وی با تأکید بر اینکه در بانک مرکزی مشکلات بسیاری مطرح است و برای رسیدن به بانکداری مطلوب راه طولانی داریم، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل نظارت است. در نظارت بر بانک‌ها در خصوص قوانین و مقررات، مشتریان و... نظارت نداریم و بانک‌ها نیز نظارت دقیقی بر فعالیت خود ندارند و باید از دانش هوشمندسازی در توسعه نظارت بانک مرکزی استفاده کنیم.

به گزارش جماران؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت: به لحاظ ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم و هیچ مشکلی نداریم و تسلط ما بر ارز زیاد است، اما ارز را مفت هزینه نمی‌کنیم. ارز دست هر کسی هست باید برگرداند و استثنایی ندارد، چراکه ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است.

محمدرضا فرزین در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: هوش مصنوعی تصمیم‌گیری بر اساس داده و اطلاعات است و در حکمرانی کمک می‌کند و این دانش باید در صنعت بانکداری رشد کند. وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری هفت درصد است و باید به ۱۵ درصد برسیم.‌

فرزین با اشاره به اینکه در برخی از حوزه‌ها وضعیت خوبی داریم، ادامه داد: ۹۷ درصد نظام پرداخت ما الکترونیکی و اقدامات ما در حوزه چک قابل قبول است و سامانه‌های پیچک و مه‌چک راه‌اندازی شده و ۹۰ درصد چک‌ها صیادی است. اعتماد به چک ارتقا یافته و زندانیان به یک نفر در سه روز رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: احراز هویت غیرحضوری، اقدام دیگری است که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و بانک‌ها انجام دادند.

وی در ادامه گفت: تفکیک حساب تجاری از شخصی، اقدام مناسب بانک مرکزی است و حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری و شخصی تفکیک شده که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار از آن حقوقی است.

فرزین گفت: سامانه سیاق اقدام مناسبی است و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه و در نتیجه زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یافته است.

 

در موضوع نظارت بانکی مشکلات جدی داریم

وی با تأکید بر اینکه در بانک مرکزی مشکلات بسیاری مطرح است و برای رسیدن به بانکداری مطلوب راه طولانی داریم، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل نظارت است. در نظارت بر بانک‌ها در خصوص قوانین و مقررات، مشتریان و... نظارت نداریم و بانک‌ها نیز نظارت دقیقی بر فعالیت خود ندارند و باید از دانش هوشمندسازی در توسعه نظارت بانک مرکزی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: اگر نظارت دقیقی بر بانک‌ها و گردش پول در کشور داشته باشیم، جلوی نوسانات اقتصادی گرفته می‌شود که باید گردش ارز و پول را رصد کنیم.

وی اظهار داشت: حکمرانی ریال موضوع اصلی است چون ریال واحد پول ملی است و در مراودات با کشورهای دیگر ارز و پول استفاده می‌شود و نظارتی بر آن نیست که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

 

آمارهای اقتصاد کلان به‌روز نیست

وی با اشاره به اینکه تولید آمار و اطلاعات موضوع مهمی است، گفت: داده‌های کلان اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌کند که بر اساس آن باید سیاست لازم برای جلوگیری از بحران اتخاذ شود، اما این داده‌ها در حل موضوعات متغیر اقتصادی کمک نمی‌کند چون به‌روز نیست. برای مثال اطلاعات تورم مبتنی بر اطلاعات دو سال گذشته است و این کمکی در سیاستگذاری نمی‌کند و بیشتر ابزاری برای بحث‌های سیاسی است، در حالی که باید در تحلیل آمار منافع ملی را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: باید آماری که به سیاستگذار کمک کند فراهم شود و برای بهبود اجرای سیاست پولی و ارزی اطلاعات در این زمینه تهیه شود و در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

اقتصاد کشور باید پیش‌بینی‌پذیر شود

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مشکل دیگر پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است. از دهه ۹۰ تاکنون هر سال با تکانه‌های مختلف اقتصادی روبه‌رو بودیم که منشأ بیشتر آنها خارج از کشور است و باید پایداری داشته باشیم تا آثار منفی را کاهش دهیم و با پیش‌بینی و پیش‌نگری سیاست لازم را اتخاذ کنیم. تورم‌ها و نوسانات اقتصادی به این دلیل است که نمی‌توانیم بموقع  تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی موضوع مهم دیگر انتظارات است. در خصوص ارز برخی انتظارات روانی انجام می‌دهند یا تیمی وجود دارد که با عملیات روانی موجب نوسان ارز می‌شوند و با مصاحبه‌هایشان فنر قیمت ارز را بالا و پایین و انتظارات فعالان اقتصادی را بالا می‌برند و اقتصاد را دچار مشکل می‌کنند.

