمون که حکومت بنی عباس، من را به مقام نخست وزیری دعوت کرده‌اند، آیا شما به من اجازه قبول این مقام را می‌دهید؟ امام فرمودند اگر با قبول پست نخست وزیری، کفاره می‌دهی تا دولتی شدنت را جبران کنی، مشکلی نیست و کفاره قبول این مقام این است که به شیعیان ما در رفع مشکلات کمک کنی. ما از این توصیه امام کاظم(ع) متوجه می‌شویم که قبول پست و مقام، مسائل و ظرافت‌های فراوانی دارد.

به گزارش جماران؛ از روابط عمومی موسسه دارالعرفان،  حسین انصاریان مفسر قرآن کریم با اشاره به نگاه ویژه اهل بیت(ع) به شیعیان، تصریح کرد: روزی یکی از شیعیان نزد امام رضا(ع) آمد و گفت که من به دعای شما محتاج هستم، لطف فرموده و من را دعا بفرمایید. امام رضا(ع) برافروخته شدند و فرمودند چرا این حرف را می‌زنی؟ هیچ شبانه‌روزی وجود ندارد مگر اینکه ما برای شما شیعیان دعا کنیم.

حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه، در مراسم دهه سوم جمادی‌الاول در حسینیه همدانی‌ها با اشاره به نشانه‌های مومنان در قرآن و روایات، اظهار داشت: پروردگار در سوره توبه، 6 نشانه برای مومن بیان کرده است و امام صادق(ع) در همین خصوص می‌فرمایند که اگر این نشانه‌ها در شما شیعیان وجود دارد، خدا را شکر کنید و چنانچه از این نشانه‌ها تهی هستید، دعا کنید تا خداوند شما را در کسب این نشانه‌ها یاری دهد.

وی ادامه داد: یکی از این نشانه‌ها این است که مردان و زنان مومن نسبت به یکدیگر اهل محبت و دوستی هستند. اگر در این مطلب دقت کنیم متوجه می‌شویم که مردان و زنان مومن نسبت به همدیگر کینه، طمع و حسادت ندارند و از دلی پاک برخوردار هستند. حال من باید به خود رجوع کنم و ببینم نسبت به اهل ایمان چگونه دلی دارم؟! بسیاری از این مومنان دارای ایمان واقعی می‌توانند از خویشاوندان، نزدیکان و یا آشنایان من باشند.

انصاریان با اشاره به ماجرای نخست وزیری یکی از یاران امام کاظم(ع) در دولت بنی عباس، عنوان کرد: علی بن یقطین نامه‌ای به حضرت موسی بن جعفر(ع) نوشت با این مضمون که حکومت بنی عباس، من را به مقام نخست وزیری دعوت کرده‌اند، آیا شما به من اجازه قبول این مقام را می‌دهید؟ امام فرمودند اگر با قبول پست نخست وزیری، کفاره می‌دهی تا  دولتی شدنت را جبران کنی، مشکلی نیست و کفاره قبول این مقام این است که به شیعیان ما در رفع مشکلات کمک کنی. ما از این توصیه امام کاظم(ع) متوجه می‌شویم که قبول پست و مقام، مسائل و ظرافت‌های فراوانی دارد.

این استاد اخلاق افزود: پس از مدتی، در حالی که علی بن یقطین، نخست وزیر مملکتی عظیم بود، بدون ده‌ها محافظ به سفر حج رفت و سپس به سوی مدینه حرکت کرد تا با امام کاظم(ع) دیدار کند. وقتی به درب خانه امام کاظم(ع) رسید، خادم خانه به علی بن یقطین گفت که امام(ع) اجازه دیدار نداده و فرموده شما را راه ندهیم. علی بن یقطین شب دوم به خانه امام کاظم(ع) مراجعه کرد و بازهم با درب بسته مواجه شد. روزی دیگر در حرم پیامبر(ص) با لباس مبدل امام کاظم(ع) را دید، به سمت ایشان رفت و با گریه از ایشان پرسید که چرا من را راه نمی‌دهید؟ امام فرمود یکی از شیعیان ما به نام ابراهیم جمال در بغداد مشکلی داشت و به اتاق نخست وزیری مراجعه کرد اما تو او را راه ندادی و به نگهبان گفتی که به او بگوید نخست وزیر وقت ندارد! اکنون من هم وقت دیدار با تو را ندارم و از دست تو ناراحت هستم. 

وی گفت: خدا کند که انسان در همین دنیا جریمه شود چرا که خداوند در قرآن فرموده افرادی که در دنیا با بندگان من بد رفتار کرده‌اند، تا الی الابد از نگاه رحمت من محروم می‌شوند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به نگاه ویژه اهل بیت(ع) به شیعیان، تصریح کرد: روزی یکی از شیعیان نزد امام رضا(ع) آمد و گفت که من به دعای شما محتاج هستم، لطف فرموده و من را دعا بفرمایید. امام رضا(ع) برافروخته شدند و فرمودند چرا این حرف را می‌زنی؟ هیچ شبانه‌روزی وجود ندارد مگر اینکه ما برای شما شیعیان دعا کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که رابطه امامان و ائمه اطهار(ع) پس از شهادت با دنیا و شیعیان قطع نمی‌شود، محبت و لطف آنها باقی خواهد ماند و همواره از معنویت خود برای شیعیان هزینه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.