 

ذخایر ارزی خوبی داریم اما ارز مفت نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: به لحاظ ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم و هیچ مشکلی نداریم و تسلط ما بر ارز زیاد است، اما ارز را مفت هزینه نمی‌کنیم و ارز دست هر کسی هست باید برگرداند و استثنایی ندارد. ارز کالای عمومی و بخشی از سیاست تثبیت است. سیاست تثبیت سیاستی قطعی است و کوتاه نمی‌آییم و انتظارات بر اساس این سیاست تعدیل می‌شود. به فنرهایی که می‌گویند، توجه نکنید. وی افزود: انتظارات برای ما مهم است. اگر مردم به ما و تولیدکنندگان داده‌ها اعتماد نکنند، موفق نخواهیم شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شوک‌های ارزی ما در سال ۹۰ در شرایط مازاد تراز تجاری ۵۵ میلیارد دلار بود، اما در این شرایط ارزش پول ملی به یک‌سوم کاهش یافت و این به دلیل جنگ روایتی و فضای روانی بود.

وی بیان کرد: برخی هر شب توئیت می‌زنند که جهش ارزی داریم اما اتفاق نمی‌افتد؛ همه باید به بانک مرکزی کمک کنند زیرا هدف این بانک ایجاد آرامش در اقتصاد است.

اجازه پولی شدن کسری بودجه را نمی‌دهیم

فرزین تصریح کرد: کسری بودجه دولت رقم قابل‌توجهی نیست و اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه دولت ریالی شود. به دنبال این هستیم که اگر کسری داشتیم منجر به نقدینگی نشود، چراکه تورم ناشی از نقدینگی است و ما نقدینگی را کنترل می‌کنیم.

 

تولید رمز ارز در کشور اجرایی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: موضوع دیگر رمز ارز است. سیاست بانک مرکزی این بود که رمز ارز به شکل قانونی به صادرات و واردات کمک کند. تولید رمز ارز در کشور اجرایی می‌شود و محدودیت‌های ما برای جلوگیری از پولشویی است و قصد داریم بررسی کنیم که قوانین ناظر بر آن به ثبات اقتصاد کمک کند. در همین راستا تیمی تشکیل شده که این کار را انجام دهد و در اصلاح سیاست‌ها کمک کند.

 

دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم

بر اساس این گزارش وزیر ارتباطات  و فناوری اطلاعات نیز گفت که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.

«عیسی زارع‌پور» روز دوشنبه در دهمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال نقش جدی در اقتصادهای جهان دارد و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی در این حوزه است.

وی بیان‌ داشت: در کشور ما هشت‌درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به این بخش است و باید به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم و به سهم ۱۵ درصدی برسیم؛ به این منظور کارگروه ویژه دیجیتال تشکیل شده تا موانع پیش روی اقتصاد دیجیتال را رفع کند، در بودجه سنواتی تبصره‌های خوبی دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز فصل مستقلی در اقتصاد دیجیتال وجود دارد.

زارع‌پور گفت: تکالیف برنامه هفتم، توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند که یکی از الزامات آن زیرساخت‌های ارتباطی است. در این زمینه هرچند اقداماتی در گذشته انجام شد، اما کافی نبود. وی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم این است که زیرساخت پرسرعت و باکیفیت راه‌اندازی کند و امروز چهار میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و تا پایان دولت تلاش می‌کنیم خانوارها دسترسی بیشتری به این امکان داشته باشند و ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت گیگا بیت بر ثانیه قرار گیرند.

وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات ادامه ‌داد: نیازمندی دوم در اقتصاد دیجیتال، تأمین زیرساخت پردازشی است و هم‌اکنون در سه نقطه قطب‌های داده راه‌اندازی می‌کنیم تا با راه‌اندازی زیرساخت‌ها حداکثر استفاده از هوش مصنوعی انجام شود. زارع‌پور گفت: موضوع مهم دیگر در اقتصاد دیجیتال، داده است. در دولت به سمت دولت هوشمند حرکت می‌کنیم و تعریف ما این است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد که لازمه آن دسترسی به داده دستگاه‌ها است. وی با بیان اینکه تا پایان برنامه هفتم دستگاه‌ها باید هوشمند شوند، اضافه ‌کرد: مطابق مصوبه مجلس، ممانعت از دسترسی به اطلاعات دستگاه‌ها جرم است و این مهم موجب تسهیل شرایط شده است. عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: چالش جدی دیگر در اقتصاد دیجیتال، تأمین و نگهداشت نیروی انسانی است و در برنامه هفتم توسعه آموزش سالیانه در حوزه دیجیتال تکلیف شده است. وی تصریح‌کرد: هم‌اکنون زمینه برای ‌گذار از بانکداری هوشمند فراهم است و هیچ عذر و بهانه‌ای در این زمینه پذیرفته نیست، زیرا با زیرساخت‌های موجود و حقوقی امکان‌پذیر است.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه باید نگاه‌ها تغییر کند، اظهار داشت: بخش دیگر مسائل حقوقی است که به نظر بنده مشکلی در این زمینه وجود ندارد و قانون این اجازه را داده که استعلام لازم انجام شود. وی گفت: درخواست من از افراد این است که در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور فعال داشته باشند، از آن استفاده کنند و همه خدمات دستگاه‌های دولتی از این طریق انجام شود.

وزیر ارتباطات گفت: ایران جزو کشورهای پیشرو در بانکداری الکترونیک است، به طوری که ۹۸ درصد فعالیت‌های بانکی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و این مایه افتخار است. وی ادامه ‌داد: خدمات ما از طریق سکوهای خدمات داخلی نیز انجام می‌شود و خدمات بانکی نیز اگر از این طریق انجام شود، تحول بزرگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.